Annons

Betyg i kritikpoler

Produkter
(logga in för att koppla)

jmellin

Medlem
Jag upplever det som att verkligheten ligger långt från den beskrivning som finns för hur betygsskalan ska tolkas.

Ett husdjur på en soffa eller fågel på en gren borde enligt min tolkning av skalan ha mycket svårt att komma över 3 i betyg.

Ska man kräva mer av våra "kritiker" eller bör man se över betygsbeskrivningen?
För att sticka ut hakan lite, är det inbördes beundran som gäller eller är det konflikträdsla?

Jag brukar själv aldrig ge betyg men man kanske skulle kunna förtydliga vad betygen står för på något sätt.

Som exempel skulle man kunna kolla hur Gameplayer har gjort med sitt betygsystem. Om man drar musen över de betyg man kan välja så kommer det upp en liten ruta under med förklaring vad som bör krävas för betyget. Sen hindrar det ju inte de som inte ger objektiva betyg men ändå.

http://gameplayer.se/game_info.php?game_id=6297

Bilagor

• Bild 1.png
    Bild 1.png
    46.7 KB · Visningar: 132
  • Bild 2.png
    Bild 2.png
    47 KB · Visningar: 135
Ovanför betygsknapparna finns länken "Gemensam betygsdefinition".
Den förklarar betygsskalan mycket ingående.

Måste erkänna att jag tillhör dem som glömt bort att den finns. Har nog varit ett steg för "snäll". Skärpning utlovas. ;)

Problemet är att alla sådana här system lätt blir fel. Att ge en femma är ju lätt och skoj, men att ge någon en etta känns lite surt.

Jag tycker i alla fall att definitionerna är bra, problemet är att ha disciplin att följa dem

Mvh
Anders

Sen är det också väldigt vanligt med "Vilken söt katt/blomma/dyl" vilket är helt irellevant.
Det jag hade hoppats på här är mer kommentarer om hur bilden är komponerad, utnyttjande av färger, framkallade känslor och sånt.

Ovanför betygsknapparna finns länken "Gemensam betygsdefinition".
Den förklarar betygsskalan mycket ingående.

Haha ja den länken hade jag missat helt. Trodde det som fanns var "Konsten att ge bildkommentarer".

Sen när det gäller det där med kvalitet på bildkommentarer så har jag sett den här diskussionen komma och gå flertalet gånger sen jag blev medlem och jag tycker det blivit mycket bättre med de extra bildpooler som tillkommit, mycket tack vare husdjur- och barnpoolerna. ;-)

Visst skulle man kunna önska att alla bildkommentarer var så utförliga och konstruktiva som de i exemplen under länkrubriken ovan men det är ju långt ifrån alla som har den tid och kunskap för att skriva sådana. Men jag tycker ändå generellt att kvalitén har höjts och många av kommentarerna är just tips och känslor och inte så mycket spontana uttryck.

Läste betygsdefinitionen för någon dag sedan. Jag tycker den tyvärr glömmer bort en MYCKET viktig sak: Hur man uppfattar en bilds kvalitet är väldigt subjektivt. Visst, det finns "regler" och riktlinjer för hur en "bra" bild "ska" se ut, men jag som nybörjare är inte precis insatt i allt. Jag bedömer själv efter hur jag uppfattar bilden. Hur en yrkesfotograf uppfattar samma bild kan vara helt annorlunda. Nybörjaren kan älska en bild som är komplett ointressant för yrkesmannen. Jag tycker inte heller att man ska underskatta amatörernas rätt att tycka om en bild. Om man gör det ska man få ge den ett högt betyg, trots att den kanske inte har mycket gemensamt med de allra bästa bilderna proffserna producerar på sin utrustning värd tiotusentals euro.

Det är som nybörjare inte heller så jättekul och inspirerande att få låga betyg för sina mästerverk. Jag tycker det i samband med att bilden visas skulle få stå om fotografen är nybörjare, glad amatör med några års erfarenhet, eller yrkesfotograf. Det har en viss betydelse för betygsättningen tycker jag.

Jag tror jag ska lämna bort möjligheten att betygsätta mina bilder i fortsättningen, om inte reglerna angående det luckras upp rejält.

EDIT: Sen saknar jag ett alternativ för att inte rösta. Har man tryckt en siffra eller motsvarande, kan man inte längre få bort den utan att ladda om sidan.

ANNONS
Götaplatsens Foto