Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Betydelse av minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

jakoboredsson

Ny medlem
Jag undrar om det har någon större betydelse om man använder exempelvis ett Sandisk Compact Flash Extreme III 2GB eller ett Sandisk Compact Flash 2GB? Och då menar jag för en "amatörfotograf" som inte har särskilt bråttom, men har brist på pengar. Vad gäller snacket kring exempelvis Extreme verkar betoningen ligga på det "professionella" hela tiden. Vad nu det innebär..

Tacksam för svar och funderingar.

Om du inte har bråttom och tar långa sekvenser finns ingen större vits att köpa värsting minneskort.

Jag har ultra II 2GB och extreme III 4GB, och kan inte märka någon som helst skillnad vid raw-fotografering med Nikon D200. Men jag är också ganska sparsam med seriematningen. Vid överföring till dator kan det göra skillnad, och särskilt om man har en snabb läsare. Hur det är med den "vanliga" (inte så vanligt längre) Compact flash vet jag däremot inte.

jakoboredsson skrev:
Jag undrar om det har någon större betydelse om man använder exempelvis ett Sandisk Compact Flash Extreme III 2GB eller ett Sandisk Compact Flash 2GB? Och då menar jag för en "amatörfotograf" som inte har särskilt bråttom, men har brist på pengar.
Det beror naturligtvis både på vad du har för kamera (långt ifrån alla kameror klarar att springa lika fort som de snabbaste minneskorten) och hur du värderar att det går fort att läsa över bilderna från t.ex en kortläsare till datorn.

Har man brist på pengar så kostar ett 2GB CF UltraII under 300 spänn idag, ett ExtremeIII kostar en femtiolapp till. Mellan ett 2GB "vanligt" Sandisk Compact Flash (utan ultra eller något annat) och ett UltraII skiljer det 20 kronor. Har man så ont om pengar undrar jag om inte den stora frågan är om man har råd att skaffa ett 2GB-kort när man lika gärna kunde köpa ett 1GB-kort för en hundring mindre.

Personligen tycker jag lätt att ett UltraII är värt den extra tjugolappen när överföringen av bilder till datorn upplevs som relativt snabbt istället för jättelångsamt.

Edit: Priser från webhallen.com

ANNONS
Götaplatsens Foto