Annons

Bildstabilisering och Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Totto15

Aktiv medlem
Hej

Köpte en D50 som jag är pangnöjd med. Köpte kitet som tar bra bilder i närmiljöer som hemma och sånt.

Nu vill jag köpa ett teleobjektiv. Har kikat på Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG som många är väldigt nöjda med.

En undran bara. Min D50 har inte någon bildstabilisator inbyggt i huset. Bör jag då välja ett teleobjektiv med bildstabilisator? Finns det förresten till Nikon D50.

Tips, tack.

Tobias

Ingen Nikon-kamera har bildstabilisator i huset.

Alla Nikon-objektiv som har "VR" i beteckningen har stabilisator, det finns både dyra och billigare sådana - tex det nya 18-200/3.5-5.6.

Ett Nikon-objektiv med VR motsvarande Sigma:t blir dock dyrt, Nikons kostar typ 20 000 kr.

Hmm 20 000 är gräsligt mycket mer än de 7 000 Sigma kostar.

Kanske dum fråga. Är det så mycket bättre med bildstabilisator i objektivet? Behövs det?

Eller snarare, är min Nikon D50 och Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG en bra kombination? Vill ju inte köpa ett objektiv för 7 000 och sen bli missnöjd pga att bildstabilisator i objektiv saknas.

Med ljusstyrka på 2.8 så behöver man oftast inte bildstabilisator. Sigmas 70-200/2.8 är ett jättebra objektiv. Jag har aldrig varitg missnöjd med mitt. Det du vinner på bildstabilisator är möjlighettill ca: 3 steg kortare slutartid, som då kan eliminera skakningsoskärpa. Tycker inte det är värt 13000:- om man inte VERKLIGEN behöver det, eller har mycket pengar.

ANNONS
Götaplatsens Foto