Annons

Bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
Jag vet att det kanske bara är en dröm men...

Har letat i forumen för att söka svaret men inte nått någon klarhet.

Är det tekniskt möjligt att få bildstabilisering i ett analogt sytemkamerahus eller krävs det en sensor?

Tänk en Nikon F7 med denna finess. Snacka om nytt liv till t.ex den gamla trotjänaren Nikkor 105/2,5.

Om jag inte har hjärnsläpp nu, så finns det bara tre teoretiskt möjliga principer för bildstabilisering:

1) Rörliga linselement flyttar den projicerade bilden så att den blir stabil på sensorn/filmen.

2) Själva sensorn/filmen flyttas fysiskt, och följer den projicerade bilden.

3) Sensorns utsignal skiftas ett antal pixel i höjdled eller sidles så att den verkar stabil.

...och 1) finns det inte plats för i något kamerahus. 3) funkar bara på digitala kameror.

Återstår 2), som kräver att man skjutsar runt hela filmrullen i kamerahuset.

Det är nog enklare att 4) bygga in hela kameran i en gyrostabiliserad låda...

BengtJohnsson skrev:
Om jag inte har hjärnsläpp nu, så finns det bara tre teoretiskt möjliga principer för bildstabilisering:

1) Rörliga linselement flyttar den projicerade bilden så att den blir stabil på sensorn/filmen.

2) Själva sensorn/filmen flyttas fysiskt, och följer den projicerade bilden.

3) Sensorns utsignal skiftas ett antal pixel i höjdled eller sidles så att den verkar stabil.

...och 1) finns det inte plats för i något kamerahus. 3) funkar bara på digitala kameror.

Återstår 2), som kräver att man skjutsar runt hela filmrullen i kamerahuset.

Det är nog enklare att 4) bygga in hela kameran i en gyrostabiliserad låda...

...och ovanstående förklaring bör även få en eloge för sin genialt pedagogiska utformning. :)
/Lasse

Huh, vilka otekniska människor det finns

Alltså, hur kan man ens skriva om man inte har någon teknisk utbildning/erfarenhet.

Bildstabilisering till analoga kameror har funnits länge.

Ja ,fast inte "i huset" som efterfrågades.

Dom som du tänker på (antar jag) är exempelvis Canon , men där sitter det som sagt i objektivet.

Huh, vilka slarviga människor det finns

Hercules skrev:
Alltså, hur kan man ens skriva om man inte har någon teknisk utbildning/erfarenhet.

Bildstabilisering till analoga kameror har funnits länge.

Alltså, hur kan man ens skriva om man inte har någon utbildning/erfarenhet av korrekturläsning.

Bildstabilisering i analoga kamerahus finns inte.

ANNONS