Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildens historia

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
Tjena.
Om ett antal veckor är det tänkt att jag ska hålla ett föredrag i min skola. Föredraget ska vara i 10-15min och handla om valfrit tema. Jag har tänkt prata om historiska bilder. Jag skulle vilja ha hjälp med att välja ut bilder som haft stor betydelse historiskt sett, med det menar jag exempelvis fotot på den nakna flyende flickan under vietnam kriget som fick den amerikanska opinionen att vända. Så snälla hjälp mig med viktiga foto som jag kan berätta lite om, tänkte börja med den nämnda bilden och gå framåt i tiden.
/v/Tim

mipert skrev:
Här kan du få lite hjälp om äldre bilder är av intresse.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=8119&highlight=riis

Annars har du Lennart Nilssons bilder på den döda isbjörnsmodern med en unge runt halsen.
De bilderna gjorde stort intryck på många, inte minst i USA.
Tusan, nu börjar jag nästan gråta utan att ens ta fram bilderna...

Jag har sett bilderna i boken om Lennart Nilsson, mkt rörande speciellt d med ungen som kikar ut ur lådan.

Tack för tipset om Lennart föressten tänkte inte ens på han trots att hans bilder bla hamnat på svensk sedel, o massa andra viktiga bilder för forskningen=)

Det finns en bild som är mer odramatisk men förändrade politiken i Danmark.

Det var en bild på en av de ledande politikerna i Danmark som under valrörelse skulle bevisa att hans parti var för miljön (ungefär som någon skulle vara emot) och valde att komma cyklande till presskonferensen.
Med cykelhjälm!

Tönt, tyckte danskarna och det blev regimskifte.

Men att hitta bilden blir inte lätt så där på rak arm.

Annars har du paolo rodrigues [stavning?] med sin bild från åttiotalet på Kjell Olof Feldts lilla dikt om löntagarfonder.

Den första bilden jag kommer att tänka på är "Tomoko Uemura in Her Bath" av W Eugene Smith från reportaget om Minamata-katastrofen. Företaget Chisso Corporation förorenade havet med kvicksilver vilket orsakade svåra fosterskador hos barnen kring samhället Minamata. En bild som innehåller både moderskärlek och hopplöshet. En bild att gråta över.

De från 80-talet, mer eller mindre missvisande bilderna, angående sälklubbning som fick en hel värld att ääääääälska sälar och hata Norge.
De fördubblade väl medlemsantalet i Greenpeace ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto