Annons

Bilkameror olagliga

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Om SvT filmar Vasaloppet från snöskoter, måste de ha tillstånd då, eller de kanske redan kör med handhållen kamera?
 

AFJ

Aktiv medlem
Lagen om kameraövervakning är väl för övrigt inte ny? Det betyder dock inte att den kan misstolkas av myndigheter.
Den nuvarande lagen infördes väl juli 2013 om jag fattade länken rätt till Datainspektionens eget material så relativt ny är den väl.
 

afe

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är tänkt, men huruvida stativet står på marken eller sitter fast i ett fordon borde inte spela någon roll, och om förbudet handlar om att man inte får fotografera eller filma från stativ utan att faktiskt hålla i kameran tror jag vi har ett litet problem ... :)
 

Oquist

Avslutat medlemskap
För mig låter det som att gränsen är hårfin. Jag får filma vad som händer runtomkring mig om jag håller i kameran, jag får inte filma/övervaka "allmänheten" med en kamera fastsatt på knuten av huset och jag får inte(?) filma/övervaka "allmänheten" genom en kamera fastsatt i bilen.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Ponera att man monterar flera kameror på sin bil och systematiskt åker runt på samtliga vägar och fotograferar åt flera håll, och dessutom publicerar detta på nätet. Lek med tanken att detta dessutom blir sökbart på nätet. Om ett kommersiellt företag skulle få tillstånd till detta, känns det inte orimligt att en privatperson skulle bli lagförd för en dashcam?


Det är inte helt omöjligt att t.ex. Google sökt och fått tillstånd, enligt vad som står i svaret från Datainspektionen så kan ju tillstånd beviljas. Kanske fanns en hel del om och men i det tillståndet, själv upplever jag att Google varit duktig på att ta bort ansikten, bilskyltar och sådant.



Jag tycker inte heller att det självklart är ok med streetview, i alla fall så är det inte ok enbart för att det ör Google eller enbart för att de har fått tillstånd. Det är säkert något som man också kan ifrågasätta av flera motiveringar t.ex. p.g.a. övervakning av allmänheten.




Men ska man kunna se på det som att eftersom de fått tillstånd så är alla portar öppna?
 

PMD

Aktiv medlem
Men ska man kunna se på det som att eftersom de fått tillstånd så är alla portar öppna?
Jag tvivlar på att Google har ansökt om dispens från kameraövervakningslagen. Google gör saker och frågar inte först.

Dessutom tvivlar jag som sagt på att den lagen är tillämplig på den typen av fotograferande.

Men om det vore så att Google har fått ett tillstånd så borde rimligen vem som helst få samma tillstånd under samma omständigheter och med samma villkor. (Observera dock att rimlighet inte är ett typiskt kännetecken för statlig byråkrati. :)
 

atotowi

Aktiv medlem
Jodå, visst får du det. Så länge kameran bara tar bilder när du själv tittar i sökaren.
Exakt var gränsen går vet jag inte. Men jag tror att det handlar om att man som fotograf/filmare ska vara aktiv i fotograferandet. Se även:
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotograf-domd-till-boter-for-uppsatt.htm

Där det inte handlar om video utan automatiskt fotograferande på allmän plats.

Lagen ( https://lagen.nu/2013:460 ):
"TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning samt separata tekniska anordningar för avlyssning eller upptagning av ljud vilka i samband med användning av sådan utrustning används för personövervakning."

Här ställer ju tolkningen av "utan att manövreras på platsen" till det en del.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jodå, visst får du det. Så länge kameran bara tar bilder när du själv tittar i sökaren.
Varför ska jag behöva förtydliga hur jag menade?

Självklart så menar jag inte att jag sitter och kollar i sökaren, det förstod du också att jag inte påstod att jag inte fick ta kort/filma om jag är aktiv med kameran så som du skriver.
 

atotowi

Aktiv medlem
Hmm, läser vidare:
"16 § En ansökan om tillstånd till kameraövervakning enligt 8 § ska göras skriftligen hos länsstyrelsen i det län där övervakningen ska ske.

Om kameraövervakning ska ske i flera län med en övervakningskamera som är uppsatt på eller i ett fordon, fartyg eller luftfartyg, ska ansökan om tillstånd göras hos länsstyrelsen i det län där övervakningen huvudsakligen ska ske. Om det inte går att avgöra i vilket län övervakningen huvudsakligen ska ske, ska ansökan göras hos länsstyrelsen i något av de berörda länen."

Så en ansökan krävs om man använder en "övervakningskamera" som enligt lag defineras som att den måste kunnas manövreras på annan plats än den är monterad. det skulle ju betyda att en mobil på stativ monterad i bilen och som saknar anordning för fjärrstyrning inte skulle omfatts då den inte uppfyller vilkoren för en "övervakningskamera".

Definitioner enl. lagen.
Kameraövervakning - Användning av övervakningsutrustning.

Övervakningsutrustning - Övervakningskameror och övrig övervakningsutrustning.

Övervakningskameror - TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning samt separata tekniska anordningar för avlyssning eller upptagning av ljud vilka i samband med användning av sådan utrustning används för personövervakning.

Övrig övervakningsutrustning - Separata tekniska anordningar för att behandla upptaget bild- och ljudmaterial.
 

IngNer

Aktiv medlem
Jodå, visst får du det. Så länge kameran bara tar bilder när du själv tittar i sökaren.
Att titta i sökaren är inte något rekvisit, utan det är frågan om att kameran inte ska kunna ta upp bilder utan att manövreras på platsen.

Det har däremot inte någon betydelse om man spar bilderna från kameran. Det är övervakning så länge kameran kan ta upp bilder (CCTV), utan att manövreras på platsen. Det kan självklart bli tolkningsfrågor om vad som menas med "på platsen".

En gissning är att man ska kunna ana sig till vem som manövrerar kameran om man kan se den. En kamera bakom envägsspegel är alltså inte kameraövervakning så länge den manövreras på platsen, och inte heller en spionkamera monterad i klädesplagg eller på annat sätt som bärs av den som fotograferar, även om själva kameran är dold, så länge den manövreras på platsen. Det torde också gälla en kamera monterad i ett fordon. Om den inte kan ta upp bilder utan att manövreras på platsen faller den inte under bestämmelsen, men det kan vara en tolkningsfråga som avgörs i domstol.

Jag tänker mig att en kamera monterad uppe i ett träd, som överblickar en holk, ett bo, eller en åtel och som manövreras trådlöst från ett gömsle strax intill, bedöms som att den manövreras på platsen. Räckvidden för den trådlösa styrningen kanske kan vara avgörande vid behandling i domstol, eftersom definitionen är kan användas för övervakning utan att manövreras på platsen.

Backningskamera och liknande är uttryckligt undantagna SFS (2013:460) 10§ st. 1.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Kameraovervakningslag-201346_sfs-2013-460/
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Exakt var gränsen går vet jag inte. Men jag tror att det handlar om att man som fotograf/filmare ska vara aktiv i fotograferandet. Se även:

http://www.fotosidan.se/cldoc/fotograf-domd-till-boter-for-uppsatt.htm

Där det inte handlar om video utan automatiskt fotograferande på allmän plats.

Lagen ( https://lagen.nu/2013:460 ):

"TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning samt separata tekniska anordningar för avlyssning eller upptagning av ljud vilka i samband med användning av sådan utrustning används för personövervakning."

Här ställer ju tolkningen av "utan att manövreras på platsen" till det en del.
Kan man då fundera över hur aktiv jag som bilförare är med kameran, när jag kör (om det måste tilläggas)?
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag tvivlar på att Google har ansökt om dispens från kameraövervakningslagen. Google gör saker och frågar inte först.

Dessutom tvivlar jag som sagt på att den lagen är tillämplig på den typen av fotograferande.

Men om det vore så att Google har fått ett tillstånd så borde rimligen vem som helst få samma tillstånd under samma omständigheter och med samma villkor. (Observera dock att rimlighet inte är ett typiskt kännetecken för statlig byråkrati. :)
Samma omständigheter och samma villkor är annat än att öppna portarna. Och i den tidigare jämförelsen så är det kanske egentligen inte är så samma omständigheter(med allt vad det kan innebära) för att kunna säga att p.g.a. Google så är det si eller så med kameran i bilen.

Men nu vet ju givetvis inte jag heller om Google behövt eller sökt tillstånd, men två fel gör inte ett rätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Givetvis kan man inte hänvisa till att Google har minsann kört med bilmonterade kameror och tagit massor av bilder för att hävda att man inte behöver tillstånd. Eventuellt tillstånd krävs förstås oavsett vad Google har hittat på.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Givetvis kan man inte hänvisa till att Google har minsann kört med bilmonterade kameror och tagit massor av bilder för att hävda att man inte behöver tillstånd. Eventuellt tillstånd krävs förstås oavsett vad Google har hittat på.
Ja, det var så jag försökte säga.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag tänker mig att en kamera monterad uppe i ett träd, som överblickar en holk, ett bo, eller en åtel och som manövreras trådlöst från ett gömsle strax intill, bedöms som att den manövreras på platsen. Räckvidden för den trådlösa styrningen kanske kan vara avgörande...
Det finns två ganska enkla villkor som båda ska vara uppfyllda för att det ska räknas som övervakning i lagens mening.

1. Kameran ska (kunna) ta bilder utan att manövreras från platsen. (Vilket jag tidigare lite slarvigt formulerade "tittar i sökaren".)
2. Kameran ska vara riktad mot plats dit allmänheten har tillträde. Om den överblickar en holk är det alltså inte övervakning, även om den tar bilder automatiskt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det där verkar helknasigt, men ja, det behövs rättspraxis.
Jag blir alltid väldigt skeptisk när någon myndighet skriver den där typen av texter. Den utger sig för att vara juridisk korrekt och klargöra ett rättsläge.Samtidigt innehåller den värderingar och formuleringar som knappast har med juridik att göra. Jag får intrycket att att Tommy Lindh, pressinformatör polisen Värmland, blandar och ger lite i sin skrivelse.

Det påminner något om de skrivningar som vissa kommuner ägnar sig åt när det skall förklara varför man inte får fota luciatåget på dagis....

Överhuvudtaget, att som jurist eller polis, ge sig på uppgiften att på några rader sammanfatta en lagstiftning som ofta innehåller ett stort antal paragrafer, förarbete och anvisningar är nog väldigt svårt.
 

afe

Aktiv medlem
Jag skaffade mig en bilkamera idag, men den är inte fast monterad i bilen utan jag monterar varje gång jag vill filma min körning (själva hållaren sitter dock klistrad i rutan). I och med detta ser jag det som att den manövereras av mig i och alltså inte är kameraövervakning ;)

Ett resultat från den första turen kan ses här: http://youtu.be/gKsOHJK81YY (det är en fantastiskt trist video) ...
 
ANNONS