Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig makrobelysning

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
Ringblixtar är vanligtvis ruskigt dyra men användbara när man vill ha en jämn belysning nära det avbildade föremålet.

Jag använder en rund LED-belysning, ser ut som ett "flygande tefat" med en mängd lysdioder i en ring, som har ett hål mitt i där kamerans objektiv får plats eller kan titta ut igenom. Den ger en jämn och fin belysning rakt framifrån som jag kompletterar med B-ljus från sidorna och uppifrån. Samma belysning använder jag vid fotografering av växter ute i naturen, den ger ett mer naturligt stödljus än blixt.

Nu såg jag att Jysk säljer en liknande lampa som de jag använder, kallas för Campinglampa LED, kostar bara 30 kronor och fungerar alldeles utmärkt som fotoljus (efter att man som vanligt ställt in vitbalansen). På den kan man också reglera belysningen i tre steg. Drivs med 4 stycken AA-batterier som uppges räcka i 30 timmar och passar nog lika bra i båten eller tältet som fotobelysning.

ANNONS
Götaplatsens Foto