Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildupplösning i RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

piix

Aktiv medlem
Hej!

När jag "framkallar" raw-filer från min D30 i C1 Pro 3.5 får jag storleken 2164x1438 (scaling 100%). När samma fil "framkallas" med Photoshops inbyggda raw-konverterare får jag den korrekta storleken 2160x1440.

Vad beror det här på, blir lite irriterad på det, borde väl gå att få C1 att ge mig rätt värden också?

Tacksam för svar!

Ren spekulation:

Det vi vet är att bildfilen är lika stor ut ur kamera oberoende av framkalningsprogram. Det jag tror detta beror på är att olika beräkningsmodeller används till att skapa pixlar. Varje framkallad pixel består av information från flera intilliggande pixlar. Detta därför att varje pixel i sensorn endast är känslig för en färg, där hälften är känsliga för grönt och rött och blått är jämnt fördelade på de kvarvarande.
Att skillnaden är två kolumner och fyra rader kan bero på att den ena konverteraren kräver full information från samtliga intilligande pixlar, vilket inte är möjligt när pixlarna vid kanterna ska bilda pixlar, beroende å att pixlarna är slut och pixlarna då inte skulle hålla samma kvalité som övriga framräknade pixlar.

Med dcraw får man 2174 x 1446 så den konverteraren ger mest pixlar för pengarna. :)

Så det verkar som Canons RAW-framkallare ignorerar ett antal pixlar utefter kanterna. Varför kan man undra, för interpoleringsberäkningen borde bara motivera att man skippar en eller högst två pixlar runt kanten, men ett annat skäl kan vara att de ville att bredd-höjd-förhållandet skulle vara exakt 3:2.

Jag har heller aldrig sett någon form av konstigheter i bildernas kanter så något sådant verkar inte heller vara orsaken till att Canon beskär bilden.

I pdf från Sony kan man hitta att de bara garanterar funktion för det pixelantal som Canon använder för (i mitt fall) Canon G2. Varför Sony skriver så i sin spec. har jag ingen aning om - enda jag vet är att jag inte funnit något fel på de extra pixlarna som finns utanför "Canon-storlek".

Beskärning till exakt 2:3-format kapar visserligen en del, men det förklarar inte all beskärning.

ANNONS
Götaplatsens Foto