Annons

Bildjournalist/Dokumentärfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Neonil

Ny medlem
Går sista året på gymnasiet nu. Drömmen att fotografera drabbade länder/människor har länge funnits i tankarna. Det jag tänker på är bildjournalistik i konfliktområden, humanitära kriser och allt som tillhör. Pressfotograf? Journalist? Krigsfotograf? Vad satsar man på?

Har några ideér själv men har egentligen ingen aning om hur man skall gå tillväga. Om man kompromissar med någon slags frivilligorganisation(UN, Läkare utan gränser, War Child etc.) så att man får komma ner och fota(utan bidrag), därmed bygga upp en portfölj som kan användas för att skapa uppdragsmöjligheter framöver. Kan det vara något?
Studera? Nordiska folkhögskolan har en fotokurs med inriktning på bild dokumentärfotografi.

Sorry för kladdet, men hoppas någon kan ge mig lite input.
Tack på förhand.
 

s20

Medlem
Skriver (väldigt) sällan här på på forum, men visst kan du få någon input även om jag inte har haft foto som arbete, men det första du behöver fundera (svara dig själv) på är varför vill du fotografera "drabbade länder/människor? Utbildning i fotografi är säkert nödvändigt, men det gäller att vara förbered mentalt/psykiskt på de påfrestningar du utsätter dig själv för. Du kommer möta fasansfulla situationer som påverkar dig för resten av ditt liv. Kanske kan ett volontärarbete någonstans i 3 världen vara en början? Göra en insats och ha kameran med dig och dokumentera.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Går sista året på gymnasiet nu. Drömmen att fotografera drabbade länder/människor har länge funnits i tankarna. Det jag tänker på är bildjournalistik i konfliktområden, humanitära kriser och allt som tillhör. Pressfotograf? Journalist? Krigsfotograf? Vad satsar man på?

Har några ideér själv men har egentligen ingen aning om hur man skall gå tillväga. Om man kompromissar med någon slags frivilligorganisation(UN, Läkare utan gränser, War Child etc.) så att man får komma ner och fota(utan bidrag), därmed bygga upp en portfölj som kan användas för att skapa uppdragsmöjligheter framöver. Kan det vara något?
Studera? Nordiska folkhögskolan har en fotokurs med inriktning på bild dokumentärfotografi.

Sorry för kladdet, men hoppas någon kan ge mig lite input.
Tack på förhand.
Kan du inte försöka få kontakt med någon aktiv journalist/fotograf vars arbete du gillar. Även om det kanske inte är så lätt att få någon som Magda Gad på Expressen som nu är i Etiopien och rapporterar eller någon som Paul Hansen att vika en stund, då han just nu verkar ha fullt upp i Ukraina för tillfället men frågan är alltid fri.

En idé kan jag i alla fall bidra med och om jag vore ung idag och hade dina ambitioner (vilket jag nog inte skulle ha), så skulle jag nog se två vägar:

Antingen att sätta mig in i någon konflikt som kanske inte är den alla åker på .... men det kan vara mycket farligt - särskilt om man saknar verklig kunskap och inte är fullt insatt i hur konflikten ser ut. Den jag tänker på som är den hittills mest blodiga under efterkrigstiden, men den vågade nästan inga ge sig i kast med när den verkligen pågick som värst och det var den i Kongo (Det andra Kongo-kriget 1998-2003.

Om du vill pröva att sätta dig in i fallet Kongo så finns en fantastiskt bra bok av David van ReyBrouck (belgare) som heter "Kongo - En historia". Den är på över 600 sidor - det finns inga genvägar till kunskap tyvärr och kunskap behöver man om man ska syssla med den typen av reportage.

Börja med länken:

Andra Kongokriget – Wikipedia

... eller så skulle jag välja den väg du själv börjat beskriva men som du verkar inte tycka är "the real thing" eftersom du skriver ordet "kompromissa". Idag är det dock minst lika viktigt att skildra "framsteg" som görs och "success-stories" eftersom den andra typen av skildringar fullständigt dränker oss idag i världens elände. Den typen av berättelser är det tyvärr ingen brist på-


Att skildra konflikter som Andra Kongokriget är oerhört viktigt. Mellan 5 och sju miljoner dog i den konfliktens för och efterspel och den är inte slut än. Trots det så kunde den pågå utan att i princip någon i väst brydde sig - eftersom inga västjournalister/fotografer vågade sig dit. Ukraina är en västanfläkt mot vad som hände i Kongo sett till mänskligt lidande - däremot är den materiella förstörelsen av en helt annan dignitet än det som skett i Kongo. Där föredrog man oftast att hacka ihjäl varan med pangas (machetes) istället för att skjuta dem. Inga kliniska slaktplatser där tyvärr.

Sedan finns en tredje väg också och den är att som vi gjorde på sextio- och sjuttitalen bara ge sig ut på långresor och se vart de tar dig och skildra det du ser med dina bilder. I princip aldrig flyga utan bara åka buss, tåg, båt över land och lifta där det funkar. Då kommer du garanterat träffa folk du aldrig skulle mött annars.

Tyvärr har det blivit lite svårare idag då stora delar av Mellan Östern inte är särskilt kul att resa i längre. "Kriget mot terrorismen" och Islamismen har helt förändrat länder som Turkiet, Iran, Afghanistan och Pakistan inte minst och även delar av Afrika är inte särskilt välkomnande idag.

Men som sagt, du kan ju börja med att läsa "Kongo" och sedan fundera på om du skulle velat vara där för att skildra den konflikten. Läs gärna också på Wiki om Arne Lemberg som tillsammans med en annan svensk journalist blev mördad under Idi Amins styre i Uganda.

Arne Lemberg – Wikipedia

Det är också väldigt mycket farligare på platser som dessa att lyfta en kamera än att skriva några artiklar på hotellet i lugn och ro. Förr respekterade man nog i större utsträckning de som hade "Press" påklistrat på bringan. Idag är det ofta de man skjuter först - för att försäkra sig om att krigsbrott och andra övergrepp inte kommer till det internationella samfundets kännedom.

Lycka till ändå med ditt vägval och glöm inte att det finns många utsatta och marginaliserade vars situation också förtjänar att belysas av fotografer och journalister även i ett land som Sverige - även om det kanske inte är lika glamoröst alla gånger som internationella storkonflikter och krig.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Antalet journalister som dödats (mördats) per år har ökat de senaste cirka 30 åren, med en topp för cirka tio år sen. Sen gick det ner ett tag, men nu är det på väg upp igen.
https://www.statista.com/statistics/266229/number-of-journalists-killed-since-1995/
Områden med krig och krigsliknande situationer lär vara där de flesta journalister dör.

Jag tror att man noga bör tänka igenom varför man vill bege sig till ett krig. Hollywood romantiserar gärna krigskorrespondenter men i verkligheten är det inte lika romantiskt. Det är arbetsamt, farligt (man kan dö!) och ibland otacksamt.

Men har man tänkt igenom det och accepterar riskerna med allt vad det innebär för en själv och ens anhöriga, så kan det vara mycket givande tror jag. Jag extraknäckte en gång i Afrika i ett biståndsprojekt (inte svenskt) och det var både frustrerande och intressant.
 
Senast ändrad:

Peeter Reep

Aktiv medlem
Går sista året på gymnasiet nu. Drömmen att fotografera drabbade länder/människor har länge funnits i tankarna. Det jag tänker på är bildjournalistik i konfliktområden, humanitära kriser och allt som tillhör. Pressfotograf? Journalist? Krigsfotograf? Vad satsar man på?

Har några ideér själv men har egentligen ingen aning om hur man skall gå tillväga. Om man kompromissar med någon slags frivilligorganisation(UN, Läkare utan gränser, War Child etc.) så att man får komma ner och fota(utan bidrag), därmed bygga upp en portfölj som kan användas för att skapa uppdragsmöjligheter framöver. Kan det vara något?
Studera? Nordiska folkhögskolan har en fotokurs med inriktning på bild dokumentärfotografi.

Sorry för kladdet, men hoppas någon kan ge mig lite input.
Tack på förhand.
Intressant inlägg.

Jag är själv mycket intresserad av liknande fotografering, och åker relativt regelbundet till Etiopien.
Har varit där elva gånger sedan 2017. Senast i oktober, och ska dit igen i mitten av mars.

Framförallt dom senaste gångerna, så har det varit väldigt oroligt i landet, och det märks verkligen av på invånarna.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med folk som bor, och arbetar i landet som du vill verka i.
Utan kontakter kommer man inte så långt.
 

hampusm

Aktiv medlem
Försvarsmakten har sedan några år tillbaka en Stridsfotoavdelning ”Combat Camera”. Tänker du dig att i framtiden fotografera i oroshärdar och katastrofområden så har jag svårt att se att du skulle kunna få en bättre utbildning än så.

Jag fick själv min utbildning inom försvaret (inte foto), och den har tjänat mig bra.
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Att vara stridsfotograf är ju inte samma som att vara bildjournalist, och jag förstår det som att du vill jobba med bild i journalistikens tjänst. Det du behöver är en utbildning som dokumentärfotograf och sedan kan du via praktik och jobb på en nyhetsredaktion få möjligheten att göra den typen av uppdrag du är intresserad av. Om du arbetar på en dagstidning och får åka på uppdrag kommer du också att få utbildning i säkerhet.

Ha ditt mål i sikte men börja från grunden, sök till Nordens Fotoskola på Biskops Arnö och ta det därifrån.
 

hampusm

Aktiv medlem
Att vara stridsfotograf är ju inte samma som att vara bildjournalist

Det är det inte. Men att få en betald utbildning, med kamera i handen, där man dessutom lär sig vilka kulor det är bra att ducka för medans man tar bilder… Det kan inte vara fel om man tänker sig bli bildjournalist på farliga ställen?
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det är det inte. Men att få en betald utbildning, med kamera i handen, där man dessutom lär sig vilka kulor det är bra att ducka för medans man tar bilder… Det kan inte vara fel om man tänker sig bli bildjournalist på farliga ställen?
Jag upplever att du förenklar yrket bildjournalistik till att handla om att kunna fotografera i ett utsatt läge.

Att jobba med journalistisk bild är att dokumentera nyheter och händelser, att visuellt berätta för att förmedla ett skeende för att kritiskt granska både händelser och den egna insatsen. I en utbildning (på till exempel Mittuniversitetet eller Nordens Fotoskola) ingår förutom tekniska kurser även kurser i nyhesbild och mediespråk, massmedierätt och etik, samt bildjournalistiska metoder. Dessutom en lång praktik, dagstidningar som DN tar bara in praktikanter från bildjournalistiska utbildningar.

Att vara bildjournalist i en oroshärd handlar också om att lära sig att undvika situationer där man "duckar för kulor". Det är ett journalistiskt arbete med kameran som redskap och handlar till stor del om att göra research, värdera information och planera och bygga berättelser.

Är man osäker om vad som behövs kan man lyfta luren och ringa till DN och fråga vilken typ av person de vill ha och vilken väg som är den bästa. Och så kan man gå på föreläsningar med t.ex. Lotta Härdelin eller Paul Hansen och passa på att ställa frågor efteråt.
 

hampusm

Aktiv medlem
Jag upplever att du förenklar yrket bildjournalistik till att handla om att kunna fotografera i ett utsatt läge.

Att jobba med journalistisk bild är att dokumentera nyheter och händelser, att visuellt berätta för att förmedla ett skeende för att kritiskt granska både händelser och den egna insatsen. I en utbildning (på till exempel Mittuniversitetet eller Nordens Fotoskola) ingår förutom tekniska kurser även kurser i nyhesbild och mediespråk, massmedierätt och etik, samt bildjournalistiska metoder. Dessutom en lång praktik, dagstidningar som DN tar bara in praktikanter från bildjournalistiska utbildningar.

Att vara bildjournalist i en oroshärd handlar också om att lära sig att undvika situationer där man "duckar för kulor". Det är ett journalistiskt arbete med kameran som redskap och handlar till stor del om att göra research, värdera information och planera och bygga berättelser.

Är man osäker om vad som behövs kan man lyfta luren och ringa till DN och fråga vilken typ av person de vill ha och vilken väg som är den bästa. Och så kan man gå på föreläsningar med t.ex. Lotta Härdelin eller Paul Hansen och passa på att ställa frågor efteråt.
Nej, jag tror inte att jag förenklar något. Det går att skaffa sig mer än en utbildning, framför allt när den ena är betald och på intet sätt negerar den andra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag upplever att du förenklar yrket bildjournalistik till att handla om att kunna fotografera i ett utsatt läge.

Att jobba med journalistisk bild är att dokumentera nyheter och händelser, att visuellt berätta för att förmedla ett skeende för att kritiskt granska både händelser och den egna insatsen. I en utbildning (på till exempel Mittuniversitetet eller Nordens Fotoskola) ingår förutom tekniska kurser även kurser i nyhesbild och mediespråk, massmedierätt och etik, samt bildjournalistiska metoder. Dessutom en lång praktik, dagstidningar som DN tar bara in praktikanter från bildjournalistiska utbildningar.

Att vara bildjournalist i en oroshärd handlar också om att lära sig att undvika situationer där man "duckar för kulor". Det är ett journalistiskt arbete med kameran som redskap och handlar till stor del om att göra research, värdera information och planera och bygga berättelser.

Är man osäker om vad som behövs kan man lyfta luren och ringa till DN och fråga vilken typ av person de vill ha och vilken väg som är den bästa. Och så kan man gå på föreläsningar med t.ex. Lotta Härdelin eller Paul Hansen och passa på att ställa frågor efteråt.
Det krävs mycket mer än att kunna fotografera och visst kan man lägga flera år på en fotoutbildning på Biskops Arnö men är det det fokuset en sådan är mest betjänt av? Alternativkostnaden för det innebär att man inte kommer läsa annat som kan ge de där referensramarna du pratar om.

Jag undrar trots allt om inte fokus är lite för stort på fotokunskaper hos alla här av förklarliga skäl. Jag tror det du påpekat här är mycket viktigare och man behöver nog vara bredare än så också om man ska ha något att berätta och referensramar breda nog att kunna hantera och värdera det man ser.

Det är väl också så att många "stringers" här måste kunna skriva eftersom de faktiskt bara har sig själva. Hur många Paul Hansens finns på tidningarna idag? Rätt svar är väl "inte många".

Man måste nog faktiskt kunna skriva också om man inte har någon kompis som Paul Hansens Peter Englund som nu är med och skriver i Ukraina.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det är det inte. Men att få en betald utbildning, med kamera i handen, där man dessutom lär sig vilka kulor det är bra att ducka för medans man tar bilder… Det kan inte vara fel om man tänker sig bli bildjournalist på farliga ställen?
Om man söker till och antas av Försvarsmaktens stridsfotoavdelning får man nog räkna med att vara anställd där under en längre tid. Att bara få utbildningen och sen direkt gå över till ett civilt arbete tror jag inte att man ska räkna med.

Under eventuell utlandstjänstgöring är man kanske lite mer skyddad som del av ett militärt förband än man är som fotojournalist. Å andra sidan kan man inte själv välja hur nära striderna man vill vara.
 

hampusm

Aktiv medlem
Om man söker till och antas av Försvarsmaktens stridsfotoavdelning får man nog räkna med att vara anställd där under en längre tid. Att bara få utbildningen och sen direkt gå över till ett civilt arbete tror jag inte att man ska räkna med.

Under eventuell utlandstjänstgöring är man kanske lite mer skyddad som del av ett militärt förband än man är som fotojournalist. Å andra sidan kan man inte själv välja hur nära striderna man vill vara.
Försvarsmakten tillämpar inte kontraktsanställning på det sättet. Det är fritt att avbryta sin utbildning (värnplikt undantagen) när som helst. Det är också fritt fram att säga upp sig när man vill, då med normal uppsägningstid, 1-3 månader.

Huruvida det är moraliskt försvarbart att utnyttja systemet för en gratis utbildning är en annan fråga. Dessutom finns det mycket erfarenhet att vinna genom jobba ett par år.
 

PMD

Aktiv medlem
Aha! Ja, det är ju bra för den enskilde, men som skattebetalare tycker jag att det är lite dumt att man inte måste skriva på för några års tjänstgöring.
 

hampusm

Aktiv medlem
Aha! Ja, det är ju bra för den enskilde, men som skattebetalare tycker jag att det är lite dumt att man inte måste skriva på för några års tjänstgöring.
Som både skattebetalare, och före detta försvarsmaktsanställd, håller jag med dig.

Problemet med en kontraktsanställning av det slaget, bortsett från våra lagar, är att man som arbetsgivare måste locka med någon slags morot. Andra nationers försvarsmakter har system där personalen är anställda med kontrakt som är svåra eller dyra att bryta, men där ingår det ofta en betald universitetsutbildning, eller en livslång pension vid kontraktets avslut.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag upplever att du förenklar yrket bildjournalistik till att handla om att kunna fotografera i ett utsatt läge.

Att jobba med journalistisk bild är att dokumentera nyheter och händelser, att visuellt berätta för att förmedla ett skeende för att kritiskt granska både händelser och den egna insatsen. I en utbildning (på till exempel Mittuniversitetet eller Nordens Fotoskola) ingår förutom tekniska kurser även kurser i nyhesbild och mediespråk, massmedierätt och etik, samt bildjournalistiska metoder. Dessutom en lång praktik, dagstidningar som DN tar bara in praktikanter från bildjournalistiska utbildningar.

Att vara bildjournalist i en oroshärd handlar också om att lära sig att undvika situationer där man "duckar för kulor". Det är ett journalistiskt arbete med kameran som redskap och handlar till stor del om att göra research, värdera information och planera och bygga berättelser.

Är man osäker om vad som behövs kan man lyfta luren och ringa till DN och fråga vilken typ av person de vill ha och vilken väg som är den bästa. Och så kan man gå på föreläsningar med t.ex. Lotta Härdelin eller Paul Hansen och passa på att ställa frågor efteråt.

Hur många tidningar idag håller sig med fotografer och journalister som verkligen åker ut och bevakar krigsskådeplatser och dokumenterar vad som sker där? Hur många har de resurserna utom just DN/Expressen?

Att Paul Hansen gör det på DN vet vi och att Magda Gad gör det för Expressen.

På WIKI skriver man bl.a. :

"Magda Gad, född 17 oktober 1975 i Falun, är en svensk krigskorrespondent och Mellanösternanalytiker som skriver, fotograferar och filmar sina reportage.

Hon har varit korrespondent för Expressen [4] sedan 2015 och även skrivit för tidningar som Vi, Café, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, QX, Modern Psykologi och Läkartidningen.

Gad har gjort reportage från många delar av världen med fokus på krig och katastrofer, och konstaterar själv att hon vill "lyfta fram det som mörklagts och ge en röst till människor som inte har en."

Sagda Magda gör alltså det mesta själv vad det verkar och hon kan skriva. Paul Hansen skriver också ibland men inte ens Paul Hansens penna är tillräckligt bra om man nu jämför med vad Peter Englund skriver, för Peter har kunskaper Paul inte har. Peter är en djupt kunnig historiker och kan som få vår krigshistoria kring alla krigen vi haft i öst inte minst med just Ryssland och Ukraina.

När det skrivs om krigsfotografer kommer alltid Capa upp och det är väl ingenting med det men mycket sällan ett av de verkligt tunga namnen som Vasilij Grossman (1905-1964 (född i Ukraina) som var med ända från när Tyskland invaderade Sovjetunionen till Slaget om Berlin. Han var med i Ukraina 1941, I Stalingrad 1942 och vid det hittills störst pansarslag som världen skådat i Kursk 1943. Han dokumenterade Treblinka när det befriades i juli 1944 och slaget om Berlin april-maj 1945.

Vasilij Grossman lyckades överleva mer än tusen dagar vid fronten och var där tre av de fyra krigsår vi pratar om här, vilket förmodligen är inofficiellt världsrekord i att överleva en sådan lång exponering vid en krigsfront. Han var en "inbäddad" fotojournalist som levde med armen och skrev för Röda Armens tidning Kraznaja Zvezda (Röda Stjärnan) men den kände brittiska historikern Antony Beevor menar att han med tiden ändå skulle framstå som det mest klarsynta och ärliga ögonvittnet på de sovjetiska fronterna mellan 1941 och 1945.

Sagde Antony Beevor och Luba Vinogradova har samlat Grossmans dagboksanteckningar från kriget i en verkligt läsvärd och intressant bok som heter "Reporter i krig". Han skrev även en prisad kritisk roman (Liv och öde 1960) där han ifrågasatte sovjetsystemet. I februari 1960 kom tre höga KGB-officerare och beslagtog alla kopior - utom en som Grossman deponerat hos en vän i en gammal ryggsäck i någon gammal sommarstuga. Allt de KGB samlat in hamnade till slut hos Sovjets chefsideolog Suslov som bestämde att den inte fick publiceras för om 200 år och Grossman hamnade i sedan den sovjetiska frysboxen. Den kopian KGB inte fick tag i kopierades på mikrofilm av fredspristagaren och kärnfysikern Sacharov och smugglades från Sovjet till Schweiz. Till slut kunde den publiceras 1988 i väst. I Ryssland kom den ut först efter kommunismens fall.

Grossman betalade ett väldigt högt pris personligen också efter krigsslutet då han helt föll ihop möjligen p.g.a. alltför länge negligerad post traumatisk stress efter tre år vid fronten.

Även Grossman är ett exempel på en journalist och fotograf som jobbade ensam och gjorde allt själv. Han är ett bra exempel på en skrivande bildjournalist som verkligen kunde skriva också. För mig är hans texter mycket mycket viktigare än bilderna. Det räckte inte med att bara kunna ta bilderna då och det gör det tyvärr inte heller idag. Det ställs mycket högre krav än så och det är därför Peter Englund skriver i DN. Englund och Hansen är ett verkligt "Dream Team", med lång erfarenhet av det de gör. Att tussa ihop dessa är genialt.

Är det något av vikt som jag missat som Capa skrivit??

"Reporter i krig" publicerades i Sverige på "Historiska Media" 2007 så idag är det nog svårt att köpa den över disk. Nu säljs den på Bokbörsen och Tradera. Går säkert att beställa via biblioteken.
 
Senast ändrad:

Yeye

Aktiv medlem
Om du vill kunna försörja dig på en längre sikt så kommer du att behöva en utbildning så att får en grund att stå på annars kommer du inte ha kunskapen att få de bästa giggen eller få ihop till en artikel, video eller liknande. Sen kommer det att ta ett tag att kunna åka ut till krigsområden för det är mer än foto som du kommer att behöva lära dig. Duka för en kul kan funka ett par gången men risken är stor att du tittar upp när det inte är läge och du får du svårt att jobba efter det. Jag har varit i kontakt med flera olika organisationer och de flesta vill veta att du verkligen kan fota, skriva och filma innan du får åka ner och jobba för dem. De mindre eller de utan pengar har lättare att släppa in dig men du måste bygga upp ett fortroende med dom så att ni båda får ut något av värde. Det är en investering för dom med att skicka ut en person.
Börja med att kontakta någon som jobbar med det som du vill jobba med och fråga om du får snacka en stund. Tänk på att förberedda dig på samma sätt som du skulle göra för en artikel för du skriver första kapitlet i ditt liv.
 
ANNONS