Annons

Bilfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

tylman

Medlem
Jag har länge haft ambitionen att plåta ett bilprojekt eftersom bilar är en av mina djupa passioner. Tillgången på intressanta bilar har minst sagt varit skral och jag har därför skjutit på det i flera år.

Nu när jag äntligen har lagt vantarna på ett intressant objekt, började jag fundera på hur jag skulle göra. Jag har en del egna idéer, men när jag bläddrade i en bunt biltidningar samt broschyrer för BMW, AUDI, Volvo etc så fastnade jag för en viss typp av grafiskt rena bilder med ganska hög kontrast samt "enkla" färgskalor. Bilderna går oftast i ett fåtal färgtoner och är plåtade vid soligt väder. Bra exempel finns på följande site: http://www.torfi.com/. Bifogar även en bild på en Audi nedan.

Är det någon som vet hur dessa bilder tas? - Det känns ju alltid lite sådär att hänga på den senaste trenden när tåget egentligen är passerat, men bilderna tilltalar mig, varför det vore trevligt att åtminstone test. Är det någon annan här som råkar dela mina två passioner (bilar & foto) som har andra tips på tekniker, länkar etc etc etc.

Tack på förhand!

/A :cool:

Bilagor

• a4_silverer_front_01.jpg
    a4_silverer_front_01.jpg
    14.2 KB · Visningar: 1,127
Följebil med fotograf.....stadig på handen....
Enorma bouncers till "studiobilderna"...
En j-kla tur med vädret vid plåtning utomhus...
En hel del retuschering i PS efteråt...

Nä men... Varför inte engagera några goa vänner som chaufförer (helst nån med en pick-up eller likn).

Dra ut nån fin morgon, i ett rel. tomt industriområde eller en grönskande (de e snart vår) allé.

Plåta från följebilen (inte trilla ur).

Man behöver inte köra så himla fort... anpassa slutartid med bilarnas hastighet tills du hittat det som passar dej.

Pol filter kanske kan vara en bra idé att använda.

Plåta tidiga mornar och kvällar när solen gått ner men himlen fortfarande är ljus (sommarkvällar). Då tycker jag att himlen tonar väldigt snyggt från ljust till mörkt. Hursomhelst så blir det ju oftast himlen som du ska spegla in i billacken.

Det som kan vara nog så knixit är att hitta rätt miljöer att plåta i. Man vill ju inte ha in knepiga speglingar i lacken av div vägskyltar och sånt.

Om du eftersträvar väldigt mjuka och rena bilder med få färger i omgivningen, men kanske med en kraftig färg på bilen --- dra ut en disig eller helmulen dag när himmlen är vit. (och med en bil som inte är t ex blå, grå, silver osv osv)

Good Luck

(ps. jag har själv ett förflutet som bilfotograf: http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=18939 :)

Jag är rädd för att göra dig besviken. De flesta reklambilder för bilar görs i datorn. Dock inte i Photoshop utan i något avancerat 3D-program som t.ex. "Lightwave 3D".

http://www.lightwave3d.com/gallery/gallery.asp

Några praktexempel för er som inte orkar bläddra genom galleriet:
http://www.lightwave3d.com/gallery/zoom.asp?id=432&p=1&f=&cid=&s=
http://www.lightwave3d.com/gallery/zoom.asp?id=303&p=5&f=&cid=&s=
http://www.lightwave3d.com/gallery/zoom.asp?id=240&p=7&f=&cid=&s=
http://www.lightwave3d.com/gallery/zoom.asp?id=225&p=8&f=&cid=&s=
http://www.lightwave3d.com/gallery/zoom.asp?id=222&p=8&f=&cid=&s=
http://www.lightwave3d.com/gallery/zoom.asp?id=183&p=9&f=&cid=&s=
http://www.lightwave3d.com/gallery/zoom.asp?id=135&p=10&f=&cid=&s=

Samtliga länkar går till datorrenderade bilder.

Glöm inte att plocka upp hakan från golvet innan ni stänger ner webläsaren... :D

Sorry leadhead...de går inte hem som stillbilder.
Men i filmen Driven med Stallone så är de ganska bra.

En del kanske inte ser helt verkliga ut, det må vara (notera att kraschbilderna inte riktigt hade med saken att göra).
Ta dock en titt i en bilbroschyr så lär du få se en hel del bilder som ser mysko ut. Här har ni förklaringen. Enligt en som går i samma datagrupp på skolan som jag (killen jobbar på fritiden med att göra modeller åt någon datoranimerad film producerad i Canada så ja, han är insatt i branschen) så är i princip all bilreklam datoranimerad.

Jag skulle kunna sätta en slant på att bilden på Audin som "Tylman" visade är datoranimerad.

Animerad är den nog inte eftersom det är en stillbild...

Jag tror inte att bildreklam är datorrenderad men att säga att bilderna är efterbehandlade i datorn är förmodligen rätt.

Vad jag vet så är bil-bilder i tillverkarnas broschyrer plåtade av ruskigt välbetalda fotografer. Ganska smal nisch detdär, bilfotograf...

Att säja att bilderna renderas i nåt 3D prog på dator är säkert rätt --- om man pratar om konceptbilar och visioner som biltillverkarna har, alltså när man inte har nån bil att plåta.

Resterande (existerande bilar) plåtas såklart med kamera.

Pengar...

Ofta tar man fram datorgenererade bilder helt enhelt för att det är billigare än att plåta... Du kan enklare få fram exakt den bilden av bilen (eller vad det nu är) du vill ha, detta till en mindre kostnad. Ofta har du redan modellen i datorn. (Ni som vet vad en .SAT-fil är vet vad jag pratar om...)

Först av allt är jag häpen över högen av inlägg =))

Nu till ett par följdfrågor/klargöranden:

Någon nämde att biltillverkarna använder 3D bilder i reklam. Detta är nog inte helt riktigt. Vad det gäller Lightwave så används det definitivt inte av automotive världen (jag är själv gammal LW fan ;) ) utan man kör istället Alias Automotive/Alias StudioPaint.

Återigen tillbaka till vår härliga analoga konst alltså =)

Jacob vP:

Hmm, att döma av kontrasten och de starka reflexerna i de bilderna jag pratade om verkar de vara plåtade typ mitt på dagen. Hur kommer man annars åt den nästan utbrända effekten??? Kör de cross-processing?

Annars så är väl klassikern att plåta vid s-uppgång/nedgång, men det var just denna effekt jag vill komma åt..

Apropå miljöer: Någon som känner till någon öken i göteborg? =) Annars så vore ett stort grustag fint.

Alla tips (filmval, tider på dygner, blixt etc) kring denna udda nisch är välkomna =)

Aaahhh, den gamla goá assistenttiden hos en bilfotograf 91-92.

Bilagor

• saab.jpg
    saab.jpg
    21.8 KB · Visningar: 1,007
Tidningen FOTO hade ett litet reportage om bilplåtning i nr 11/2000.

Jag läser och skriver av lite (sammandrag):

De flesta färger uppträder positivt vid motljus, och med polfilter och färgmättad diafilm (tex velvia), framträder bilens färg tydligt. Velvia är lite hård men har starka och karamelliga färger.

Se om du kan få tag i tidningen... det står lite om vilka lack-färger som funkar bäst i det och det ljuset... slutartider och hastigheter.
.......................
Blixt kan vara svårt att använda så det blir snyggt. Om du ska plåta en bil som står stilla så kan du ju alltid ta med dej stora frigolit skivor som du kan reflektera in ljus med där det behövs. Montera alufolie på ena sidan. Så har du en vit och silver sida.

Jag tror att det är mkt viktigt att hitta rätt miljö att plåta i. Antagligen lite viktigare än filmvalet, för att få en snygg bild.

Jag tittade på TORFI sidan och mkt riktigt en hel del av bilderna verkade vara plåtade mitt på dan, med solen rakt i zenit. Vilka bilder va?

Still confused, but now at a higher level..

Sprang iväg till bibliotektet och letade upp numret. Mycket riktigt fanns där en intressant artikel men en hel del tips.

Självklart är Velvia eller K100SW rätt film när man plåtar stämningsfulla uppgångar/nedgångar. Är dock fortfarande lite fundersam om det verkligen är Velvia man skall köra på i detta fallet. Torfi.com bilderna är ju nästan svartvita i karaktären med undantag för några färginslag här och var. Kanske är detta ett Photoshop inslag?
Funderar fortfarande på om inte de cross-framkallar rullarna eftersom färgerna ofta är lite "konstiga".

Så fort vädret blir lite mer stabilt så skall jag tvätta bilen ordentligt och sticka ut och plåta mitt på dagen så får vi se...En fråga man ställer sig är hur man skall lyckas att hålla bilen och framförallt fälgarna rena tills det faktiska fototillfället =)

Cheers,

/A

Hej igen...
Om du ska prova negachrome (cross processing) så kan jag rekommendera Kodak EPP. Jag har också testat deras nya filmer med färgsticket blev alldeles för mycket, det gick inte att filtrera bort. EPP:n däremot kan man få att se "naturlig" ut, men med mycket högre kontrast.

Bil och fälgar tvättar du senare i Photoshop :)

Linus:

Du tycker inte att bilderna ser verkliga ut. Ok, det köper jag. Alla är inte helt lyckade.
Dock vill jag fråga dig: Ser alla bilder i bilreklam verkliga ut? Ta en titt i t.ex. Peugeots broschyr för 307:an...

Jag ber om ursäkt för mitt felaktiga användande av "animerade". Stillbilden på Audin är nog datorrenderad (det skulle iaf. inte förvåna mig det allra minsta).

Däremot ska visst en massa reklamfilm vara animerad i datorn...

Jag har aldrig cross-processat en film förut så jag har ett par frågor kring detta:

EPP = vilken film då, är så kass på Kodak förkortningar. (Kör typ 99% Velvia eller Kodak100SW)

Går det att gå till ett vanligt labb och få den cross framkallad?

Vad blir det för skillnad om man kör E6 film i C41 jämfört med C41 film i E6 framkallning?

Skall man kompensera när man plåtar (över/underexp) eller är det bara att köra på?

Hur "tar" diascannern en sådan film? Dia eller Neg?

Intressant syn på biltvätten ;^)

Tack igen för alla svar!

Hej!

Kodak EPP heter Ektachrome 100 PLUS.

(har åxå provat E100S till negachrome... ingen bra idé. Extremt gul grönt färgstick).

Om du menar att ett vanligt labb är fotolabbet hos din fotohandlare, så rekommenderar jag dej att lämna rullarna till ett proffslabb ( de brukar ta dubbelt upp för framkallningen, men det är ju inte så stora pengar). Be dom göra en kontaktkarta... och beställ sen kopior. Då kan du tala om för dom hur du vill ha fäger och så filtrerat.
Alt. gör du kopiorna själv.

Den effekten som jag tror du är ute efter, så ska du plåta på en E6film (dia) och soppa i en C41 (neg) framkallning.

Om du plåtar på en neg film och soppar den i E6 kemi så får du ett dia som är blå till färgen och mycket tät. Kan va kul till en del saker, men jag tror inte det är den effekten du är ute efter.

Jag har för mej att neggen (det blir ju det av diafilmen när man soppar "fel") blir mycket täta, så en underexponering på nåt steg är säkert bra. Rätta mej någon om jag har fel.

Neg film som soppas i E6kemi kommer jag inte ihåg om man ska öppna eller stänga ett par steg.

Det bästa är att fråga på det labb du tänker använa, innan plåtningen.

Scanning frågor om negachrome bilder överlåter jag till ngn annan att svara på. (har inte en aning)

Denna bild är negachrome. (med EPP)
Färgerna har filtrerats så de blir så naturliga som möjligt. Kontrasten är högre än normalt.

Bilagor

• negachrome1.jpg
    negachrome1.jpg
    8 KB · Visningar: 351
Jo förresten. den som fortfarande hävdar att bilfotograferingar görs i ngt 3D program i en dator - ta en titt på sidan som tylman länkade till. Visst visst det animeras hej vilt i reklamfilmerna, men det är ju en annan sak.

Jacob vP skrev:
Jo förresten. den som fortfarande hävdar att bilfotograferingar görs i ngt 3D program i en dator - ta en titt på sidan som tylman länkade till. Visst visst det animeras hej vilt i reklamfilmerna, men det är ju en annan sak.

Jag påstår inte att all bilreklam görs i datorn. - Men bli inte förvånad om det är mer än du tror.
Att jag drog upp det här med 3D-rendering berodde på att en sån bild uppfyllde de kriterier han angav.

Och nej, jag tänker inte titta på den där siten för jag har inte Flash 5. Om någon ger mig en länk till den bättre designade sida som förhoppningsvis följer flash-introt så ska jag omvärdera frågan.

ANNONS
Götaplatsens Foto