Annons

Bildbehandling av D50-foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy-Pandy

Aktiv medlem
Är sen igår en nybliven och stolt ägare av Nikon D50 med tillhörande kit-objektiv! :)

Med objektivet följde fullversion av "PictureProject" med, var syfte främst är att organisera sina bilder (vad jag har förstått). Nu är frågan vilken övrig mjukvara ni rekommenderar?

Vad jag vill ha är:

1) Ett "bild-organiserings-program". Har ju som sagt "PictureProject" men frågan är om detta är något bra eller om det finns bättre allternativ (gärna billiga).

2) Ett bildbehandlings-program. Har tittat på Photoshop Elements 4 och undrar om detta är något bra (vad saknar t.ex. det gentemot Photoshop)?

3) Ett RAW-program. Vill börja fotoa i RAW och undrar vilket behandlingsprogram jag ska använda? Funkar det att köra Raw-bilder från Nikon D50 i Photoshop Elements 4?

Finns det något annat i mjukvaro-väg som är användbart?

Har också nyligen köpt en D50 som första digitala systemkamera, och installerade Photoshop CS2 häromdagen. Jag har inte så mycket att jämföra med eftersom jag är nybörjare, men satan vilken skillnad det blir att fota i RAW och mecka med bilderna i PS efteråt istället för JPG!
Har du PS CS2 så har du grym bildbehandling och RAW-konvertering i samma program. Själv är jag alldeles för fattig för att köpa, så jag kör crackat...

Vad gäller att "organisera" bilderna så föredrar jag helt klar att bara sortera dem i mappar i utforskaren.
Jag kör ACDsee "classic" för att kolla bilder på datorn, vilket funkar mkt bra. Går att köra trial-versionen i all evighet om man står ut med att det då och då poppar upp en påminnelse om att betala, vilket man ändå inte behöver för att köra programmet.

Förhandsvisning och sortering av RAW-filer

I ett försök att slippa starta en ny tråd så tänkte jag bygga på min egen.

Fotar uteslutande i RAW och har kommit fram till att jag (för att spara tid) endast snabbredigerar mina bilder i Camera Raw. Därefter placerar jag raw-bilderna (NEF-filerna) i en mapp (med undermappar) som heter "D50 orginal". På detta sätt slipper jag mass-redigering utan kan koncentrera mig på att redigera bilderna i den mån jag använder dem. Mitt problem i denna process är därmed att jag behöver ett bildvisningsprogram som klarar av mina NEF-filer. Ett program där jag kan förhandsvisa hela mappar av NEF-filer för att välja ut de jag vill använda vid ett specifikt tillfälle. Har provat Photoshop Elements 3 och dess sorterare men den har inte de möjligheterna jag vill åt (vill slippa behöva tagga-upp bilderna men samtidigt kunna gå in i en specifik mapp och där kunna förhandsvisa bilderna. Filhanteraren verkar samtidigt ha svårt när antalet bilder blir för stort.

Någon som kan tipsa mig, eller överhuvudtaget förstår vad jag är ute efter?

Jag har provat en massa olika bildvisningsprogram, men kom fram till att Nikon View faktiskt var snabbast, i varje fall på min lite sega laptop... FastStone funkar också bra. Jag sorterar mina bilder i mappar efter datum. Funkar så länge jag minns vad som hände när ;-)

RAW Shooter

Prova Raw shooter essentials (stavning)?

Tyckte denna vara rätt bra ooch snabb

Annars funkar photoshops raw-hantering om man laddar hem uppdatering till Camera RAW.

Organisera och förhandsvisa RAW bilder

En förändring från Photoshop 3 till 4 är att man kan organisera och förhandsvisa bilder tagna i RAW/NEF format. Funkar jättebra.

Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto