Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bilder i portfolio

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl samma storlekskrav som vilka andra bilder som helst på FS. Men de kommer att skalas ned till max 600x600 pixels

Om du klickar på "Din portfolioprofil" som finns på din sida så finns det en länk där ganska långt upp som heter "instruktioner" där står allt

nej det var inte så jag menade.. ska ha bilder i en pappers portfolio och undrar då hur stora dom ska vara.. har en "bok" där jag tänkte sätta in bilder i men då kan dom bara vara 15x20 cm.. vill dom som ska kolla på bilderna att dom ska vara större?

Ja där ser man, vilket enastående bra svar du fick ;-)

Ja kanske 15x20 blir nätt, men det beror kanske på vilka sorts bilder det är. Detaljrika bilder kanske inte funkar i det formatet.

tänkte ha porträtt, resor, mode, och lite andra projekt bilder.. men då kanske det inte är lönt att göra dom så små? Men vad är den bästa storleken då? När jag kollar på Åhlens och andra ställen så finns ju fotoböcker men då är det den minsta där man får i 15x20 och sen finns det en till fast den är jätte stor..

Kör stort! 30x40 är i princip standard bland fotografer. Jag tittar på en hel del portfolios under ett år och har bara stött på en mindre storlek någon enstaka gång.

Stiffneck skrev:
Kör stort! 30x40 är i princip standard bland fotografer. Jag tittar på en hel del portfolios under ett år och har bara stött på en mindre storlek någon enstaka gång.

Vad jag också har sett har de flesta fotografer detta format. Men för mig som är ny i branchen har man tyvärr inte råd att förstora allt man har. Blir man dissad om man har mindre storlekar i sin porta?

Linis skrev:
Vad jag också har sett har de flesta fotografer detta format. Men för mig som är ny i branchen har man tyvärr inte råd att förstora allt man har. Blir man dissad om man har mindre storlekar i sin porta?

Absolut inte, har du bra material så kommer ingen kasta ut dig bara för att mappen är liten.

Men det ger helt klart ett proffsigare intryck med en större portfolio. Dessutom blir det lite av en kvalitetsstämpel, det syns direkt att bilderna håller för större printar.

Sen finns det rent praktiska aspekter. Om man t.ex. är ett gäng som ska titta på mappen tillsammans och prata kring den så blir det bökigt om den är för liten. Man måste skicka runt den, alla ser inte, etc.

Om du plåtar analogt kan du säkert hyra in dig hos någon skola och göra egna printar. Det tar lite tid, men blir väldigt mycket billigar än att låta ett labb göra det.

För digitala bilder är inte kostnaden lika hög. Det går att få bra Lambda-printar i 30x40 för ca. 150:- st.

Stiffneck skrev:
Absolut inte, har du bra material så kommer ingen kasta ut dig bara för att mappen är liten.

Men det ger helt klart ett proffsigare intryck med en större portfolio. Dessutom blir det lite av en kvalitetsstämpel, det syns direkt att bilderna håller för större printar.

Sen finns det rent praktiska aspekter. Om man t.ex. är ett gäng som ska titta på mappen tillsammans och prata kring den så blir det bökigt om den är för liten. Man måste skicka runt den, alla ser inte, etc.

Om du plåtar analogt kan du säkert hyra in dig hos någon skola och göra egna printar. Det tar lite tid, men blir väldigt mycket billigar än att låta ett labb göra det.

För digitala bilder är inte kostnaden lika hög. Det går att få bra Lambda-printar i 30x40 för ca. 150:- st.

Ok, tack för tips. De flesta bilderna jag har i min portfolio är ca 15x20

Vet du vart man kan köpa en snygg portfolio? Som inte kostar skjortan.

Mvh Lina

Matton säljer Prat-pärmar. Men dom kostar väl i stil med en bra skjorta.
Annars har ju Bookbinders fina pärmar, som är något billigare. Men då får du fästa bilderna med fotohörn eller dubbelhäftande.
Båda har butiker på Norrlandsgatan i Stockholm.

Prat pärmar?

Idag har jag en pärm/mapp man stänger med blixtlås. I den har jag vanliga A4 plastfickor i och svarta blad.
Jag vill helst ha mina bilder skyddade i plastfickor.

Vanlig pärm med A4 svarthålade blad och bilderna påklistrade känns sådär, med tanke på att man vill byta ut och uppdatera pärmen då och då.

Prat gör portfolios. Kolla på http://www.prat.com/

En riktigt usel hemsida, men dom gör bra prylar.

Dom har mappar med akrylfickor (eller så var det polyester) som är väldigt klara och krispiga. Bilderna ser förbannat bra ut i dom.

Vet inte exakt vad dom kostar men jag tror jag betalade dryga tusenlappen för en mapp i 30x40.

Är priserna olika på Prat prämarna beroende på vilken butik man går till?
De butiker jag tänker på då är: Matton, Kameradoktorn eller Yfo.

ANNONS
Götaplatsens Foto