Annons

Bilder tagna med digitalkamera till diabilder???

Produkter
(logga in för att koppla)

Gille Spie

Aktiv medlem
Har någon prövat att göra diabilder från digitalkamerabilder?
Vad jag kan förstå borde det vara svårt att få bra kvalitet men å andra sidan förstår jag inte allt.

Gunnar

Det går att skriva ut på diafilm, men det är få som gör det eftersom efterfrågan är så låg och kostnaden för att hålla igång de aparaterna är kusligt hög. Jag tror att Dox har lagt ner sitt. kolla med Crimson.

Frågan är om det blir så bra. De flesta som kör ut på dia är läkare till föredrag och då är det inte sällan powerpoint bilder med möjligen någon bild som illustration.

Man kan nog få helt ok dia från digitala bilder. Men det kräver ganska hög resolution. Vanliga konsument kameror har nog inte så hög resolution skulle jag tro.

Jag hittade ett företag i Holland men nu kommer jag inte ihåg den adressen mer. Ska försöka leta upp den.

Peppe

Upplösningen är nog inte problemet utan fäger och tonövergångar, att få det att se naturligt ut och orginallikt helt enkelt.

Bildteknik i Malmö gör diabilder från digital fil. Upplösningen är 300 ppi och storleken är ca A4. Se mer på deras hemsida www.bildteknik.com titta under digitalt - övrigt digitalt.

Jag hörde mig för med Proffskopia i Jönköping, och dom kan göra småbildsdia från digitala filer.
Priset var dock avskräckande, 150:- st.
Tydligen är det ett rejält arbete att framställa dessa bilder.
Om det blir en efterfråga så sjunker nog priset, så jag väntar lite till.

ANNONS
Götaplatsens Foto