Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bildtitel fr känd låt - upphovsrättbrott?
- Trådstartare Canalog
- Start datum
Third eye
Aktiv medlem
Inte kunnig i frågan alls.
Men om bilden och titeln åker snålskjuts och inbringar inkomst på någon annans verk (t, ex Bingo VS Leif GW) så finns det säkert en och annan åsikt...men t, ex come toghether är ju ett begrepp som även de använde.
Att "smurfa tillsammans", ett unikt och skapat begrepp, skulle kanske va intrång gissar jag.
*följer*
Men om bilden och titeln åker snålskjuts och inbringar inkomst på någon annans verk (t, ex Bingo VS Leif GW) så finns det säkert en och annan åsikt...men t, ex come toghether är ju ett begrepp som även de använde.
Att "smurfa tillsammans", ett unikt och skapat begrepp, skulle kanske va intrång gissar jag.
*följer*
fotobollfoto
Aktiv medlem
Det finns både låt- och filmtitlar som använts flera gånger. Så jag tror att du kan använda en titel utan problem.
SportSkjutaren
Aktiv medlem
Borde rimligen hamna under citaträtten, som för övrigt kallas ”fair use” i USA.
Borde därmed inte vara något som helst problem.
Borde därmed inte vara något som helst problem.
PeterWem
Aktiv medlem
Exempel https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alla_vill_till_himmelen_men_ingen_vill_dö_(sång)
Jag har själv inte läst domen.
Jag har själv inte läst domen.
fotobollfoto
Aktiv medlem
PS
Googla på varumärkesrätt snarare än upphovsrätt.
Googla på varumärkesrätt snarare än upphovsrätt.
Senast ändrad:
martley
Aktiv medlem
Det finns en historia om att när Bröderna Marx släppte sin film "En natt i Casablanca" så blev de stämda av Warner Bros för att ha snott filmtiteln, det var ju de som låg bakom succéfilmen "Casablanca", den med Ingrid Bergman och Humphrey Bogart. Man kan ju tycka att Casablanca är namnet på en stad som man inte kan ha copyright på, möjligen om man skulle grunda en ny stad med samma namn, men det finns ju exempel på sådana, men så var det i amerikansk lagstiftning. "Groucho" som var brödernas ledare svarade med en motstämning, han stämde Warner Brothers för namnstöld, eftersom the Marx brothers minsann hade varit bröder bra mycket längre än the Warner brothers. Det slutade med att båda drog tillbaka sina stämningsansökningar.
Björn Ulvaeus ska ha skrivit ett väldigt långt och fint brev till det där fiskföretaget på västkusten om att få lov att använda samma namn på sin och Bennys popgrupp.
Magnus Uggla fick dra tillbaka hela sitt nytryckta album "Absolut Uggla" eftersom utgivaren av skivserien Absolut Music ansåg att han tagit deras koncept, och den fick senare titeln 100% Uggla (Vilket ju är mycket mer, eftersom Absolut Vodka bara håller 40% alkoholhalt). Konstigt förresten att inte Systembolaget protesterade mot Absolut Music.
Anish Kapoor har tagit patent på en viss extremt svart kulör, Vantablack, som ingen annan får använda utan hans tillstånd. Som motreaktion har någon annan tagit patent på en speciell blå kulör som alla får använda utom Kapoor och alla de som har någon sorts släktskap eller annan relation till honom.
Det är helt klart snårigt det här. Generellt tror jag att ifall det handlar om ett helt annat område så att det inte finns risk för förväxling eller att namnet används i någon sorts kränkande syfte så är det nog inga större problem.
Björn Ulvaeus ska ha skrivit ett väldigt långt och fint brev till det där fiskföretaget på västkusten om att få lov att använda samma namn på sin och Bennys popgrupp.
Magnus Uggla fick dra tillbaka hela sitt nytryckta album "Absolut Uggla" eftersom utgivaren av skivserien Absolut Music ansåg att han tagit deras koncept, och den fick senare titeln 100% Uggla (Vilket ju är mycket mer, eftersom Absolut Vodka bara håller 40% alkoholhalt). Konstigt förresten att inte Systembolaget protesterade mot Absolut Music.
Anish Kapoor har tagit patent på en viss extremt svart kulör, Vantablack, som ingen annan får använda utan hans tillstånd. Som motreaktion har någon annan tagit patent på en speciell blå kulör som alla får använda utom Kapoor och alla de som har någon sorts släktskap eller annan relation till honom.
Det är helt klart snårigt det här. Generellt tror jag att ifall det handlar om ett helt annat område så att det inte finns risk för förväxling eller att namnet används i någon sorts kränkande syfte så är det nog inga större problem.
fotobollfoto
Aktiv medlem
Apple (Steve Jobs alltså) hade vissa utmaningar med sitt varumärkesval. Det heter lika som Beatles skivbolag. Lösningen blev att avgränsa sig från musikbranschen. Sedan kom iPod.Det finns en historia om att när Bröderna Marx släppte sin film "En natt i Casablanca" så blev de stämda av Warner Bros för att ha snott filmtiteln, det var ju de som låg bakom succéfilmen "Casablanca", den med Ingrid Bergman och Humphrey Bogart. Man kan ju tycka att Casablanca är namnet på en stad som man inte kan ha copyright på, möjligen om man skulle grunda en ny stad med samma namn, men det finns ju exempel på sådana, men så var det i amerikansk lagstiftning. "Groucho" som var brödernas ledare svarade med en motstämning, han stämde Warner Brothers för namnstöld, eftersom the Marx brothers minsann hade varit bröder bra mycket längre än the Warner brothers. Det slutade med att båda drog tillbaka sina stämningsansökningar.
Canalog
Aktiv medlem
Jag kan ju va rätt lugn då alltså...jag laddade upp min senaste Fs-bild inte bara här utan också på en tysk/interlationell fotosajt, Leica-forum, som har många medlemmar oxå i USA...så jag befarade att ”The Fool on the Hill” som bildtitel på en av mina bilder kunde ev medföra lite trubbel...Det är ju en Beatleslåt, eller hur?
fotobollfoto
Aktiv medlem
Du är inte ensam om att använda den titeln till annat:
www.gallerynucleus.com
worldsofcarolineberg.wordpress.com
konstrundanonline.se
www.deviantart.com
www.saatchiart.com
Home - Nucleus | Art Gallery and Store
Since October of 2004, Nucleus has strived to be a welcoming gathering place for the art loving community by offering quality art, art-related goods, and rarities. Focusing primarily on gallery exhibits, we have also had benefit auctions, product signings, music events, and artist lectures...
Fool on the Hill: Amazon.co.uk: Sargent, Mark: 9780998279343: Books
Buy Fool on the Hill by Sargent, Mark (ISBN: 9780998279343) from Amazon's Book Store. Everyday low prices and free delivery on eligible orders.
www.amazon.co.uk
The Fool on the Hill
A GM-less narrative RPG designed to be played in a forum.
The Fool on The Hill - Konstrundan online
Titel: The Fool on The Hill Storlek: 115 x 91 cm Olja på duk
The Fool On The Hill by ermine on DeviantArt
The Fool On The Hill Painting by Jonathan Morrill | Saatchi Art
Saatchi Art is pleased to offer the painting, "The Fool On The Hill," by Jonathan Morrill, sold and originally listed for $340 USD. Original Painting: Acrylic on Canvas. Size is 16 H x 20 W x 0.5 in.
Fool on the Hill: A Novel: Ruff, Matt: 9780802135353: Amazon.com: Books
Fool on the Hill: A Novel [Ruff, Matt] on Amazon.com. *FREE* shipping on qualifying offers. Fool on the Hill: A Novel
www.amazon.com