Annons

Bilkameror olagliga

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto2

Aktiv medlem
Stapplade det iväg? Man ser inte något vildsvin liggande på vägen efter att du har backat.
Tillkallade du jägare för eftersök?
Den hamnade i diket och sprattlade tills den kom upp på fötter. Sen drog den in i skogen och den såg inte ut att halta. I stort sett enda skadan på bilen (VW Caddy) var VW märket som man ser rullar bort på videon, dammet man ser är nog från grisen.
Jag ringde polisen för eftersök, någon dag senare träffade jag jägaren, han sa att han följde spåret en bit. Om jag fattade rätt fanns inget blod, så han avbröt (kanske egentligen för att det är sankt där?).
 

afe

Aktiv medlem
Det var förstås bra att du kontaktade polisen för eftersök (vilket man är skyldig att göra), men jag förstår inte vad det har med ämnet att göra (som så ofta med urspårningar från PMD).
 

148637

Avslutat medlemskap
Det har nog inte hänt något sedan 2016, då det slogs fast att vindrutekameror är tillåtna. Fast om just din lösning är okej, är väl (som vanligt) något som kan diskuteras av jurister. :)
/ Kiwi
Jag delar inte din uppfattning (finns fler i tråden som säger samma sak som dig)
Läser man domen så framgår det klart och tydligt att en kamera i en bil kan tillståndspliktig! Läs från sida 4 och framåt.
Det HFD har tagit ställning till är om just den personens användning av sin mobil i vindrutan eller på cykelstyret var att betrakta som övervakningskamera. I just detta fallet bedömdes den inte vara det.
 

iSolen.se

Guest
Men herregud, vad är det för fel på Sverige? Ska man inte få ha en actionkamera på sin cykel. Denna myndighetsextremism som vi har i Sverige måste få ett slut. De driver sina frågor ofta i egensyfte och sin egen lilla bubbla där de ser sin fråga som världens centrum. Och jag talar från erfarenhet inifrån myndigheter. Det gäller såklart inte alla, men för många.
Eller så kör du bara. Risken att du ska åka dit även om du gör det full öppet torde vara noll.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Fast det är ju som sagt fullt lagligt, så jag förstår inte riktigt hur du tänker.
Liten tvist på detta vore ju att sätta en kamera i bilen och övervaka tomten och närområdet eller annat område som man vill övervaka, bevisningen att man suttit i bilen som har kameran (som fortlöpande styrt av mig genom att kameran sätts på, stängs av och däremellan kontinuerligt styrs av mig Det innebär att tillstånd till kameraövervakning inte krävs för sådan kameraanvändning) just då det som man vill övervaka händer är ju svårt att bevisa, alltså så skulle man kunna parkera sin bil var som helst och ha laglig grund för kameraövervakning....

eller?
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Liten tvist på detta vore ju att sätta en kamera i bilen och övervaka tomten och närområdet eller annat område som man vill övervaka, bevisningen att man suttit i bilen som har kameran (som fortlöpande styrt av mig genom att kameran sätts på, stängs av och däremellan kontinuerligt styrs av mig Det innebär att tillstånd till kameraövervakning inte krävs för sådan kameraanvändning) just då det som man vill övervaka händer är ju svårt att bevisa, alltså så skulle man kunna parkera sin bil var som helst och ha laglig grund för kameraövervakning....

eller?
Laglig grund har du inte om du inte faktiskt befinner dig i bilen. Du kan lika gärna montera en kamera var som helst och i efterhand påstå att du manövrerade den på plats.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Det har nog inte hänt något sedan 2016, då det slogs fast att vindrutekameror är tillåtna. Fast om just din lösning är okej, är väl (som vanligt) något som kan diskuteras av jurister. :)

Tråkigt att så mycket fokus i lagstiftningen ligger på tekniken och så lite på syftet. Om det är okej generellt att filma i bilen med en videokamera som någon håller i handen, borde det vara okej att filma i bilen med en videokamera som sitter fast monterad. Det är ju vad jag gör med filmmaterialet som borde vara det primära här, inte hur filmandet går till.


/ Kiwi
Precis, det blir en juridisk fråga, men vem ska kunna bevisa att man inte satt i bilen.....typ
 

Surgeon

Aktiv medlem
Om bilen inte rör sig på lång tid är det rätt sannolikt att du inte är där.
att bilen inte rört på sig är oväsentligt,,,(tänk husbil, till och med kombi mm)

men som sagt,,,det är en bevisfråga och om man gillar att sitta i en kall/varm bil på vinter/sommar i 24 timmar så är det väl upp till var och en,,,eller?
 

iSolen.se

Guest
att bilen inte rört på sig är oväsentligt,,,(tänk husbil, till och med kombi mm)

men som sagt,,,det är en bevisfråga och om man gillar att sitta i en kall/varm bil på vinter/sommar i 24 timmar så är det väl upp till var och en,,,eller?
...och om kameran faktisk fångar en tjuv...så skulle du lugnt sitta kvar i bilen och bevittna inbrottet? :)
 

Surgeon

Aktiv medlem
...och om kameran faktisk fångar en tjuv...så skulle du lugnt sitta kvar i bilen och bevittna inbrottet? :)
det har inget med själva övervakningen att göra,,,

han kan vara beväpnad och då finns det ingen anledning att ingripa (vore ganska puckat)
jag kan ha somnat i 20--30 sekunder (har ju hänt i soffan hemma några gånger)
etc etc

//M
 

iSolen.se

Guest
det har inget med själva övervakningen att göra,,,

han kan vara beväpnad och då finns det ingen anledning att ingripa (vore ganska puckat)
jag kan ha somnat i 20--30 sekunder (har ju hänt i soffan hemma några gånger)
etc etc

//M
jajaja, ingen kommer fälla dig för att ha fångat en tjuv mha kameran.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror alla som har något som helst vett förstår hur det kan vara lagligt utan att vränga till det. Vill man så kan man förstås få till andra lösningar, men det känns rätt ovesäntligt i tråden.
 
ANNONS