** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bildbehandling i Linux, funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mashavet

Aktiv medlem
Jag är väldigt trött på Microsofts bedrägliga diktatorsfasoner och det fula och röriga utseendet som kom med den "frivilliga" tvångsuppdateringen till Windows 10. Jag har helt förlorat förtroendet för Microsoft och vill inte ha mer med dem att göra. Macar är för dyra. Därför ligger någon variant av Linux bra till. Ubuntu eller Mint tror jag.
Är det någon här som använder sig av Linux för bildbehandling? Eftersom mitt favoritprogram nu är Lightroom vill jag främst veta om Darktable är en värdig ersättare till Lightroom.
Funkar förresten Darktable både med Ubuntu och Mint?
Hur är det med skärmkalibrering?
 
Hej,

Jag har uteslutande använt Linux för bildbehandling i många år. Dock är jag inte riktigt rätt person att besvara hela din fråga. Jag har i stort sett ingen erfarenhet av Lightroom tyvärr så någon jämförelse kan jag inte göra. Själv är jag väldigt nöjd med Darktable men jag tror att man kommer att sakna och kankse irritera sig på många saker om man går från LR till DT. Överlag skulle jag hävda att Linux fungerar väl för bildbehandling men kan kräva lite större intresse för operativsystemet än för window el os x.

Är jag inte alldeles ute och cyklar så bygger Linux Mint just på Ubuntu i grunden. Jag kör själv Darktable på både Ubuntu (eller egentligen Xubuntu) och Mint så ja, det fungerar.

Eftersom det går ganska lätt att köra en live-distribution utan att installera Linux helt och hållet så tycker jag du ska testa dig fram helt enkelt.

Vänliga hälsningar
/Tobias
 
Jag har använt Linux som enda OS i flera år nu, och tycker att det fungerar ypperligt.

För att behandla bilder finns det (bland mycket annat) Gimp och Darktable. Gimp har jag använt mycket, och tycker det fungerar för mig. DT har jag testat några gånger, men inte riktigt fastnat för det. Jag gillar dock principen att alla "förändringar" du gör i bilden lagras i en databas, och originalet inte ändras alls.

För att hantera bilderna använder jag Digikam, som är "standardvalet" i min distribution. Jag har alltså inte gjort ett aktivt val utan bara använt det som installeras som standard. Jag är dock nöjd med det.

Jag använder openSuse Leap 42 just nu och jag är nöjd med hur det fungerar. Det enda problem jag stött på hittills är när jag skulle installera drivrutiner till min Wacom-platta. När jag gjorde det i openSuse 13,x tog det mig knappt tio minuter och så fungerade plattan. Men med Leap 42,x fick jag inte igång plattan på 2-3 timmar. Jag gav upp och installerade drivrutiner till skrivaren istället. Då fungerade plattan plötsligt.... Väldigt logiskt!

Vad gäller att kalibrera skärmen har jag tyvärr inga egna erfarenheter att komma med: jag har aldrig försökt mig på det.
 
Tack för ett snabbt svar.
Jag är nybörjare på Linux. Har bara kört Ubuntu på jobbdatorn en månad, där den främst används som sjökortsplotter och lite enklare kontorsjobb. Den är långsam och har väldigt liten skärm så den känns inte lämplig att testköra Darktable på, även om jag faktiskt har det installerat.

Funkar det verkligen att installera och använda DT om jag kör OS:et från live-distribution?
 
...Funkar det verkligen att installera och använda DT om jag kör OS:et från live-distribution?

Njao, det får bli en liten gissning här eftersom jag inte testat men: Oftast när jag ska installera en ny Linuxmaskin använder jag LinuxLive USB Creator (http://www.linuxliveusb.com/) för att skapa installationsmedia. Jag har för mig att för de flesta distributioner jag testat finns det möjlighet att reservera en del av usb-stickan som "persistent memory" eller något liknande. Det blir alltså en Live-distribution med lite lagringsutrymme för egna filer och inställningar som man vill spara mellan sessioner. Jag kan absolut inte svära på att det fungerar att installera Darktable, och om det är rekommenderat, det kanske blir lika taskig prestanda som på den maskin du redan har.

Ledsen för ett flummigt och ganska intetsägande svar. =/

/Tobias
 
Det finns inget bildprogram i Linuxvärlden som kan mäta sig med Lightroom.

Det förekommer mycket tjafs kring uppdateringen till Windows 10 men jag förstår inte problemet. Det kostar inget och om Windows 7 fungerat bra blir uppgraderingen bekymmersfri. Ännu bättre är att köpa en ny SSD och passa på att göra en ren nyinstallation. Den gamla disken kan vara kvar som lagringsdisk. Windows 10 kräver ingen svårare inlärning.

Linux kommer aldrig i användarledet att kunna mäta sig med Windows eller IOS. Det finns många mycket duktiga entusister som använder Linux men det är inget alternativ för den som är intresserad av bildbehandling i den klass som Photoshop och Lightroom erbjuder.

Erik
Datorsystemanvändare sedan 1975.
 
Är själv en som tagit steget ut till Linux (körde länge med dualboot).
Tycker det fungerar rätt bra svårt att vänja av sig med Lightroom, PS men finns många bra alt,
Här är en bra guide: http://www.rileybrandt.com/2015/10/15/foss-photo-flow-2015/

Sen att Linux aldrig kommer att mäta sig med Win,OSX ska man nog inte säga, vem vet vad som händer i framtiden kanske adobe släpper en version för Linux :)

För övrigt går det numera även köra Lightroom i wine fram till ver5.7 iaf.
 
Jag vet att det finns folk som faktiskt gillar Windows 10. Jag vet att det är gratis. Även om jag tycker det är mycket fulare och lite sämre än Windows 7 så funkar det även hos mig. Det som gör att jag inte vill ha mer med Microsoft att göra är framför allt deras lömska, bedrägliga och envisa översittarbeteende. Jag vill själv välja vilket program som ska öppnas när jag klickar på en fil. Det gick bra i W7, nu är möjligheten att välja begränsad. Det förbannade Edge startar t.ex. när jag klickar på en pdf. Jag vill inte ha nåt jävla Edge! De ställer till mer och mer jävelskap för mig som vägra att logga in på nåt Microsoftkonto. Jag vill inte bli tvingad att logga in. När jag blir tvingad till något blir jag tvärförbannad! Diktatorsfasoner! Jag litar helt enkelt inte på Microsoft längre. Jag kan mycket väl tänka mig att inom en snar framtid har de gått igenom mina filer för att kunna basera reklam på mina intressen. Sen poppar det upp 15 minuters reklamfilm varje kvart när man sitter med Windows. Eller nåt. Jag tro vilket skit som helst om Microsoft numera.
Jag har dock använt Windows sen 3.1 och tyckt om det. Jag har ansett Microsoft vara ett rejält och ärligt företag. Det ändrades med Windows 10 och de bedrägliga metoder man använde för att tvinga och lura folk att uppdatera.

Jag vill inte se fler inlägg om hur fantastiskt Windows 10 är, jag vill veta hur bildbehandling funkar i Linux, och då från folk som har erfarenhet av det.
 
En enkel möjlighet att testa är att använda någon av de distributioner av Linux som du kan boota från USB-minne eller CD-/DVD-skiva. Det finns en del tex Knopppix och Ubuntu. Då slipper du installera något och när du bootar om datorn så har du tillbaka ditt "vanliga" OS.

Något dyrare är att byta hårddisk i datorn, och installera en distribution. Då kan du leka med den hur mycket som helst, och när du vill ha tillbaka Windows så byter du hårddisk igen. Nackdelen är att du inte kommer åt de filer du har på gamla hårddisken, men under en testfas kan det vara OK tycker jag.
 
Ja Mashavet, om svårigheten att byta till en annan pdf-läsare än Edge upplevs så svavelosande svårt kommer uppsättningen svordomar att komma till användning efter övergången till Linux.

Att Adobe skulle lägga ner resurser på att utveckla Linuxversioner är drömmerier.

Erik
 
Om Gimp haft adjustment layers hade det varit ett rimligt alternativ till Photoshop. Nu är det nästan acceptabelt för hobbyister.

Darktable är kraftfullt men jag tycker jag har bättre kontroll med kombinationen geeqie + ufraw.

Med DispcalGUI är det rimligt enkelt att kalibrera och profilera skärmar (dock utan stöd för att ladda upp LUT till skärmar som kan det).

Med ArgyllCMS och en spektrometer kan man göra pappersprofiler så utskrifter ser bra ut (opensource-skrivar-drivarna levereras utan) och lägger man till en colorchecker eller liknande kan man profilera kameran också och få förutsägbar färg genom hela kedjan.

Krita är att rekommendera för den som vill rita.

Jag har använt linux sedan 1997. Som förstaval sedan 1998.
 
Tack för ett snabbt svar.
Jag är nybörjare på Linux. Har bara kört Ubuntu på jobbdatorn en månad, där den främst används som sjökortsplotter och lite enklare kontorsjobb. Den är långsam och har väldigt liten skärm så den känns inte lämplig att testköra Darktable på, även om jag faktiskt har det installerat.

Funkar det verkligen att installera och använda DT om jag kör OS:et från live-distribution?

Förlåt för en helt off-topic fråga, men vad är det för program ni använder för sjökortet på Linux, och hur får ni tag i kartor?
 
Förlåt för en helt off-topic fråga, men vad är det för program ni använder för sjökortet på Linux, och hur får ni tag i kartor?

Jag använder OpenCPN. Det var lite meck att installera och få igång det. Det fanns inte i "Programvara för Ubuntu" utan jag hämtade det enligt instruktion på opencpn.org. Jag följde instruktioner i manualen och skrev in allt exakt i Terminalen utan att egentligen fatta mer än på ett ungefär vad jag gjorde, men jag fick det att fungera. Nu när det väl är installerat och klart är det minst lika enkelt att hantera som det var med OpenCPN i Windows.
Sjökortet avser Siljan. Det är inte utgivet av Sjöfartsverket utan ett kartföretag har gjort det på uppdrag av båtklubbarna runt sjön. Det är ett bitmappkort, som består av två filer, en *.BSB och en *.KAP. Programmet ska för övrigt kunna hantera även vektorkort, AIS och div. input från utrustning ombord, men det har jag inte kunnat testa.

Det var förresten behovet av sjökortsplotter som gjorde att jag numera kör Microsoftfri dator på jobbet. Efter "uppdateringen" till Windows 10 fick jag inte GPS-mottagaren att fungera. Med Ubuntu gick det bättre.
 
Som mångårig Linux användare måste jag sorgligt nog svara Nej. Det finns inget bildbehandlingsprogram som matchar windows och macvärldens Lightroom eller Capture One för Linux. Visst, Darktable är ett försök men, tro det eller ej, det är ännu buggigare än Lightroom och har bara en bråkdel av funktionerna. Andra problem är kalibrering av skärmar.
 
AfterShot Pro finns ju till linux, men sen är det allt annat i linux som är sämre.
Windows vinner i allt förutom integritet, men även där har de största linux distrosarna liknande problem med integritet idag.

Windows 10 och integritet är som det är, framtiden är här.
Windows 10 hatet är överdrivet helt klart, bästa operativsystemet alla tider.
 
Använder uteslutande Ubuntu tillsammans med Darktable och GIMP 2.9.3 för mina bilder. Jag saknar en riktigt bra brusreduceringsfunktion i Darktable. Den är bra när det kommer till brus i lågt ISO men för mer brusborttagning exporterar jag som TIFF och fixar i RawTherapee som har fler reglage än man orkar med.

Luminosity masking är bra att kunna i Darktable och det finns några filmer hos youtube https://www.youtube.com/watch?v=1IiwfHY0ls0&list=PLmvlUro_Up1NBX7VK8UUuyWo1B468zEA0

Kalibrering löste jag genom att installera Windows på en annan hårddisk som jag kopplade till skärmen. De framkallade bilderna hos Crimson blir som jag ser dem på skärmen så en acceptabel lösning, om än bökig.
 
Flera OS

Jag har installerat Win 10 separat på min Win 7 maskin, alltså 2 separata OS helt lagligt. Dessutom har jag installerat Lubuntu som försök på en annan maskin, ska testa att köra LR6 via Wine.
Om de fungerar ska jag lägga in Lubuntu på Windows maskinen så jag kan köra 3 OS på samma maskin.
VMvare är ju också en lösning om man vill köra flera OS, de har sina fördelar genom att man kan enkelt kopiera tillbaka senast fungerande version. Sparar mycke tid pga att man inte behöver ladda ner uppdateringar och installera om alla program.

ThomasR
 
Jag vet att det finns folk som faktiskt gillar Windows 10. Jag vet att det är gratis. Även om jag tycker det är mycket fulare och lite sämre än Windows 7 så funkar det även hos mig. Det som gör att jag inte vill ha mer med Microsoft att göra är framför allt deras lömska, bedrägliga och envisa översittarbeteende. Jag vill själv välja vilket program som ska öppnas när jag klickar på en fil. Det gick bra i W7, nu är möjligheten att välja begränsad. Det förbannade Edge startar t.ex. när jag klickar på en pdf. Jag vill inte ha nåt jävla Edge! De ställer till mer och mer jävelskap för mig som vägra att logga in på nåt Microsoftkonto. Jag vill inte bli tvingad att logga in. När jag blir tvingad till något blir jag tvärförbannad! Diktatorsfasoner! Jag litar helt enkelt inte på Microsoft längre. Jag kan mycket väl tänka mig att inom en snar framtid har de gått igenom mina filer för att kunna basera reklam på mina intressen. Sen poppar det upp 15 minuters reklamfilm varje kvart när man sitter med Windows. Eller nåt. Jag tro vilket skit som helst om Microsoft numera.
Jag har dock använt Windows sen 3.1 och tyckt om det. Jag har ansett Microsoft vara ett rejält och ärligt företag. Det ändrades med Windows 10 och de bedrägliga metoder man använde för att tvinga och lura folk att uppdatera.

Jag vill inte se fler inlägg om hur fantastiskt Windows 10 är, jag vill veta hur bildbehandling funkar i Linux, och då från folk som har erfarenhet av det.

Hej!

Anledningen till att Edge startar är för att det är satt som standard program när Windows 10 installeras. MS tvingar inte dig att använda det om du inte vill, det är bara så standard inställningarna ser ut. Antar att du vill använda Adobe Reader DC istället, då högerklickar du på valfri pdf fil och väljer "Öppna med", du kommer nu få upp en lista på program, finns inte det du vill använda i listan går det att bläddra fram till programet också. Markera programmet du vill använda och glöm inte att kryssa i rutan använd som standard. Efter det kommer inte Edge att öppnas igen när du ska öppna en pdf fil.

Varför vill du inte logga in med MS konto föresten, du använder ju Google eller Apple konto på Android eller Iphone (vilket du nu föredrar), vad är skillnaden?
 
Hej!

Anledningen till att Edge startar är för att det är satt som standard program när Windows 10 installeras. MS tvingar inte dig att använda det om du inte vill, det är bara så standard inställningarna ser ut. Antar att du vill använda Adobe Reader DC istället, då högerklickar du på valfri pdf fil och väljer "Öppna med", du kommer nu få upp en lista på program, finns inte det du vill använda i listan går det att bläddra fram till programet också. Markera programmet du vill använda och glöm inte att kryssa i rutan använd som standard. Efter det kommer inte Edge att öppnas igen när du ska öppna en pdf fil.

Det program jag vill använda heter SumatraPDF. Ett mycket enkelt program som startar och öppnar en normal pdf på mindre än en halv sekund. Funkar perfekt till att läsa och skriva ut pdf-filer. Att välja "Öppna med" och sen kryssa i Sumatra som standardprogram fungerade utmärkt på det sista riktiga Windows (7) men 10:an påstår att det inte går att ha Sumatra som standardprogram . Däremot går det utmärkt att högerklicka och välja "Öppna med" Sumatra varje gång. Vänsterklickar jag startar Edge. Blir jag tvingad att använda Edge blir jag riktigt sur! I min dator bestämmer jag! Det här är inte det enda exemplet, Windows 10 har massor av såna här diktatorsfasoner för sig och det är det som har fått mig att hata Microsoft och betrakta det som ett lömskt och opålitligt företag. Ingen annan jävel ska tala om för mig hur jag vill ha min dator!

Varför vill du inte logga in med MS konto föresten, du använder ju Google eller Apple konto på Android eller Iphone (vilket du nu föredrar), vad är skillnaden?
Se ovan. Jag betraktar Microsoft som opålitligt. Google har jag fortfarande förtroende för.
 
Jag har skannat rätt mycket dia i Linux. Jag hade en jobbedator (win) som jag inte fick installera program på. Då använde jag i stället hemmaservern och körde gimp och vuescan. Gimp är sämre än Photoshop CS2, och framförallt knöligare. En hel del mer går att automatisera, men jag gillar inte scriptspråket LISP (Lost In Stupid Parantheses). Vuescan är likadant i windows som linux. Skärmkalibrering var så gammeldax att den gjordes i menyn i skärmen. Skrivarkalibrering har jag aldrig gjort. Det finns ingen motsvarighet till Lightroom om man är lagd på det hållet, Lightroom kom för sent för att påverka hur jag organiserar mina bilder, det ger mig för lite mervärde, då jag vill behålla mitt nuvarande sätt att organisera bilder.
Det finns heller inget som DXO Optics Pro. Många program fungerar i wine, men långt i från alla. DXO Optics Pro 8 fungerar hjälpligt i Wine men inte nåt nyare.
 
ANNONS