Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbytarpool?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
I den här tråden http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=5 dök mot slutet upp en idé om en plats där vi kunde sälja bilder mellan medlemmar... denna diskussion fick mig att tänka lite...

Skulle man kunna göra en bildbytarpool? En pool där alla medlemmar kan lägga upp ett begränsat antal bilder. En bild man lagt upp där är därmed tillgänglig som bytesbild med andra medlemmar.

Vi skulle via poolen kunna byta bilder med varandra ungefär som när man bytte "filmisar" när man var liten.

Hur låter det tycker ni?

PS! Man byter då bara bort egna bilder. Inte andras som man bytt till sig.

Vad skulle man ha rätt att göra med de bilderna? Det behövs väl inget godkännande egentligen om det är för privat bruk?

Man skulle ha rätt att hänga dem på sin vägg hemma. Man skulle ha rätt att använda bilden privat. Inget mer.

Tanken med poolen var bara att det skulle uppmuntra och förenkla för oss att skaffa bilder som andra medlemmar gjort.

Jag tror det skulle bli en knepig pool, man skulle behöva söka inom den för att hitta vissa motiv odyl (vilket iofs skall gå att göra framöver). Och om det nu är ett regelrätt "byte" så finns ju ingen teknik för att hålla koll på det.

Det där låter dock mer som en licensgrej; i databasen finns faktiskt med ett fält "license" som jag hade tänkt använda till att markera hur bilden får användas, "endast eget bruk", "licensfritt ickekommersiellt" etc.

Creative Commons är ett intressant licensprojekt där man kan "skräddarsy" standardlicenser för att applicera på sina verk. Det finns en svensk anpassning och översättning på gång.

Spännande, men jag tror du tänkte en mycket mer teknisk lösning än vad jag tänkte.

Jag tänkte att man bara skulle byta bilder på papper med varandra.

Aha, man ber att få en annans bild utskriven och levererar en själv... Ja så kan man ju också göra om man vill gynna Posten :)

Tror ändå mer på en flagga på bilden isåfall, eller medlemmen - "jag byter gärna utskrivna bilder"? Känns lite avigt med en pool, är det inte vanligast att man gärna byter vilken som helst av alla sina bilder mot någon annans?

Jag tror nog på en flagga på bilderna i så fall.
Vissa bilder kanske man inte får byta om den ligger hos en bildbyrå?

Hehe, låter som en väldigt märklig pool om jag får säga vad jag tycker.

Får man exempelvis ta någons foto som jag bytat till mig och skriva ut det och hänga upp det på väggen? Får jag använda det som bakgrundsbild, skärmsläckare och säga att det är mitt foto?
För om jag hade bytat till mig ett hockey-kort så hade det ju varit mitt, inte ett ishockey-kort där det står "belongs to Janne Arleklint" =)

Nu tror jag inte du förstått tanken.

Jag menar att du skall kunna "köpa" en pappersbild av någon genom att betala med en pappersbild.

Ahaaa =)
Jag trodde ni skulle lägga upp en bildbytarpool där det rent elektroniskt skulle bytas bilder. Du får min JPEG och jag får din. Då hade det blivit jobbigt.

ANNONS