Annons

Bildstöld (allmänt).

Produkter
(logga in för att koppla)

sb12

Aktiv medlem
Nu börjar det bli så dumt att man undrar.
Söka patent på ljud, bilstöld, ljusvågor.
Alltså vafan händer?

Då kan jag slutligen tillägga att jag också säger macka om baguette men tycker det finns en poäng att säga espresso istället för kaffe.
Men fika går bra som alternativ till kaffe.
Trots detta oerhörda, tycker jag att det är extremt tröttsamt med användningen av ordet ”bildstöld”
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Men fika går bra som alternativ till kaffe.
Trots detta oerhörda, tycker jag att det är extremt tröttsamt med användningen av ordet ”bildstöld”
Alla kan inte alltid vara överens. Svenska språket är trots allt en sorts kompromiss. När man inte kan göra sig förstådd så kan man alltid prova nya vägar.

De flesta verkar förstå innebörden i det vardagliga uttrycket bildstöld. Och de flesta verkar överens om att juridiken använder andra ord för samma sak.

Ord kan bara bli begripliga i rätt sammanhang. Vad betyder exempelvis ordet skär?
 

PMD

Aktiv medlem
Någon som stjäl en dvdspelare för 900kr och åker dit får väl inget straff/kostnad på 4000?
Jag vet inte riktigt. Vad kan bötesbeloppet för ett sådant brott hamna på? Stöld av varor upp till ett värde av 1000 kr räknas väl som snatteri och då kan dagsböter vara aktuellt.
 

PMD

Aktiv medlem
Industrispionage är definitivt inte tillåtet.
Finns det en särskild lag som reglerar det? Annars är det väl snarare olaga intrång, olaga avlyssning eller dataintrång det handlar om?

Pappersritningar kan avfotograferas. Man stjäl inte papperet, man stjäl konstruktionen. På så vis är det väldigt likt upphovsrättsbrott.
Men begår man ett brott genom att fotografera av ett dokument som man inte har begått något (annat) brott för att ha tillgång till? (Förutom hemliga handlingar, förstås. Då kan det bli "obehörig befattning med hemlig uppgift").
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Finns det en särskild lag som reglerar det? Annars är det väl snarare olaga intrång, olaga avlyssning eller dataintrång det handlar om?


Men begår man ett brott genom att fotografera av ett dokument som man inte har begått något (annat) brott för att ha tillgång till? (Förutom hemliga handlingar, förstås. Då kan det bli "obehörig befattning med hemlig uppgift").
Själva avfotograferandet var ju bara en del av den beskrivna processen som slutar med tillverkning av varor.
Det hela kan sammanfattas som idé-stöld.

Oavsett lagrum så verkar svenska språket gilla ordet stöld när det gäller immateriella såväl som materiella tillgångar.
 

PMD

Aktiv medlem
Själva avfotograferandet var ju bara en del av den beskrivna processen som slutar med tillverkning av varor.
Visst, men jag funderade mest på handlingen att fotografera av dokumentet. Om det sen inte leder till något pirattillverkning så undrar jag om något brott har begåtts.

Om konstruktionen inte är patenterad eller mönsterskyddad, utan konstruktionsritningen "bara" är en affärshemlighet så är det väl också tveksamt om pirattillverkning med hjälp av fotograferingen är olaglig?

Jag förutsätter alltså att den som fotograferar av ritningen inte har begått något brott för att få tillgång till den. Det kan ju ske på flera olika sätt utan att det sker med upphovsrättsinnehavarens medgivande.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Visst, men jag funderade mest på handlingen att fotografera av dokumentet. Om det sen inte leder till något pirattillverkning så undrar jag om något brott har begåtts.

Om konstruktionen inte är patenterad eller mönsterskyddad, utan konstruktionsritningen "bara" är en affärshemlighet så är det väl också tveksamt om pirattillverkning med hjälp av fotograferingen är olaglig?

Jag förutsätter alltså att den som fotograferar av ritningen inte har begått något brott för att få tillgång till den. Det kan ju ske på flera olika sätt utan att det sker med upphovsrättsinnehavarens medgivande.
Du kan ha rätt avseende juridiken.

Språkligt förekommer det dock.

https://www.di.se/nyheter/lego-arvtagare-anklagas-for-industrispionage/

Lego-arvtagare anklagas för industrispionage

Legos arvtagare Thomas Kirk Kristiansen och hans familjeföretag Kirkbyi Invest står anklagade för potentiell stöld och missbruk av affärshemligheter. Det rapporterar danska affärstidningen Børsen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Finns det en särskild lag som reglerar det? Annars är det väl snarare olaga intrång, olaga avlyssning eller dataintrång det handlar om?
[...]
Lag (1990:409) om skydd för företagshemligheter

Den som med uppsåt olovligen bereder sig tillgång till en företagshemlighet skall dömas för företagsspioneri till böter eller fängelse i högst två år eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst sex år.
https://lagen.nu/1990:409
 

iSolen.se

Guest
Jag vet inte riktigt. Vad kan bötesbeloppet för ett sådant brott hamna på? Stöld av varor upp till ett värde av 1000 kr räknas väl som snatteri och då kan dagsböter vara aktuellt.
Om varans värde var 1000kr så blir ändå skadestånd / böter inte de 4000 till 10000 som det kan bli för upphovsröttsbrott.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Sluta!

Det tog 7 inlägg innan tråden började spåra ur pga PMDs rättshaveristiskt beteende.
Efter 12 inlägg handlade tråden om någon helt annat än ursprungsfrågan

En tråd som ursprungligen handlade om hur man kommer till rätta med, eller tips om hjälp vid bildstöld handlar numer om snatteri, att stjäla ritningar, Mercedesdörrars klickljud och Harely Davidsons motorljud.
Trådskaparen Tony tröttnade...

Tråden är skrivande stund uppe i över 230 inlägg….
Men efter 7 inlägg dog som sagt den högintressanta ursprungsfrågan.

TOPP 4:
SB12 20%
PMD 20%
fotobollfoto 20%
Isolen.se 13%

Av de fyra kombattanterna som slåss ihärdigast och tillsammans står för 73% av inläggen är det tydligen bara isolen.se som fotograferar, eller falla fall visar upp några bilder.

Det här beteendet är inget nytt... det sker om och om igen av samma j...a personer.
Jag vet att jag inte är ensam i mina synpunkter. Känner flera som valt att inte förnya
Ni som håller med mig i mina synpunkter – visa gärna ert stöd!

Ni på redaktionen måste ta tag i det här på något sätt – annars spårar det ur totalt och Fotosidan blir en tummelplats för personer som eg inte har fotografering som huvudintresse utan likt huliganer som går på fotboll för att slåss istället för att kolla på fotboll, använder Fotosidan för att kidnappa trådar och genom uttröttningsprincipen slåss för att alltid få sista ordet.

Det vore tråkigt om Fotosidan måste införa en spärr för hur många inlägg man kan göra per dag.
Alternativt dela ut varningar. Eftersom inte uppmaningar i trådarna hjälper.

Nån annan därute som har några bra idéer?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det tog 7 inlägg innan tråden började spåra ur pga PMDs rättshaveristiskt beteende.
Efter 12 inlägg handlade tråden om någon helt annat än ursprungsfrågan

En tråd som ursprungligen handlade om hur man kommer till rätta med, eller tips om hjälp vid bildstöld [...]
Tråden inleds med texten
Då det förekommer en hel del trådar i ämnet, tänkte jag starta en tråd som är övergripande istället för att kladda ner någon annans tråd. Tanken är att i denna tråd kan man ta upp allt som har med bilstölder att göra (i allmänhet).

Därefter redogörs för ett specifikt fall.

En stor del av diskussionen i denna tråd har handlat om innebörden av ordet bilstöld. Hur kan det vara fel utifrån trådskaparen inledning?
 

iSolen.se

Guest
...

TOPP 4:
SB12 20%
PMD 20%
fotobollfoto 20%
Isolen.se 13%

Av de fyra kombattanterna som slåss ihärdigast och tillsammans står för 73% av inläggen är det tydligen bara isolen.se som fotograferar, eller falla fall visar upp några bilder.

Det här beteendet är inget nytt... det sker om och om igen av samma j...a personer.
Jag vet att jag inte är ensam i mina synpunkter. Känner flera som valt att inte förnya
Ni som håller med mig i mina synpunkter – visa gärna ert stöd!

Ni på redaktionen måste ta tag i det här på något sätt – annars spårar det ur totalt och Fotosidan blir en tummelplats för personer som eg inte har fotografering som huvudintresse utan likt huliganer som går på fotboll för att slåss istället för att kolla på fotboll, använder Fotosidan för att kidnappa trådar och genom uttröttningsprincipen slåss för att alltid få sista ordet.

Det vore tråkigt om Fotosidan måste införa en spärr för hur många inlägg man kan göra per dag.
Alternativt dela ut varningar. Eftersom inte uppmaningar i trådarna hjälper.

Nån annan därute som har några bra idéer?
Hur blir statistiken om man räknar ord? I alla fall jag tycker det är jobbigt att läsa långa halvt off-topic inlägg som är vanligt i tex sonytrådarna.

En begränsning till 20 rader per inlägg kanske vore något?

Ditt inlägg borde f ö flyttas till "Fotosidan moderering" eller vad det nu heter, det handlar inte om bildstöld.
 

iSolen.se

Guest
Visst, men jag funderade mest på handlingen att fotografera av dokumentet. Om det sen inte leder till något pirattillverkning så undrar jag om något brott har begåtts.

...

Jag förutsätter alltså att den som fotograferar av ritningen inte har begått något brott för att få tillgång till den. Det kan ju ske på flera olika sätt utan att det sker med upphovsrättsinnehavarens medgivande.
Du menar att brottet "idéstöld" begås när man använder ritningen/idén? Låter logiskt, ritningen kan ju komma från en publik källa, den behöver ju inte vara inlåst i ett kassaskåp för att vara skyddad av upphovsrätten.

Ungefär som bildstöld då, dvs brottet sker vid den olovliga publiceringen/användningen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Typisk lång tråd där diskussionen numer endast är intressant för de som deltagit på slutet. För att den inte skall synas på framsidan så ligger den numer i Långa diskussioner, debatter.

Denna tråden har också tagit som exempel på hur ett fåtal tar över en tråd och därmed skrämmer bort nya läsare. Och det ligger något i det.

/mod.
 

PMD

Aktiv medlem
Om varans värde var 1000kr så blir ändå skadestånd / böter inte de 4000 till 10000 som det kan bli för upphovsröttsbrott.
Hur mycket kan det bli då? Dagsböterstorleken beror ju på tjuvens inkomst, så det kan väl variera en del.

I upphovsrättsmål är det ganska vanligt att domstolen reducerar kärandens ersättningskrav.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du menar att brottet "idéstöld" begås när man använder ritningen/idén? Låter logiskt, ritningen kan ju komma från en publik källa, den behöver ju inte vara inlåst i ett kassaskåp för att vara skyddad av upphovsrätten.

Ungefär som bildstöld då, dvs brottet sker vid den olovliga publiceringen/användningen.
Jag tycker också att det finns klara likheter mellan upphosvsrättsbrott och företagsspionage.
Båda kallas stöld i vardagsspråk.
Båda avser immateriella tillgångar.
Men när det gäller företagsspionage räcket det med att olovligen och uppsåtligen bereda sig tillgång till företagshemlighet. Måste alltså inte tillverka något.
https://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2190043&postcount=229
 

Cope1

Aktiv medlem
Det känns inte riktigt som frågan har blivit utredd ordentligt.

Så vad tycker ni. Är bildstöld ett korrekt uttryck eller ska man använda ett annat ord då man har blivit utsatt för bildstöld?
 
ANNONS