Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bigma vs. 100-400L? Fågel&Djur

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Hej alla =)
Jag har ett 70-300IS som jag älskar, men inte är det mycket att komma med när det kommer till fågelfoto eller allmänt djurfoton i naturen då jag nu verkligen känner att jag behöver mera mm.

Jag har börjat fundera över vilken lins som kan tänkas passa mig bäst med min ekonomi.
Jag har ingen erfarenhet av primes, men eftersom att jag både vill fota fåglar men även andra naturfoton på rådjur, hare, räv, skogsmöss osv så känns det som att en telezoom är det smartare valet.

Så de jag börjar titta lite på är:

Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM
Vet väldigt lite om linsen. IS är helt underbart på min 70-300IS.
Men att lägga 15000kr för att få 100mm extra.. är det tillräckligt verkligen?
Hur fungerar denna med 1.4 TC?

Sigma EX 50-500/4-6,3 DG (BIGMA)
Har läst en hel del jättefina ord om denna lins. Men ännu inte sett så mycket övertygande foton??
Denna hör jag inte alls fungerar med någon 1.4TC. Men 500mm låter ju underbart!

Canon EF 400/5,6 L USM
Prime, fungerar med 1,4 TC.
Linsen känns dock begränsande då denna känns mer som en dedikerad lins för fågelfoton?

Känner mig splittrad. Jag vet att jag vill ha så mycket längd som möjligt samtidigt som jag hoppas på riktigt kanonkvalitet och skärpa.. Nån som kan lägga lite ljus över mina funderingar?
mvh Bass

Kör du digitalt?

Jag tycker också att zoom blir roligare...men då du ska köpa ekonomi-zoomar antar jag att du e medveten om kvaliten på dessa.

Skulle ju tro att 100-400 canonen är fin och is e ju guld.. men sigmat är lite längre och jag har en engelsk kontakt som fotade med det med gott resultat.

Vi tittade på hans bilder på laptop på kvällarna i lodgen och det såg båda skarpt och kontrast rikt ut.

någon test har jag inte sett på dem

Sigmas 120-300/2,8 ska ju vara superb om än dyrare.

"citat från expert Jesper"
Jag kan säga direkt att ett EF 300/4L IS + Canons 1.4x extender ger bättre resultat. Bäst resultat ger EF 400/5.6L som är snäppet bättre än 300+1.4x. Men det saknar ju IS. Viktmässigt så ligger både 100-400 och 300/4L IS runt de där 1.4 kilona (1.2 för 300/4L IS). Så ett 300/4L IS är förmodligen ett av de bästa valen sett både till pris och prestanda.

Senast ändrad:
[Annonsering av prylar gör vi under annonsmarknaden] /forumvärden

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto