Annons

Bildarkivering OCH publik presentation på webben!Program?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalinka

Aktiv medlem
Hej!
Jag jobbar sedan ett halvår tillbaka med att organisera upp ett arkiv om ca 50 000 bilder, som beskriver utvecklingen av arbete med hjälpmedel för funktionshindrade från 1950-talet och framåt.

Syftet med mitt arbete är att delar av samlingen skall kunna publiceras publikt på Internet och vara sökbart i en databas. Tanken är att forskare, studenter, brukare och intresserad allmänhet skall kunna gå in och söka fram bilder på t ex rullstolar från olika tidsperioder.
Jag har tidigare arbetat med ett liknande projekt på museum.

För genomförandet av mitt projekt krävs alltså en webbapplikation, som kan presentera en trevlig motivbeskrivning i löpande text och en sökmotor/databas, som kan söka bra i den fritexten. Vi tänker erbjuda nedladdning/beställning av vissa bilder för rapporter uppsatser etc. Upphovsman och villkor för användande av bilderna skall givetvis också publiceras.

Den databas jag använt i museisammanhang (SOFIE) kräver en 4D-server, vilket inte riktigt är gångbart med institutets datasystem (Windows 2000 m SQL 2000 och Windows 2003 med SQL 2005) och programmet passar inte heller optimalt för de material som vi arbetar med, så nu letar jag en ny lösning och behöver råd och hjälp!

I samband med att man organiserar bildfilerna för webbpublicering, ser jag det även som viktigt att man hittar ett sätt att kunna arkivera de fotografier som produceras i verksamheten idag (till största delen digitala filer) som nu finns på olika mappar. De bör organiseras och bli sökbara i en databas internt, för institutets informatörer och handläggare. Här är funktioner som optimering för olika användningsområden (webb, PowerPoint, pdf och tryck) ett önskemål. Det är också bra om man kan lagra pdf:er av publicerade trycksaker, loggor etc. (dvs. andra format än jpg och tiff) i databasen.

Vi har ingen egen in-house byrå utan jobb läggs ut. Flödet av bilder rör sig om ett par hundra nya bilder om året, inte mer.

En del uppgifter som läggs till bilden skall gärna kunna hållas internt och det är här vi behöver råd.

Det finns ju många fina arkiveringsprogram för enanvändare, och snygga indexeringsprogram som lagrar mycket i bildfilen, som bildbyråer etc. använder för leverans, men jag vill alltså ha ett program som ger mycket textinformation om bildinnehållet, samtidigt som jag vill att det ska kunna fungera för arkivering och indexering/sökning internt.

Jag vill också kunna leverera text och bild i e-post eller på annat sätt digitalt till externa beställare/besökare på webben och då kunna styra vilket/vilka fält som visas för beställaren och ej.Jag vill också kunna leverera på olika sätt. Bilden som bildfil, bild och text, som en blankett, pdf eller likannde och ev även enbart textfilen.


Jag har tittat på flera mediedatabaser:

*Canto Cumulus-
verkar oerhört kompetent, används av andra publika bildarkiv (t.ex. Vimmerby kommun), men är ganska dyrt och kanske FÖR komplext för våra ändamål?
Programmet kan vad jag förstår leverera text och bildinformationen i flera olika format till användaren utan problem? Kostar minst ca 50 000kr för att alls komma igång att indexera internt vilket är väl dyrt för detta projekt i ett första skede.

*Fotostation Pro + Camelon Web-
Verkar också kompetent, men lagrar ju all information i bildfilen OCH vad jag förstår går det inte att dölja valda fält för den som får tillgång till bilden??
Stämmer det?
Kan jag leverera bildtexten separat till en student om jag vill det? eller krävs det ett bildhanteringsprogram som Photoshop och tillgång till själva bildfilen för att alls läsa informationen?
Programmet har annars en billig ingångskostnad med ett indexeringsverktyg för ca 5000kr för upp till 2000 bilder lagrade internt, MEN Kostar 80-100 000kr för webbapplikation för oss som institution och då vill man förstås veta att det är en god investering för ändamålet på kort och lång sikt.

*ImageVault- modul till webbpubliceringsprogrammet Epi-server.
Är nästan lika dyrt som de övriga, men verkar mindre kompetent. Här har vi bara skummat på ytan ännu dock. Någon som har erfarenhet av användning för publikt bruk?

Vi har också kikat på olika hemmabyggen, men långsiktigt känns det inte seriöst och säkert.

Har någon råd och erfarenheter av bildarkiv för publik presentation är jag oerhört tacksam?
 
Senast ändrad:
Hej
Du bör titta på MediaBase som ett antal stora företag använder sig av och som jag arbetar med.
Betydligt billigare alternativ än de du räknar upp. Tala med Patrik Bengtsson.
Referenser om bla vilka företag finner du på www.instar.se

Ta kontakt med Instar Utveckling
Rörsjögatan 13
211 37 Malmö
0704 53 70 50
[email protected]


Hälsningar Mikael
 
Senast ändrad:
Berätta mera-prisbild, funktioner?

Hej Mikael!
Tack för ditt svar!

Gick in och tittade på din sida och visst en del av funktionaliteten kan jag läsa ut bara av att titta, men kan du inte berätta lite mera vad ditt program har av funktionerena jag talar om ovan? Kan du även lagra i andra format (pdf, PowerPoint, EPS -illusttrator, etc?) och dra bilderna emellan t ex?

Finns utrymme att notera om och var bilden varit publicerad och ev länka till pdf på trycksaken t ex?

Var bedömer du att priset skulle ligga för en serverlösning med 3-5 clienter och gärna möjlighet att administrerar via webben?
 
Re: Berätta mera-prisbild, funktioner?

Kalinka skrev:
Hej Mikael!
Tack för ditt svar!

Gick in och tittade på din sida och visst en del av funktionaliteten kan jag läsa ut bara av att titta, men kan du inte berätta lite mera vad ditt program har av funktionerena jag talar om ovan? Kan du även lagra i andra format (pdf, PowerPoint, EPS -illusttrator, etc?) och dra bilderna emellan t ex?

Finns utrymme att notera om och var bilden varit publicerad och ev länka till pdf på trycksaken t ex?

Var bedömer du att priset skulle ligga för en serverlösning med 3-5 clienter och gärna möjlighet att administrerar via webben?

Hej
Ta kontakt med INSTAR enligt ovan tidigare svar, du kan lägga upp pdf, word, bilder mm.Du kan med lätthet få med vad du själv vill ha med i bildinfo.
Lägga in nya fält mm.
Prata med Patrik (han pendlar mellan Stockholm och Malmö)
Du kommer bli överraskad vad du får och vad som ingår i priset, en stor ny användare med 1000tals anställda har precis utvärderat och bestämt sig för MediaBase.
Du kan ringa mig på 070-5171465 så kan jag berätta mer, men ta hellre kontakt med Patrik- han kan svara på alla dina frågor..
0704 53 70 50
[email protected]

Mikael
 
Senast ändrad:
Motivera gärna era förslag på andra program!?

Stina!
Använder du själv programmet du rekommenderar?
Klarar det andra format etc.?

Syftet med min fråga är att få användarperspektiv:

Jag är framför allt intresserad av information från användare, som testat program. Sajter på olika databaser och bildbanker kan man hitta i det oändliga. Här skriver jag för att få kommentarer till hur programmen fungerar i praktiken och varför användare är nöjda eller missnöjda.

Kanske var jag för otydlig om det i mitt första inlägg??
 
ANNONS