Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontraststyrning med tvåbadsframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
annonsguiden.nu
fotosidan (kanske)

ebay.de
ebay. (england)
ebay. (usa)

Maila F. Skott på fotosidan. Han jagade runt efter sådant du söker för ett tag sedan.
Fuji 6x8?
 
Nils, bra artikel!

Det enda tråkiga är att bildexemplen (som i övrigt är bra) blir lite små... Än så länge är jag inte övertygad om vitsen i att använda tvåbadsframkallare på papper med variabel kontrast, men egna tester får avgöra det. :) Om nu FS inte ville ta in artikeln - varför inte lägga den på nån annans server?

Bara som ett sidospår:
Dektol och Selectol-Soft går båda att framkalla till samma kontrast, men Selectol tar längre tid på sig att komma fram till samma kontrast, eftersom den går långsammare ner i emulsionen.

Har man bara Dektol hemma, kan vattenbad vara ett bra alternativ. Det fungerar på så vis att man exempelvis kör papperet i Dektol under en och en halv minut, sedan flyttar man över papperet i vattenbad och låter ligga där under en minut. Den Dektol som finns på och i papperet följer med ner och verkar ännu en stund i vattnet.

I vattenbadet kommer lågdagrarna (de mörka partierna) att snabbt sluta framkallas medan högdagrarna (de ljusa delarna) att fortsätta en stund till. Eftersom man (oftast i alla fall) framkallar papper i mörkrumsljus kan man titta på papperet och när lågdagrarna dyker upp kan man flytta papperet vidare till vattenbadet.

Det är ingen poäng i att ge några mer exakta tidsangivelser eftersom det är högst individuellt vad en bra papperskopia är. Det viktiga är att hålla lite noteringar på vad man gjorde, så att man kan felsöka om nåt går åt pipsvängen.
 
Får tacka för de positiva gensvaren!

Det där med vattenbad verkar intressant, men fungerar det verkligen? PH-värdet sjunker väl för långt när man lägger bilden i enbart vatten och då bromsas all framkallning, även i högdagern? Däremot skulle jag kunna tänka mig att mera utspädd framkallare i ett andra bad skulle fungera, ev tillsammans med att man inte agiterar alls där. Då slutar framkallaren verka i de mörka delarna (framkallningsämnet tar slut snabbt där mycket exponerat silver ska framkallas) medan de ljusa delarna (där väldigt lite exponerat silver ska framkallas) fortsätter att framkalls eftersom framkallningsämnet vid dessa partier inte tar slut så snabbt. Sedan tror jag att man bör avbryta framkallningen i första, "normala", skålen innan 1½ minut eftersom skuggorna då i regel är nästan utframkallade. Högdagrarna däremot framkallas främst på slutet av framkallningstiden. Detta kan även utnyttjas vid filmframkallning då man vill undvika att högdagern skenar iväg samtidigt som skuggdetaljerna framkallas ut. Fast då brukar man i regel bara undvika agitering och späder inte framkallaren.
Att Selectol Soft med förlängd tid kan ge lika kontrast som Dektol var något nytt för mig? Det måste provas. Hur mycket längre än de vanliga 2-3 minuterna behövs i så fall?

När det gäller tvåbadsframkallning med variabla papper så är det mest för att finjustera vid kopiering med fasta filter. som ju inte är steglösa, som med färg/vc-huvud. Ett annat argument är att man kan få betydligt bättre detaljåtergivning i skuggorna utan att djupsvärtan i de mörkaste delarna försämras.
 
Senast ändrad:
Ursäkta mej - jag somnade nog vid ratten där!

Selectol-Soft kan ge samma djupsvärta (dmax) och närmar sig Dektol i kontrast. S-S är en metolbaserad (vad jag vet) framkallare som bara har denna substans som aktiv ingrediens, medan Dektol är metol/hydrokinonbaserad, vilket kanske förklarar en del av skillnaden.

Det är länge sedan jag gjorde nåt med S-S, en gång i ett annat mörkrum långt borta, så några tider har jag inte kvar, men jag vill minnas att startpunkten var nånstans vid den dubbla tiden.

Att ett vattenbad skulle köra slut på framkallaren för snabbt kan vara ett problem. Om vi talar om fiberpapper ligger en hel del framkallare kvar i pappersbasen, men RC tror jag inte ens är meningsfullt att testa... Det beror ju som du skriver en del på vattnets ph-värde.

Destillerat vatten (verkligt ph mellan 6 och 5) eller en 10% lösning av natriumkarbonat istället för kranvatten kan hjälpa till. En annan variant vore att doppa i framkallare, sedan i vatten, för att sedan återgå till framkallaren.

Som ännu ett sidospår kan nämnas att Kodaks D23-formel (på samma vis som S-S metolbaserad) och Rodinal (eller Calbe R09 eftersom Photax envisas med det) kan användas till att framkalla papper med. Det är mer som experiment, för ingen av dessa blir speciellt mycket billigare. Fördelarna skulle väl i så fall vara att minska mängden flaskor att leta bland och hållbarheten på kemin.

Jag läste om din artikeltext efter att ha postat och tänkte på just det som du nämner, att tvåbad är vettigt om man jobbar med fasta filter.
 
jerevan skrev:


Har man bara Dektol hemma, kan vattenbad vara ett bra alternativ. Det fungerar på så vis att man exempelvis kör papperet i Dektol under en och en halv minut, sedan flyttar man över papperet i vattenbad och låter ligga där under en minut. Den Dektol som finns på och i papperet följer med ner och verkar ännu en stund i vattnet.

Brukade slänga i en matsked borax i vattnet när jag använde denna metod. Gjorde framkallaren mer aktiv.

Stefan
 
ANNONS