Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bilder har fastnat på kortet

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria F

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som varit med om att det "fastnat" bilder på minneskortet?
Jag lånade en kollegas minneskort och när jag skulle ladda över bilderna fick jag hennes examensbilder "på köpet" (fastän kameran sa att kortet var tomt). Jag lånade kortet en gång till och formaterade det. Samma sak händer denna gång men nu går inte alla kort att ladda över. Förmodligen eftersom de har skadats av formateringen.

Någon som vet hur detta kan hända?
Finns det någon annan lösning än att köpa ett nytt kort?

Hälsningar,
Maria

Jag gissar på att ni inte har samma kameror?

Man kan inte se bilder från en Canon i en Nikonkamera (och tvärtom). Kan också vara att bilderna är taggade som ej raderbara med nycklen.

Jeppe skrev:

Man kan inte se bilder från en Canon i en Nikonkamera (och tvärtom). Kan också vara att bilderna är taggade som ej raderbara med nycklen.

Kan tillägga att det heller inte går att se bilder från olika hus inom samma märke. Jag kan exempelvis inte se D200:ans bilder i D3:an eller vice versa. Kameran säger att "bilder saknas".

/Oscar

Min kollega har lånat min gamla D70. Jag lånade tillbaka den och använde då hennes kort som satt i kameran. Bilderna kommer alltså från samma hus.
Innan fotograferingen kollade jag att kortet var tomt, fotade och laddade över. Då fick jag fram hennes bilder och mina. Nästa gång formaterade jag kortet först men det blev ändå samma sak igen.

Jeppe skrev:

Om bilderna är låsta med "nyckeln" så borde de väl ändå synas när man tittar på kortet, eller?

Hmmm.... Nu blev det lite mysko. Har stannar nog mina "kunskaper" i ämnet. Enklast är nog att du slår Nikon en signal...

/Oscar

Osquar skrev:
Kan tillägga att det heller inte går att se bilder från olika hus inom samma märke.
/Oscar
Lite offtopic men ändå...
Jag kan i alla fall se bilder tagna av en 350D på en 1D Mk IIN utan problem.
Måste vara en Nikonbugg det där :)
Skulle vara intressant att höra hur det är inom fler kameramärken...

Photosession skrev:
Lite offtopic men ändå...
Jag kan i alla fall se bilder tagna av en 350D på en 1D Mk IIN utan problem.
Måste vara en Nikonbugg det där :)
Skulle vara intressant att höra hur det är inom fler kameramärken...

Blev själv något överraskad när jag konstaterade "okompatibiliteten" mellan Nikonhusens förmåga att visa respektives bilder. Bör kanske tillägga att det gäller NEF-bilder, där det uppenbarligen skiljer sig mellan olika hus och deras RAW-bilder. När det gäller JPEG och TIFF-bilder, så kanske det går att få bildvisning på korsan å tvärsan...?

/Oscar

Tycker det låter helskumt men inte helt otroligt. Om det nu inkompabilitet mellan olika hus inom samma märke så finns det säkert en bakomliggande orsak från tillverkarens håll.
Vad den orsaken skulle vara vet nog endast dom.

Irriterande kan jag tänka mig att det kan vara att inte kunna se bilder från ena kameran till den andra om man har flera olika hus.

Jag kanske också bör klargöra att det handlade om Raw-filer även i mitt fall.

Sorry nu svävade jag iväg med tråden igen. Har inga direkta tips att komma med när det gäller den ursprungliga frågan, tyvärr.

ANNONS
Götaplatsens Foto