Det som gjorde att jag tvekade på Nikon 1 var när jag såg
denna bild från dem och
denna Känns platt. För höga kontraster. Dålig dynamiskt omfång? Överexponerad helt klart.
Problemet med Nikon 1-systemet är ju att de har så små sensorer, de är närmare sensorerna som sitter i kompaktkameror som t.ex. S100. Detta resulterar i sämre dynamiskt omfång och stort skärpedjup jämfört med större sensorer. Som du ser på exempelbilderna du länkade så är t.ex. bakgrunden knappt ur fokus trots att fokus ligger nära kameran. Nikon 1 har andra fördelar, som t.ex. deras snabba autofokus, men man köper nog inte en sån kamera om man är ute efter bildkvalite.
Sony NEX har däremot sensorer i APS-C storlek, dvs. samma storlek som Nikon DX och Fujifilm X100 använder men lite större än Canons APS-C,
se Wikipedia för jämförelse. När det gäller NEX så finns det ju några olika modeller, och det är väl främst 5N och 7 som är intressanta. De är båda mycket bra när det gäller bildkvalite, dpreview sa t.ex. följande om 7:an:
It's no stretch to say that, at its best, the NEX-7 offers the finest still image quality of any APS-C camera, bar none.
Så när det gäller NEX så behöver man inte kompromissa på bildkvalite, du måste i princip gå upp till fullformats-kameror för att få bättre bildkvalitet. Den stora nackdelen med NEX är utbudet på objektiv för Sony E-fattningen, men det blir sakta bättre. 18-55mm kit-objektivet som följer med NEX anses för övrigt som ett av de bästa kit-objektiven i den klassen. Något jag personligen saknar är en snabb normal, t.ex. 35/1.8, men enligt Sonys planer så ska det komma ett sånt objektiv detta år. Sony har även haft en hel del problem med tillverkningen p.g.a. översvämningarna i Thailand, men det verkar vara på väg att lösa sig nu.
Det finns också adaptrar till ett stort antal fattningar, och NEX-kamerorna lämpar sig mycket bra till manuell fokus. Det är t.ex. populärt att använda gamla Leica- och Zeiss-objektiv med dem, och vissa köper NEX endast för att använda med sin existerande samling av objektiv. Sony har även en adapter för deras A-fattning med en spegel inbyggd, så att man kan få snabb fasdetekterande autofokus. Det är lite "bygg din egen kamera"-stuk på NEX
MFT är ju också värt att titta lite närmre på. De har lite mindre sensorer än NEX, och därför lite sämre bildkvalitet. MFT är dock lite äldre och mer moget än NEX, med ett större objektivutbud.