Annons

Bilder IPad

Produkter
(logga in för att koppla)
Har försökt att föra över bilder från Canon 7D till min IPad men det funkar inte, har gjort det från Nikon D80 och då funkar det.
Kan det ha med CF kortet att göra, att paddan inte fixar det? Apple har adaptrar till CF kortet med lightningkabel någon som testat det?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hur menar du? Är det raw-filer du vill tömma över till iPad eller är det att du använda iPad för att se på bilder.

Att få över bilder från en Canonkamera till iPad är ju ganska enkelt och det finns flera sätt att göra det på.

Vill du har över bilderna för att redigera eller lagra raw-filer blir det värre.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Har försökt att föra över bilder från Canon 7D till min IPad men det funkar inte, har gjort det från Nikon D80 och då funkar det.
Kan det ha med CF kortet att göra, att paddan inte fixar det? Apple har adaptrar till CF kortet med lightningkabel någon som testat det?
Använd appen Lightroom (molnbaserade) i paddan, och överför enkelt jpg eller tiff-bilder trådlöst till iPaden. Jag laddar förstås ner och konverterar Cr2 råfiler till jpeg alt tif i laptopen (Mac) först...Funkar bra, även att skicka bilder åt andra hållet oxå.
/B
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag brukar lägga bilderna i raw i en samling. Sedan synkas det med iPad och iPhone. Eftersom jag ibland slarvar med att lägga in nyckelord kan jag göra det på paddan så att det vid nästa synk förs över till originalet. Det går att göra också för sätta betyg eller färg för bilderna.
Den där filen som förs över till paddan är ingen raw-fil. Den bara kallas det och får representera raw-filen.
 
Hur menar du? Är det raw-filer du vill tömma över till iPad eller är det att du använda iPad för att se på bilder.

Att få över bilder från en Canonkamera till iPad är ju ganska enkelt och det finns flera sätt att göra det på.

Vill du har över bilderna för att redigera eller lagra raw-filer blir det värre.
Vill bara föra över bilderna för visning med Canons kabel ansluten till paddan via-lightning-USB
 

martley

Aktiv medlem
Jag antar att det förutsätter att det finns en app på tableten som kan hantera RAW-formatet. IOS kan eventuellt ha ideer om att inte acceptera filtyper som den inte känner igen eller låta bli att visa dem i filväljare etc. också.
 
Jag antar att det förutsätter att det finns en app på tableten som kan hantera RAW-formatet. IOS kan eventuellt ha ideer om att inte acceptera filtyper som den inte känner igen eller låta bli att visa dem i filväljare etc. också.
Det gäller JPG, har lagt in bilder från min Nikon kamera men i den sitter det ett SD kort
 

ztenlund

Aktiv medlem
D80 går både att ställa antingen i masslagringsläge (som en kortläsare) eller i PTP-läge, så en möjlighet är att den står i masslagringsläge. 7D tror jag inte går att ställa i masslagringsläge och det är likadant med nyare Nikon att de är fast i PTP eller MTP.

Eventuellt kan förklaringen vara att du har D80 i masslagringsläge och att iPad:en känner igen detta, men inte PTP/MTP-kameror. Detta borde ju vara lätt att testa genom att byta läge på Nikon-kameran om den står i masslagringsläge och se om det fortsätter fungera eller lägger av.
 

martley

Aktiv medlem
Det gäller JPG, har lagt in bilder från min Nikon kamera men i den sitter det ett SD kort
Med en äldre Canon-kamera använde jag en USB-kabel ihopkopplade med en OTG-adapter inköpt på Kjell&Co till min Samsung Tab4, och det fungerade klockrent utan något behov av extra programvara i tableten. Numera med min nya kamera med WiFi- och Bluetooth-stöd använder jag i stället Canons app och för över trådlöst. Det fungerar mycket smidigt, även om det är lite långsamt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Numera kopplar jag upp min 5D MKIV med Canon Connect. En väldigt bra och mångsidig app. Förutsätter givetvis att kameran har wifi.

Innan detta fanns körde jag med Eye-fi SD kort. Det gick ganska trögt på
den tiden men de har kanske blivit snabbare. En mer professionell lösning som fungerade mycket bra var CamRanger.
Så även om kameran inte har wifi inbyggd finns det lösningar på marknaden.
 
ANNONS