Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bildcredit?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
jag har en fråga som gäller en serie bilder som jag tog under en period då jag gjorde parktik på ett kommunalt ställe. Detta var för ett par år. Inget avtal skrevs/sades över bilderna, förutom att de sade att de kanske kommer användas som pressbilder i olika tidningar, men att jag kommer att creditas med mitt namn. Nu har jag stött på en hemsida där en av mina bilder är upplagda utan mitt namn på. Vad är det som gäller här. Är de tvugna att skriva mitt namn under? Är det nåt jag kan göra om de inte gör det? Och vad skulle jag ha gjort för avtal då back in the days när jag var praktikant?
Tacksam för svar!
:)

Enligt upphovsrättslagen har du rätt till att ditt namn anges i anslutning till bilderna ifråga. Så där har någon gjort fel.

Men sen gäller det ju vad det är för en hemsida som bilderna ligger på. Är det en hemsida som drivs av samma folk och organisation där du gjorde praktiken? Var din uppgift under praktiken att ta bilder, eller var det något som låg utanför de ordinarie uppgifterna?

Om det är en extern hemsida, hur har man där kommit över materialet? Fått det gratis av någon som inte värnat bildernas värde och dina rättigheter, eller har de helt enkelt laddat ner från någon annan hemsida?

Att bilderna du tog har använts som pressmaterial behöver inte vara något missbruk, en arbetsgivare har (oftast) den ekonomiska rätten till en bild medan fotografen har den ideella rätten, det vill säga veto över hur bilden får användas. (Sedan kan ju fotografen få en skärv vid vidareförsäljning, förstås.)

Vilket avtal du skulle ha gjort? Helt enkelt ett sådant som täckt alla problem som kan uppstå i efterhand, eller åtminstone något som på ett konkret sätt reglerar användningen av dina bilder, och ringar in när, var och hur.

Hej igen, och tack för ett så snabbt & utförligt svar!
Nu har jag pratat med dem och det verkar som att de helt enkelt inte visste om att bilden skulle creditas. Men de har åtgärdat det nu.
Organisationen var en helt annan än den jag praktiserat på, men de hade fått bilden utav dem.
Tack igen och ha det bra!
M

ANNONS
Götaplatsens Foto