Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild på människor i tidningskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin.s

Aktiv medlem
Fotograferar, bland mycket annat, stadsguider för tidningen Kupé som finns på SJs tåg. Jag brukar vara på någon restaurang, fik och andra liknande ställen. Så vitt jag vet är det bara i kommersiella sammanhang (reklam för företag osv) man måste be personerna på bild om lov. I tidskrifter kan man väl fotografera vem som helst på allmän plats om det inte är för himla kränkande (naken granne-style)? Eller är det så att det räknas som reklambild för ett företag står bakom tidningen?

Martin.s;2018375 Jag brukar vara på någon restaurang sa:
Ja, men med tillägget att restauranger och fik (liksom andra butiker) inte är allmän plats till 100 procent, utan ligger närmare 50 procent. Så innehavaren/chefen kan förbjuda dig att fotografera, och gästerna kan ju åberopa samma skydd.

Okej. Men vad händer om ägaren säger: "Jag låter varje enskild gäst bestämma om de vill vara med på bild eller inte."?

ANNONS
Götaplatsens Foto