Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder för reklam i tidning - vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaspeter

Medlem
Hejsan,
Har suttit och kikat lite i forumet, sökt lite på nätet men nu behöver jag lite hjälp. Kan inte hitta svaret på min fråga.

Jag som fotograf har tagit ett gäng bilder åt en nära vän till mig som driver ett företag med lite restaurang, bar, 5-kamp osv, Han ville ha bilder på 5-kampen för att kunna använda dessa i en lokal tidning som marknadsföring

Sagt och gjort, jag var med en kväll och fota ett sällskap som körde 5-kamp. Ur detta kom det ett gäng bra (och mindre bra) bilder som jag nu har skickat över till min vän. Det är blandade bilder på aktiviteter med personer med på dom flesta bilderna.

Efter att ha klurat och funderat lite så slog det mig att han måste väl egentligen kolla med alla som är med på bilderna om det är okay att använda i marknadsföringssyfte?

Vad säger lagen om personer som inte går att identifiera? (säg att dom står med ryggen åt)

Ett urklipp ur: http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm

"Hur får jag använda bilder på människor?
Skall bilden användas för marknadsföring (reklam) är det enkelt, du måste fråga om tillstånd för att få använda bilden. Eller rättare sagt, du som fotograf måste inte fråga men den som använder bilden (reklambyrån) måste fråga. 1: a § (lonb). Och man måste fråga för varje gång bilden skall användas.

Tänk på det om du är bildköpare, du måste fråga både fotografen och personen på bilden om lov varje gång du vill använda en bild för marknadsföring!

Utställningar då, måste jag fråga personen på bilden om lov?
Nej, häng du upp bilderna bara.

Men tidningar då, hur fungerar det med dem?
Så fort det inte handlar om marknadsföring/reklam är det OK att publicera och visa fotografier på personer. (PUL och Internet hoppar jag över här, det finns mängder med information om sådant.) Det betyder att du får visa bilderna på en utställning, de får publiceras i artiklar i tidningar, de får tryckas i böcker –både skönlitteratur och faktaböcker som till exempel skolböcker– och så vidare. Det är bara tillstånd av fotografen som behövs."



Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.. =)

Tack på förhand,

Jonas
 
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.. =)

Tack på förhand,

Jonas

Först måste jag bli tråkigt fackmannamässig och definiera begreppet marknadsföring. Det begreppet är oerhört omfattande och kan egentligen handla om alla aktiviteter som på något sätt kommunicerar verksamheter, tjänster eller produkter till en målgrupp.

När det gäller människor på bilder i reklam så är det - precis som det står i det du citerar - tillstånd av alla identifierbara personer som gäller.

Angående dina bilder så kan de alltså inte användas i annonser eller reklamfilmer. Däremot kan de användas journalistiska sammanhang, exempelvis tidningsartiklar.

Tänk också på att det inte är du utan den som står bakom en annons som har skyldighet att kolla så att bilden får användas. Du kan alltså inte råka illa ut så länge du inte felaktigt påstått att människor medgivit att bilden får användas i reklam.
 
Först måste jag bli tråkigt fackmannamässig och definiera begreppet marknadsföring. Det begreppet är oerhört omfattande och kan egentligen handla om alla aktiviteter som på något sätt kommunicerar verksamheter, tjänster eller produkter till en målgrupp.

När det gäller människor på bilder i reklam så är det - precis som det står i det du citerar - tillstånd av alla identifierbara personer som gäller.

Angående dina bilder så kan de alltså inte användas i annonser eller reklamfilmer. Däremot kan de användas journalistiska sammanhang, exempelvis tidningsartiklar.

Tänk också på att det inte är du utan den som står bakom en annons som har skyldighet att kolla så att bilden får användas. Du kan alltså inte råka illa ut så länge du inte felaktigt påstått att människor medgivit att bilden får användas i reklam.

Tack Magnus för svaret,
Som du skriver behövs tillstånd av alla identifierbara personer, en fråga är då vad "identifierbar" innebär. Det är väl ganska luddigt?!

Sedan som du skriver så gäller det annonser eller reklamfilmer och inte journalistik eller tex en utställning av mig som fotograf.

Blir det min kund eller i detta fallet tidningen som måste kolla med personerna om det är okay?
Ponera att min kund (restaurangägaren) skickar bilderna till tidningen och dom gör en annons. Är det då dom som är skyldiga att höra med alla på bilderna? Publicerar dom annonsen är då dom ansvariga för detta?

Tack för hälpen,

Jonas
 
Tack Magnus för svaret,
Som du skriver behövs tillstånd av alla identifierbara personer, en fråga är då vad "identifierbar" innebär. Det är väl ganska luddigt?!

Sedan som du skriver så gäller det annonser eller reklamfilmer och inte journalistik eller tex en utställning av mig som fotograf.

Blir det min kund eller i detta fallet tidningen som måste kolla med personerna om det är okay?
Ponera att min kund (restaurangägaren) skickar bilderna till tidningen och dom gör en annons. Är det då dom som är skyldiga att höra med alla på bilderna? Publicerar dom annonsen är då dom ansvariga för detta?

Tack för hälpen,

Jonas

Går det att se vem bilden föreställer är personen identifierbar. Det ska givetvis inte krävas avancerade redskap som CSI använder sig av. :)

Använder man sig av bilder i annonser måste man förvissa sig om att personerna på bilden godkänt sådan användning. Den som gör annonsen kollar med den som tillhandahållit bilden. Den som annonserar ansvarar för sin annons.
 
Tack Magnus för svaret,
Som du skriver behövs tillstånd av alla identifierbara personer, en fråga är då vad "identifierbar" innebär. Det är väl ganska luddigt?!

...

En vanlig nivå att lägga sig på är att om personen själv kan identifiera sig så räknas det som identifierbar. (Det är trots allt personen själv som brukar protestera). Värt att notera är också att situationen spelar roll. Sen kan små detaljer som tatueringar vara avgörande.

(bildbyråer brukar tom lägga nivån ännu lägre, ex siluetter tillåts inte men det tror jag är lugnt i sverige)

Men du...bilderna är ju inte redaktionella så du kan ju photoshoppa, ta bort dem eller klona dit titt eget eller någon med tillstånds ansikte, använd din fantasi!
 
ANNONS