Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
Jag vet att det kanske bara är en dröm men...

Har letat i forumen för att söka svaret men inte nått någon klarhet.

Är det tekniskt möjligt att få bildstabilisering i ett analogt sytemkamerahus eller krävs det en sensor?

Tänk en Nikon F7 med denna finess. Snacka om nytt liv till t.ex den gamla trotjänaren Nikkor 105/2,5.

Om jag inte har hjärnsläpp nu, så finns det bara tre teoretiskt möjliga principer för bildstabilisering:

1) Rörliga linselement flyttar den projicerade bilden så att den blir stabil på sensorn/filmen.

2) Själva sensorn/filmen flyttas fysiskt, och följer den projicerade bilden.

3) Sensorns utsignal skiftas ett antal pixel i höjdled eller sidles så att den verkar stabil.

...och 1) finns det inte plats för i något kamerahus. 3) funkar bara på digitala kameror.

Återstår 2), som kräver att man skjutsar runt hela filmrullen i kamerahuset.

Det är nog enklare att 4) bygga in hela kameran i en gyrostabiliserad låda...

BengtJohnsson skrev:
Om jag inte har hjärnsläpp nu, så finns det bara tre teoretiskt möjliga principer för bildstabilisering:

1) Rörliga linselement flyttar den projicerade bilden så att den blir stabil på sensorn/filmen.

2) Själva sensorn/filmen flyttas fysiskt, och följer den projicerade bilden.

3) Sensorns utsignal skiftas ett antal pixel i höjdled eller sidles så att den verkar stabil.

...och 1) finns det inte plats för i något kamerahus. 3) funkar bara på digitala kameror.

Återstår 2), som kräver att man skjutsar runt hela filmrullen i kamerahuset.

Det är nog enklare att 4) bygga in hela kameran i en gyrostabiliserad låda...

...och ovanstående förklaring bör även få en eloge för sin genialt pedagogiska utformning. :)
/Lasse

Huh, vilka otekniska människor det finns

Alltså, hur kan man ens skriva om man inte har någon teknisk utbildning/erfarenhet.

Bildstabilisering till analoga kameror har funnits länge.

Ja ,fast inte "i huset" som efterfrågades.

Dom som du tänker på (antar jag) är exempelvis Canon , men där sitter det som sagt i objektivet.

Huh, vilka slarviga människor det finns

Hercules skrev:
Alltså, hur kan man ens skriva om man inte har någon teknisk utbildning/erfarenhet.

Bildstabilisering till analoga kameror har funnits länge.

Alltså, hur kan man ens skriva om man inte har någon utbildning/erfarenhet av korrekturläsning.

Bildstabilisering i analoga kamerahus finns inte.

ANNONS