Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
bilder i portfolio
- Trådstartare annizz
- Start datum
annizz
Aktiv medlem
tänkte ha porträtt, resor, mode, och lite andra projekt bilder.. men då kanske det inte är lönt att göra dom så små? Men vad är den bästa storleken då? När jag kollar på Åhlens och andra ställen så finns ju fotoböcker men då är det den minsta där man får i 15x20 och sen finns det en till fast den är jätte stor..
Linis
Avslutat medlemskap
Stiffneck skrev:
Kör stort! 30x40 är i princip standard bland fotografer. Jag tittar på en hel del portfolios under ett år och har bara stött på en mindre storlek någon enstaka gång.
Vad jag också har sett har de flesta fotografer detta format. Men för mig som är ny i branchen har man tyvärr inte råd att förstora allt man har. Blir man dissad om man har mindre storlekar i sin porta?
Stiffneck
Aktiv medlem
Linis skrev:
Vad jag också har sett har de flesta fotografer detta format. Men för mig som är ny i branchen har man tyvärr inte råd att förstora allt man har. Blir man dissad om man har mindre storlekar i sin porta?
Absolut inte, har du bra material så kommer ingen kasta ut dig bara för att mappen är liten.
Men det ger helt klart ett proffsigare intryck med en större portfolio. Dessutom blir det lite av en kvalitetsstämpel, det syns direkt att bilderna håller för större printar.
Sen finns det rent praktiska aspekter. Om man t.ex. är ett gäng som ska titta på mappen tillsammans och prata kring den så blir det bökigt om den är för liten. Man måste skicka runt den, alla ser inte, etc.
Om du plåtar analogt kan du säkert hyra in dig hos någon skola och göra egna printar. Det tar lite tid, men blir väldigt mycket billigar än att låta ett labb göra det.
För digitala bilder är inte kostnaden lika hög. Det går att få bra Lambda-printar i 30x40 för ca. 150:- st.
Linis
Avslutat medlemskap
Stiffneck skrev:
Absolut inte, har du bra material så kommer ingen kasta ut dig bara för att mappen är liten.
Men det ger helt klart ett proffsigare intryck med en större portfolio. Dessutom blir det lite av en kvalitetsstämpel, det syns direkt att bilderna håller för större printar.
Sen finns det rent praktiska aspekter. Om man t.ex. är ett gäng som ska titta på mappen tillsammans och prata kring den så blir det bökigt om den är för liten. Man måste skicka runt den, alla ser inte, etc.
Om du plåtar analogt kan du säkert hyra in dig hos någon skola och göra egna printar. Det tar lite tid, men blir väldigt mycket billigar än att låta ett labb göra det.
För digitala bilder är inte kostnaden lika hög. Det går att få bra Lambda-printar i 30x40 för ca. 150:- st.
Ok, tack för tips. De flesta bilderna jag har i min portfolio är ca 15x20
Vet du vart man kan köpa en snygg portfolio? Som inte kostar skjortan.
Mvh Lina
Linis
Avslutat medlemskap
Prat pärmar?
Idag har jag en pärm/mapp man stänger med blixtlås. I den har jag vanliga A4 plastfickor i och svarta blad.
Jag vill helst ha mina bilder skyddade i plastfickor.
Vanlig pärm med A4 svarthålade blad och bilderna påklistrade känns sådär, med tanke på att man vill byta ut och uppdatera pärmen då och då.
Idag har jag en pärm/mapp man stänger med blixtlås. I den har jag vanliga A4 plastfickor i och svarta blad.
Jag vill helst ha mina bilder skyddade i plastfickor.
Vanlig pärm med A4 svarthålade blad och bilderna påklistrade känns sådär, med tanke på att man vill byta ut och uppdatera pärmen då och då.
Stiffneck
Aktiv medlem
Prat gör portfolios. Kolla på http://www.prat.com/
En riktigt usel hemsida, men dom gör bra prylar.
Dom har mappar med akrylfickor (eller så var det polyester) som är väldigt klara och krispiga. Bilderna ser förbannat bra ut i dom.
Vet inte exakt vad dom kostar men jag tror jag betalade dryga tusenlappen för en mapp i 30x40.
En riktigt usel hemsida, men dom gör bra prylar.
Dom har mappar med akrylfickor (eller så var det polyester) som är väldigt klara och krispiga. Bilderna ser förbannat bra ut i dom.
Vet inte exakt vad dom kostar men jag tror jag betalade dryga tusenlappen för en mapp i 30x40.