Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskortsläsare fungerar ej med nytt minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en minneskortsläsare som jag kopplar via USB-C till min telefon/platta när jag snabbt vill ladda över RAW-filer och göra mindre justeringar i Lightroom. Tycker det är ett arbetsflöde som fungerar bra.

Jag har nu köpt en A7R iii, och arbetsflödet har fungerat bra, om än lite tyngre filer...

Men nu köpte jag ett nytt minneskort för några veckor sedan, ett Sandisk Extreme Pro, 64 GB, 170 mb/s, då jag ville ha ett snabbare och större minneskort
Tidigare har jag haft Sandisk Ultra och Sandisk Extreme, 32 GB.

Alla minneskort är, innan användning, formaterade i min A7R iii.

Nu har det visat sig att minneskortsläsaren i kombination med mitt nya Sandisk Extreme Pro ej fungerar. Jag får upp följande meddelande i telefonen när jag kopplar in enheten:
"Formatera USB-enhet?
Denna USB-enhet (SANDISK) måste formateras innan du kan använda den.
Vid formateringen raderas allt innehåll på USB-enhet."


Sedan har jag två alternativ "Avbryt" och "Formatera".

Mina gamla minneskort fungerar utmärkt.
Notera att alla minneskort är formaterade i samma kamera.

Någon som har en aning vad problemet kan vara och vad jag kan göra för att lösa det? Det blir ganska frustrerande.

Jag vet att jag kan skicka bilder från kameran till telefonen, men vad jag läst är det enbart JPG-filen som går att skicka. Ej RAW.
 
Hej,

Jag har en minneskortsläsare som jag kopplar via USB-C till min telefon/platta när jag snabbt vill ladda över RAW-filer och göra mindre justeringar i Lightroom. Tycker det är ett arbetsflöde som fungerar bra.

Jag har nu köpt en A7R iii, och arbetsflödet har fungerat bra, om än lite tyngre filer...

Men nu köpte jag ett nytt minneskort för några veckor sedan, ett Sandisk Extreme Pro, 64 GB, 170 mb/s, då jag ville ha ett snabbare och större minneskort
Tidigare har jag haft Sandisk Ultra och Sandisk Extreme, 32 GB.

Alla minneskort är, innan användning, formaterade i min A7R iii.

Nu har det visat sig att minneskortsläsaren i kombination med mitt nya Sandisk Extreme Pro ej fungerar. Jag får upp följande meddelande i telefonen när jag kopplar in enheten:
"Formatera USB-enhet?
Denna USB-enhet (SANDISK) måste formateras innan du kan använda den.
Vid formateringen raderas allt innehåll på USB-enhet."


Sedan har jag två alternativ "Avbryt" och "Formatera".

Mina gamla minneskort fungerar utmärkt.
Notera att alla minneskort är formaterade i samma kamera.

Någon som har en aning vad problemet kan vara och vad jag kan göra för att lösa det? Det blir ganska frustrerande.

Jag vet att jag kan skicka bilder från kameran till telefonen, men vad jag läst är det enbart JPG-filen som går att skicka. Ej RAW.
Jag kan bara gissa, men förr i tiden så hade jag kortläsare som inte klarade av minneskort med minneskapacitet större än ett visst värde.. jag vet inte om sådant kan inträffa nu för tiden.. men kolla med en annan nyare minneskortläsare kan vara så att din kortläsare har en maxgräns på 32 GB för just den minnestyp du försöker använda.. om du nu inte testat 64 GB tidigare i kortläsaren. Annars kanske det står något om det i någon specifikation för kortläsaren vilka minnesstorlekar som supportas. Kom på en sak till om det är ett SD-kort så heter det väl SDHC upp till 32 GB och sedan SDXC från 64 GB och uppåt.. kolla att läsaren supportar SDXC.

Bara ett förslag på vad som skulle kunna vara problemet.
 
Jag kan bara gissa, men förr i tiden så hade jag kortläsare som inte klarade av minneskort med minneskapacitet större än ett visst värde.. jag vet inte om sådant kan inträffa nu för tiden.. men kolla med en annan nyare minneskortläsare kan vara så att din kortläsare har en maxgräns på 32 GB för just den minnestyp du försöker använda.. om du nu inte testat 64 GB tidigare i kortläsaren. Annars kanske det står något om det i någon specifikation för kortläsaren vilka minnesstorlekar som supportas. Kom på en sak till om det är ett SD-kort så heter det väl SDHC upp till 32 GB och sedan SDXC från 64 GB och uppåt.. kolla att läsaren supportar SDXC.

Bara ett förslag på vad som skulle kunna vara problemet.

Tack, det var något sådant jag var rädd för.
Jag har denna minneskortsläsaren: https://www.kjell.com/se/varumarken...reme-pro-minneskortlasare-sd-usb-c-3.0-p94910

Tyvärr kan jag inte hitta något, varken på Kjell eller tillverkarens hemsida om maxstorlek.
Om kompatibilitet står det bara: UHS-II, UHS-I and non-UHS SD cards

Får kanske googla lite
 
Tack, det var något sådant jag var rädd för.
Jag har denna minneskortsläsaren: https://www.kjell.com/se/varumarken...reme-pro-minneskortlasare-sd-usb-c-3.0-p94910

Tyvärr kan jag inte hitta något, varken på Kjell eller tillverkarens hemsida om maxstorlek.
Om kompatibilitet står det bara: UHS-II, UHS-I and non-UHS SD cards

Får kanske googla lite
Din länk ger denna info om läsaren.
"Minneskortläsare som överför lagrat innehåll från SD-kort till datorn via USB-C (USB 3.0). Fungerar med SD-, SDHC- och SDXC-kort. Stöd för UHS-2 och är bakåtkompatibel med äldre standarder. Läshastighet: upp till 312 MB/s. Kompatibel med Windows samt Mac OS. "
Så den ska fungera ihop med SDXC-kort och i hastigheter upp till 312 MB/s så det ser ju ut som om du håller dig inom specen för läsaren..
kanske någon annan har andra tips.
Har du provat kortet i läsaren och försökt överföra filerna till en dator.. funkar det så ligger nog felet i mobilen.
Finns det någon begränsning i mobilen för hur stora filer den klarar av att överföra ?
 
Senast ändrad:
Fråga säljarna av läsare och kort om de känner igen problemet.
Var köpte du grejerna?
 
Det kanske inte är lösningen du vill ha men om du följer datorns förslag och formaterar kortet, fungerar det då?
 
Det är möjligt att kortet går att använda med dator då, men det är inte säkert att det fungerar i kameran om det inte är formaterat av kameran.
 
Nu har det visat sig att minneskortsläsaren i kombination med mitt nya Sandisk Extreme Pro ej fungerar. Jag får upp följande meddelande i telefonen när jag kopplar in enheten:
"Formatera USB-enhet?
Denna USB-enhet (SANDISK) måste formateras innan du kan använda den.
Vid formateringen raderas allt innehåll på USB-enhet."

Låter mer som det är mobilen som har problem att läsa formatet på minneskortet. Förmodar att du formaterat kortet i kameran, men eftersom kortet är större kan det få ett annat format vid formatering. Exfat istället för det vanliga fat32. Du kan prova med att formatera i mobilen. Eller ladda hem sd card formatter från SD Association. Om det fungerar kan du prova igen med att formatera i kameran och kolla om det då fungerar med mobilen. // Jörgen
 
Minneskortläsaren har stöd för upp till UHS-2 och minneskortet du har köpt är UHS-3. Det förklarar troligen varför det inte fungerar.
 
Ja, du tänker säkert på att det är U3 klassat, men som ztenlund ovan skriver är det ett UHS-I kort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.