Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder av brand, hur avyttra!

Produkter
(logga in för att koppla)

PeBro

Aktiv medlem
Brand i V Skogalund, Nacka. Jag dokumenterade händelsen under ca:timmen. Väl hemkommen kontaktade jag några av Drakarna för att höra om de var intresserade av bilderna, de hade haft egna fotografer på plats så de hade vad de behövde men på Expressen som också haft fotograf på plats bad man mig maila de bästa bilderna vilket jag gjorde (lågupplösta 600*400/72ppi för påseende). Skrev att de skulle kontakta mig vid eventuell redaktionell användning. Hur bör man gå tillväga vid liknande händelser, har ej hört något av Expressen ännu.

Hälsningar / Peter

Nu pratar jag som amatör i frågan (har aldrig sålt bilder till tidningar).

Men jag kan gissa att dom behöver bilderna snabbt, och att det kan ta för lång tid med mailandes fram och tillbaks (men 600x400 borde väl iofs räcka både för nätupplagan och tryck i tidning).

Så jag skulle nog skicka dom högupplösta korten från början, och ordna med det ekonomiska efteråt.

/Staffan

Jag har funderat i liknande banor och jag har tänkt att det bästa vore att skaffa sig en eller två kontaktpersoner på varje redaktion som man kan ringa om man tar en bild som kan vara lämplig för publicering. Får man positiv reaktion så mailar man snabbt över bilder till en adress som man redan har inlagd.

det borde vara det allra snabbaste alternativet som amatör...

//Peter

Dom stora tidningarna är ärliga och gör rätt för sig.
Dit kan man lungt skicka högupplösta bilder för påseende.
Om dom publiceras kommer det pengar utan krav på åtgärd från din sida.

När det gäller nyheter så är det ofta bråttom och man kanske accepterar en sämre bild än att hålla på och maila fram och tillbaka.

Tack för responsen

Tack Staffan, Peter och Daniel för responsen!
Man kanske skulle lägga in direktnr i mobilen så att man snabbare kan kontakta redaktionerna?
Har funderat i samma banor själv när det gäller upplösning/storlek på bilderna, skulle nog skickat högre upplösning/storlek! De bilder jag sett i tidningen idag skulle kunna vara tagna var som helst. Missförstå mig inte nu, det är bra och dramatiska bilder men jag saknar översiktsbilder, bilder där du ser i vilket område branden (i detta fall) härjar.

Re: Bildexempel!

Det där var en riktigt snygg brandbild. De flesta brukar vara tagna mycket närmare elden. Dagspress har dock ofta svårt att utnyttja snygga bilder som är svårtryckta (vilket jag skulle gissa att den här är).

Re: Re: Bildexempel!

AFE skrev:
Det där var en riktigt snygg brandbild. De flesta brukar vara tagna mycket närmare elden. Dagspress har dock ofta svårt att utnyttja snygga bilder som är svårtryckta (vilket jag skulle gissa att den här är).

Tack För det Anders, jag befann mig på "fel" sida om Värmdöleden. Hade bara 24-70:an men lite närmare kom jag allt... Handhållen kamera ISO 1000, F/4,5, 0,3 sek. Klockan var 23:30.

Bilagor

• mt9k1146.jpg
    mt9k1146.jpg
    21.5 KB · Visningar: 691
Slutligen en tagen timmen tidigare, närmare bestämt kl.22:31 ISO 800, f/4,5, 0,4 sek.

Bilagor

• mt9k1139.jpg
    mt9k1139.jpg
    24.6 KB · Visningar: 672
Det är mycket sällan att tidningarna tar in bilder från amatörer, i så fall skulle det vara något riktigt sensationellt.

Wolfgang skrev:
Det är mycket sällan att tidningarna tar in bilder från amatörer, i så fall skulle det vara något riktigt sensationellt.

Du har troligen alldeles rätt i det, speciellt vid ett så långt händelseförlopp som en brand i en fastighet. Alla tidningar etc har ju då möjlighet att hinna få ut sina fotografer på plats, men det skadar ju inte att försöka ;)
Min grundfråga var ju igentligen hur man skulle gå tillväga. En granne som jobbar som fotograf blev uppringd av Sthlm City ca: 22:30 när han var på väg hem från jobb, körde då direkt dit, tog några bilder för att sen skynda hem och maila. Tidningen ville ha bilderna senast kl.23:15 vilket han klarade med 5 minuter tillgodo.

Vänliga hälsningar Peter

Det är nog mycket svårare om man råkar bo i em storstad. Om en stor brand eller olycka inträffar i en liten stad (och den stora tidningen är intresserad) köper de nog gärna bilder även om de är tagna av amatörer så länge kvaliteten är tillräckligt hög.

Även vid händelser som pågår under en längre tid kan amatörbilder vara intressanta för drakarna. Det är ofta bilder som är tagna innan drakarnas egna fotografer hunnit dit, och ibland t.o.m. innan myndigheterna hunnit dit. (Moral och etik ang. detta avhandlas nog lämpligen i andra existerande trådar.). Jag misstänker att de flesta amatörer som lyckas sälja den här typen av bilder blir blåsta av tidningarna, och får en klapp på ryggen och 500:- för bilden ..

/Anders

PeBro skrev:

Min grundfråga var ju igentligen hur man skulle gå tillväga.

Jag förstår. Det bästa vore att besöka bildchefen på tidningen för att visa Dina bilder.Kanske kan Du skapa en kontakt, och när det gäller, så vet de vem Du är.
Mvh
Wolfgang

PeBro skrev:
...Skrev att de skulle kontakta mig vid eventuell redaktionell användning. Hur bör man gå tillväga vid liknande händelser, har ej hört något av Expressen ännu.

Hälsningar / Peter
Tidningar brukar vara tydliga, tror jag, om att säga något i stil med:"...för ej publicerat material ansvaras inte..."
Har de inte publicerat bilden, så tar de inte kontakt heller.
Skriver man under bilden med "Foto: Pyromanen" ger garanterat resultat.
Sorry, bara skojar :D :D

Wolfgang skrev:
Det bästa vore att besöka bildchefen...

Det var ett bra tips Wolfgang! :)
Att visa upp bilderna och på så sätt skapa ett förtroende vore nog inte så fel, tror du/ni att en bildchef tar emot en amatör? Ska man bara stövla in på tidningen/redaktionen med förhoppning att han/hon tar emot eller ska man ringa och försöka boka en tid för ett besök? Risken med att ringa är att de säger att de inte har tid!

/Peter

Re: Re: Bilder av brand, hur avyttra!

Fred H skrev:
Har de inte publicerat bilden, så tar de inte kontakt heller.Skriver man under bilden med "Foto: Pyromanen" ger garanterat resultat.

Har nu lyckats samla mig tillräckligt efter anfallet (läs skrattanfallet) för att svara!
Som kuriosa kan jag bekräfta att polisen misstänker att en pyroman ligger bakom branden, jag har vattentätt alibi ;) Som tur va så skadades ingen allvarligt i branden! Har också tyvärr konstaterat att Expressen ej var intresserade denna gång, då hade de redan hört av sig alt. publicerat någon av bilderna, men skam den som ger sig!

/ Peter

Peter, ta det inte personligt. Som jag sa: Sorry bara skojar...
Och, givetvis skall du inte ge dig. Tidningarna kan inte vara alltid och överallt.
Dessutom har jag sett hemska bilder tagna av tidningens egna fotografer. Jag skulle inte kalla dem fotografer.
I januari i år har jag själv råkat ut för brandtillbud (mest rök) i mitt eget hus. Brandkåren var framme och tidningens fotograf också, förre mig, tyvärr. Hans bild om hur brandmannen håller min hund i famnen framför dörren kom i tidningen nästa dag. Bra ögonblicksbild, men dåligt kvalitet var den.
Jag var alldeles för mycket upprörd då för att protestera mot att han fotograferade mitt hus och min hund och mitt elände då.
Så kan det gå med brandfotograferingen ibland. Men, slutet gott allting gott.
/Fred

Alla tidningar tittar i tex SCANPIX och PRB arkiv om det händer något. Det är inte ovanligt att det köper en bild via dessa även fast de har en egen fotograf på plats. Titta tex på branden i tunnelbanan, det var bara Scanpix och PRB som levererade de första bilderna innan deras egna fotografet var på plats. Så det som gäller i denna branch är att vara snabb, det gäller minuter! Jag har tex sålt bilder till tidningar även fast de haft sinna "STORA" fotografer på plats. Men minna bilder har varigt tillgängliga före deras och då har dom valt minna...

De bilder som är publiserade här av branden i Nacka är av fel typ, dvs, det finns ingen direkt händelse i dom. Dom är bildmässigt fina men de innehåller ingen brandman, brandbil och det måste dom göra för att det ska ge lite spänning i bilden. Det som säljer är tyvärr idag bilder på skadade/döda personer, inte närbilder men vybilder som dessa finns med på men inte kan idenitfieras. tex det jag sålt mest av är när dom lastar ambulansen, det verkar som det är sådna bilder dom vill visa i tidningarna. Har man tagit ett gäng med bilder på en olyksplats så är det de på den skadade och en ambulans i bilden som det väljer... Denna bild sålde jag till Expressen.

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    47.9 KB · Visningar: 200
ANNONS
Götaplatsens Foto