Annons

Bildvisningsprg ubuntu

Produkter
(logga in för att koppla)

PluttSkydiver

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns ett bra bildvisningsprogram på ubuntu.

Jag har en massa bilder på en nas som jag vill kunna visa på min nya platt.tv. Jag har en dator kopplad till platt-tv som jag kör ubuntu.

Krav är att kunna visa bilderna slumpvis från alla 100-tals underbibliotek sam jag har där. Helst med snygga övergångar mellan bilderna.
De bildvisningsprogramm som jag har provat klarar bara att visa ett bbibliotek åt gången.

Jag har även en plan att köpa en nätverksuppkopplad blue-ray spelare någon gång i framtiden. Kanske en sådan kan fixa det?

Hur svårt kan det vara? :)
 
Testat Digikam? Det kraschade tyvärr på mitt Windows, men ska testa det igen när jag sadlar om till Ubuntu.
 
Kanske skulle du kunna skapa ett bibliotek och i det lägga symboliska länkar till bilderna du vill visa och sedan låta något av de programmen du testat visa biblioteket med länkarna.
 
DigiKam kör jag redan på min riktiga dator. Det är ett kraftfullt och bra program.

Förut när ubuntu hade gnome så hade jag en skärmsläckare som körde slumpvis bildvisning precis som jag vill ha det. Nu när det är unity som gäller så försvann det.

Det borde finnas ett enkelt prg som fixar det.
 
Varför inte nåt mediacenterprogram som t ex xbmc?
De indexerar och visar såväl bild som musik/videofiler från olika källor och har ett gränssnitt som är anpassat för tv-visning och fjärrstyrning med appar mm.
 
Eog

Programmet eog (Eye of Gnome) borde väl kuna det? Det ingår i standardinstallationen om du har Gnome som grafisk miljö.
 
Efter en massa tips som jag har utvärderat så är det just xbmc som passade mig perfekt. Den ger mig mycket mervärde då den är just kopplad till TV då jag kan göra mycket mer än bara visa bilder.

En sak som jag retar mig på är att det verkar vara så att man inte kan välja bort att visa videofiler som råkar hamna i samma bibliotek som bilderna. Men det kanske man fixa på något sätt.

Nu ska jag till xbmc-forumet och kolla vidare....
 
Ja det ska gå att ställa in så den inte spelar upp allt i mappen utan endast bilder oavsett om du har en videofil lika väl som att bara spela musik eller videofiler från mappar med blandat innehåll. Har inte kört xbmc på några år nu så jag minns inte var men det känns osannolikt att de skulle ändrat den funktionaliteten.
 
ANNONS