Annons

Bilders storlek och upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

bfg

Medlem
Många av mina bilder skriver jag inte ut på papper utan har dom bara lagrade på hårddisken. Inom en snar framtid ska jag köpa en platt tv med HD upplösningen 1920 x 1080. Jag undrar då följande.

När jag läser in mina bilder från min Canon 350D blir bredden 121,92 cm och höjden 81,28 cm med 72 ppi. Vilken storlek (bredd och höjd) och upplösning är bäst att ha på en bild som ska visas

på en 42" platt tv med upplösningen 1920 x 1080
på en 19" bildskärm

Ska man försöka hålla bildstorleken i samma storlek som det media man ska visa bilden på?

Jag har idag kitobjektivet och ett Canon EF 50/1,8 II. Tänker ev köpa ett Canon EF 17-40/4,0 L och ett Canon EF-S 60 mm F2,8 macro.
Kommer jag att uppleva någon skillnad med dessa objektiv jämfört med de objektiv jag har, när jag visar bilderna på en platt 42" skärm?

Vilken tv har den upplösningen

Vilken plasma skärm på 42 tum har den upplösningen????tveksam om det finns någon men hittar du en så ska du köra dina bilder med den upplösning skärmen klarar från datan via vga eller dvi kontakten då får du klockren bild

Det där med centimeter och dpi är om du ska skriva ut bilden så glöm det när du pratar om att visa på skärmen. Jag skulle göra bilderna så nära mediats max som möjligt, alltså 1920x1080 (eller så nära så proportionerna stämmer).

Ganska snart finns LCD Tv med upplösningen 1920 x 1080 och även den nya tekniken SED från Canon kommer att komma nästa år.

Jag förstog inte era svar. Är det pixelstorleken på som jag ska ändra så nära 1920 x 1080 som möjligt och ha kvar upplösningen på 72 ppi som bilden har vid inläsningen?

bfg skrev:
Ganska snart finns LCD Tv med upplösningen 1920 x 1080 och även den nya tekniken SED från Canon kommer att komma nästa år.

Jag förstog inte era svar. Är det pixelstorleken på som jag ska ändra så nära 1920 x 1080 som möjligt och ha kvar upplösningen på 72 ppi som bilden har vid inläsningen?

Japp, så nära 1920x1080. Dpivärdet har ingen betydelse för visning på skärm (du kan sätta 100000 dpi och det gör ingen skillnad på skärmen)

Senast ändrad:
dpi spelar ingen roll

om din bild är 1920x1080 o du sparar den med 72 i dpi så blir den runt 80 centimer bred det är bara ett exempel har inte räknat men ungefär om du spara den med 300 dpi samma pixel antal så blir den 8 centimeter bred men när du öppnar den i helskärm på din lcd tv med upplösningen 1920x1080 så är det ju samma sak lika många pixlar

ANNONS
Götaplatsens Foto