Annons

Betyg på kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
Först trodde jag att jag missförstått vem som kunde ge betyg, men det har jag fått klarlagt
clindh skrev:
Men kom ihåg att alla som läser kommentaren kan rösta...
Jag lär mig då mycket av att läsa hur andra uppfattar andra fotografers bilder, minst lika mycket som kommentarer jag får själv.

Så visst, du riktar dig till fotografen i din kommentar men den läses av många.
Här tycker jag att man har tänkt fel. Självklart ligger det något i att man lär sig av andras kommentarer och så vidare. Men därifrån är det väl ändå ett stort steg till att jag ska sätta betyg på om en kommentar som inte skrevs till för mej? Det måste väl ändå vara hur fotografen upplever kommentaren som är det viktigaste.

Jag tycker funktionen är bra och bör finnas kvar men jag tycker bara fotografen ska få betygsätta de kommentarer han eller hon fått.

Ta exemplet "fan va bra!", den typen av kommentarer gillas av vissa medan andra ogillar dem. Den kan kännas som givande för fotografen men knappast av någon annan. Det innebär att en "fan va bra!"-kommentar antagligen kommer att bli nedröstad och på sikt försvinner dom kanske helt.

Sammanfattningsvis, hur mina kommentarer uppfattas av andra än den fotograf jag skrev dem till tycker jag känns helt irrelevant.
 
zuukit skrev:
...
Sammanfattningsvis, hur mina kommentarer uppfattas av andra än den fotograf jag skrev dem till tycker jag känns helt irrelevant.

Håller inte med alls.
Tvärtom känns det väldigt intressant hur andra än den fotograf jag vänder mig till uppfattar mina kommentarer.
Från fotografen riskerar jag att få återkoppling relaterad till hurvida hon/han gillade vad jag sa om bilden (om jag var positiv exempelvis) snarare än hur jag sa det. Nu tror jag iofs att det inte ska vara några problem att få bra feedback även från fotografen, men det är guld värt att kunna få feedback från fler.

/Maria
 
Det här är en jättebra funktion!

Jag visste inte att jag ville ha den innan den kom men det är riktigt kul att kunna hylla de som faktiskt ger konstruktiva och givande kommentarer.

Likaså att lätt kunna göra en tumme ner på icke givande kommentarer. Visserligen svårt att alltid ta ställning till, men behöver man ju inte ha en åsikt om alla kommentarer.

Grejen är ju att det är minst lika utvecklande för fotoseendet att kommentera andras bilder som det är att ta bilder själv. Om man får en tumme ner ett par gånger kanske man vaknar till och börjar tänka lite innan man kommenterar.

Jag ger tummen upp till kommentarer som innehåller både positiv och negativ kritik, helst med ngn slags motivering till varför saker och ting upplevdes på ett visst sätt.

Mvh Sara
 
jag tycker också att man skall kunna få se vilka betyg man fått tummen upp och ner för. det är ju inte så enkelt att utvecklas om man inte vet vad man djort "fel"
/elin
 
Jag tycker att detta är en mycket intressant funktion. Precis som man kan föra en dialog om en bild borde man kunna föra en dialog om en kommentar. Om funktionen skulle missbrukas eller om allför många misstycker, så får man väl tänka då. Men tanken är god.

Däremot är jag lite tveksam om att sätta igång en sådan här sak innan den fungerar, dvs att man kan klicka på sina positiva och ev negativa röster från sin egen sida och få upp en lista på dem. Om jag skulle få någon negativ röst så skulle jag nog bli riktigt frusterad att inte lätt kunna se vad det det handlar om.

Den största faran som jag ser det är om medlemmar blir ovilliga att ge kommentarer för att de är rädda för att få kritik på sina kommenarer. Å andra sidan kan det, som sagts, stimulera till att ge bra kommenterer och att förbättra dem.
 
Jag tycker i grunden detta är en mycket bra funktion, då jag tycker det är otroligt givande att få utförliga givande kommentarer. Dock ser jag också en fara med de negativa betygen, eftersom en kort kommentar om att en bild är bra vädigt trevlig att få den också.

Som någon redan nämnt skulle jag förslå ett enbart positivt betyg. Om man tycker att en kommentar ger något extra så kan man visa det, och får då den morot som förhoppningsvis kan leda till fler utförliga kommentarer. Men i alla fall jag vill inte få bort de enkla kommentarerna och tycker inte det ska finnas risk att ens "status" sänks för att man ger en sådan.

Mvh Johan
 
Fast jag tycker det kan vara relevant att få tala om att en kommentar inte är givande också i vissa fall. Nu gäller det inte att jag gör det på fåordiga, men däremot på påhopp och så tycker jag att det alternativet kan fylla en viktig funktion.

Fast som sagt, även jag ser en risk (som jag tror skulle minska med tidigare förslag.) Dock tror jag inte risken är så stor att jag önskar bort alternativet.
 
antonio skrev:
Dock ser jag också en fara med de negativa betygen, eftersom en kort kommentar om att en bild är bra vädigt trevlig att få den också.

Och det är många med dig som just understryker hur meningsfulla de korta kommentarerna är, så det borde finnas en stark trolighet att det är fullt möjligt att få positivt betyg även på en kort kommentar.

/Maria
 
Alla raka, enkla och ärliga kommentarer är bra kommentarer. Jag tycker det här med att betygsätta kommentarer verkar riktigt onödigt.
 
antonio skrev:
en kort kommentar om att en bild är bra vädigt trevlig att få den också.
Mvh Johan

Detta är mycket viktigt. Inte minst handlar det om någon slags demokrati. Om någon inte har lika lätt för att uttrycka sig vidlyftigt som en annan person borde det inte leda till negativa reaktioner mot den korta kommentaren. Även korta kommentarer kan vara uttrycksfulla.

Om en människa skriver "jag tycker om den här bilden", så är det en bekräftele som man sen kan ta med sig är man skapar nya bilder.

"tummen ner" är bara intressant när det gäller att flagga för kommentarer som är oförskämda, skjuter utanför målet eller liknade. Börjar det användas på kommentarer för att de inte är tillräckligt långa eller nyanserade, då kan det bli riktigt illa.
 
giger skrev:
Detta är mycket viktigt. Inte minst handlar det om någon slags demokrati. Om någon inte har lika lätt för att uttrycka sig vidlyftigt som en annan person borde det inte leda till negativa reaktioner mot den korta kommentaren. Även korta kommentarer kan vara uttrycksfulla.

Om en människa skriver "jag tycker om den här bilden", så är det en bekräftele som man sen kan ta med sig är man skapar nya bilder.

"tummen ner" är bara intressant när det gäller att flagga för kommentarer som är oförskämda, skjuter utanför målet eller liknade. Börjar det användas på kommentarer för att de inte är tillräckligt långa eller nyanserade, då kan det bli riktigt illa.

Citerar hela ditt inlägg för du uttrycker det väldigt bra. Bort med möjligheten att ge minuspoäng i kommentarsbetyg!

Som en parentes, men inte oviktig sådan kan jag nämna hur det gick för mig på photosig.

Jag beskrev hur jag uppfattade en bild.
En tjej i tonåren som åkte rutschkana på en lekplats iklädd kläder som passar en skolflicka på 10 år.... Men med högklackade dojor och synliga trosor. Fanns en obehgalig antydan till "peddo" över bilden. Vilket jag uttryckte tämligen försiktigt. På ett par dar hade jag dragit på mig sisdär 150 minuspoäng... Alltså tack o goodbye...

Jag tror inte att det skulle kunna bli direkt parallell här på FS, men som sagt, detta kan missbrukas å de grövsta.
 
Senast ändrad:
Mattsen skrev:
Citerar hela ditt inlägg för du uttrycker det väldigt bra. Bort med möjligheten att ge minuspoäng i kommentarsbetyg!

Om något skall betygsättas eller kritiseras är det helt poänglöst om det inte går att ge en negativ sådan.
T.o.m Mona (S)ahlin skall ha börjat backa runt flummet i den svenska skolan och fått klartecken att förhandla med regeringen om skolpolitiken. Kanske blir det snart möjligt att ta skolans betyg på allvar? :)

/Johan
 
hansen2 skrev:
Om något skall betygsättas eller kritiseras är det helt poänglöst om det inte går att ge en negativ sådan.
T.o.m Mona (S)ahlin skall ha börjat backa runt flummet i den svenska skolan och fått klartecken att förhandla med regeringen om skolpolitiken. Kanske blir det snart möjligt att ta skolans betyg på allvar? :)

/Johan

Vad jag vet så har inte minuspoäng använts inom skolsystemet....

Håller med dig om Salin men inte i övrigt eftersom vi här talar om möjligheten att kunna ge negativa betyg om någon annans åsikter/känslor om en bild, med ett enkelt musklick utan någon som helst motivering. Rätt absurt...

På photosig har detta kommentarsbetyg ett givet syfte och användningsområde, vilket leder till mer genomtänkta kommentarer. Där är syftet med systemet helt klart och definierat. Här på FS hänger det i luften om och vad och hur det ska användas. Därför ser jag det som ganska meningslöst att införa något dylikt innan det har en uttalad effekt och en given funktion, vad den än månde vara.

OM betygen kommer att användas till att på något sätt premiera eller lyfta fram dom som kan och som tar sig tid till att skriva givande kommentarer tycker jag det är utmärkt. Men jag ser ingen som helst anledning att "straffa" som inte kan leva upp till detta. Effektivt sätt att få folk att tiga istället... För kommentarer som på ett eller annat sätt uplevs som "olustiga" typ, kränkande har vi redan ett fungerande rapporteringssytem.
 
Senast ändrad:
Mattsen skrev:

Jag beskrev hur jag uppfattade en bild.
En tjej i tonåren som åkte rutschkana på en lekplats iklädd kläder som passar en skolflicka på 10 år.... Men med högklackade dojor och synliga trosor. Fanns en obehgalig antydan till "peddo" över bilden. Vilket jag uttryckte tämligen försiktigt. På ett par dar hade jag dragit på mig sisdär 150 minuspoäng... Alltså tack o goodbye...
Jag har upplevt det omvända mot dig på photosig några gånger. Att jag varit kritisk och mottagaren gett mig minus medan andra som sett det där har gett mig plus i stället och det har slutat på resultat som gett mig rätt till många nya uppladdningar (om jag hade viljat.)
 
Mattsen skrev:
Vad jag vet så har inte minuspoäng använts inom skolsystemet....

Vet inte vilken årgång du är av men kanske tillhör du den skara som aldrig upplevt 1:eek:r, två:eek:r eller 'underkänd' i betygsskalan? ;)
Mig veterligt finns det idag endast 'godkänd', 'väl godkänd' och 'mycket väl godkänd'.

Håller med dig om Salin men inte i övrigt eftersom vi här talar om möjligheten att kunna ge negativa betyg om någon annans åsikter/känslor om en bild, med ett enkelt musklick utan någon som helst motivering. Rätt absurt...

Håller med, känns lite snopet att inte få motivera ett klick i "ej givande kommentar".

/Johan
 
lottawe skrev:
Jag har upplevt det omvända mot dig på photosig några gånger. Att jag varit kritisk och mottagaren gett mig minus medan andra som sett det där har gett mig plus i stället och det har slutat på resultat som gett mig rätt till många nya uppladdningar (om jag hade viljat.)

Men så bra för dig då... vart vill du komma med detta inlägg? Annat än att slå sig för bröstet och mena på att jag skriver minsann så mkt bättre (negativa) kommentarer än dig...
 
Jag förmodar att det är två sidor av myntet!? Allt är väl sällan glasklart?

Syftet just nu är att ge feedback till kommenteraren. Det är hur vi skall använda topplistorna vi inte bestämt om.
 
hansen2 skrev:
Vet inte vilken årgång du är av men kanske tillhör du den skara som aldrig upplevt 1:eek:r, två:eek:r eller 'underkänd' i betygsskalan? ;)
Mig veterligt finns det idag endast 'godkänd', 'väl godkänd' och 'mycket väl godkänd'.
/Johan

Ahh, jo de e sant. 1 o 2 var väl inga höjdare att få... Men säkert var de berättigade. Och satta av en lärare som hade ett stort underlag att betygssätta efter. Det var lite det jag menade med att någon medlem "i mängden" rimligtvis inte ska kunna ge minusettor av skäl som inte alls behöver vara relevanta.
 
Mattsen skrev:
Ahh, jo de e sant. 1 o 2 var väl inga höjdare att få... Men säkert var de berättigade. Och satta av en lärare som hade ett stort underlag att betygssätta efter. Det var lite det jag menade med att någon medlem "i mängden" rimligtvis inte ska kunna ge minusettor av skäl som inte alls behöver vara relevanta.

Det är ju varje enskild kommentar som gäller. Man sätter inte betyg på helheter (som en hel termin).
 
ANNONS