Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbehandlingsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Chip

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag läste här i en tråd om programmet "NeatImage". Ett program som ordnar ISO-bruset med förvånansvärt bra resultat. Fick sedan idén att vi kanske kunde samla lite program här i denna tråden. Program som fixar/förbättrar bilder man inte är helt nöjd med. Jag hade behövt ett program som framhäver färg och exponering av motivet i motljus (till exempel en fågel med himmel som bakgrund).

Mitt tips får bli NeatImage. Finns att prova på här: www.neatimage.com

Tacksam för alla möjliga tips!

Mina favoriter...

förutom Neat Image, som jag gillar, så använder jag ibland dessa:

mask pro frilägger enkelt päls och hår.

photoFrame finns på samma länk som mask pro och har många ramar man kan rama in sina bilder med. allt från klassika negativramar från olika filmer till polaroid och fantasiramar.

focalblade ger selektiv skärpa där man vill ha den. många finurliga och enkla inställningar.

colorwasher för att snabbt ta bort färgstick i jpgfiler.
rekommenderar inte att använda kontrast- och exponeringskorrigeringen som finns med, kör bara färgändringen.

för det du nämner så brukar jag köra skugga/högdager på motivet, finns under "bild - justeringar" i photoshop.

Senast ändrad:
Paint shop pro 9,

Är vad jag fastnat för som den hela lösningen på min bildbehandling. Har allt inklusive motsvarande funktionalitet som NeatImage.
Lade Photoshop åt sidan sedan jag hittade detta och kommer nog hålla mig på den vägen, saknar inget från dom andra programmen.

GIMP

Måste ju självklart slå ett slag för Gimp: GNU Image Manipulation Program. Gratis, open source och numer laddat med massa schyssta funktioner! Jag har bytt helt från PS till detta, enbart på grund av kostnaden. Den klarar inte allt som PS gör och vissa fancy saker i PS finns inte. Men än en gång: gratis är gott!

www.gimp.org

Gimp finns till Unix (där händer det mest!), till Windows och MacOSX.

ANNONS
Götaplatsens Foto