Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig med bra eller dyr med sämre.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mimer

Medlem
Har ganska länge funderat på att köpa en systemkamera men har antingen inte funnits tid eller pengar med skola, lumpen m.m.
Men nu är det äntligen dags, men kan inte bestämma mig för vad jag ska köra på.

Budget: 20k på kamera, objektiv och minneskort.

Det jag kommer att fota mest är landskap och stad, men vill även kunna fota motorsport.

Och tänkte nu fråga om hjälp, vad ska jag välja för kamerahus och objektiv?

Ska jag kanske välja t.ex. 350D (7000kr) för att sedan ha 12 000kr för ett eller två objektiv. Och då uppgradera kamerahuset någon gång i framtiden.

Eller ett 30D (12000kr) för att då bara ha 7000kr till objektiv. Eller något helt annat?

Det är inte ofta bilderna kommer hamna på papper, och då som mest A4.

Jag vet inte hur du tycker om att køpa begangnat?

Den mesta av min utrustning som jag har/haft ær køpt antingen begangnat eller via Ebay.

Man kan spara mkt pengar.

T.ex. en beggad 20d till ca 6500-7000kr.
Ett Sigma 18-50 2.8 till ca 3000kr.
Ett beggat Canon 70-200 f4 till ca 5000kr.
Ett Canon 10-22 beggat till 4000-5000kr.

Då har du verkligen en super duper setup.

Lägg mest pengar på objektiv, det är där du får bra & skarpa bilder. Och du, med risk för att mitt huvud rullar nu, skit i Canon och satsa på Nikon. En D70 och ett par bra gluggar är allt man behöver!! Lycka till!

Vet inte vad jag tycker om begagnat, aldrig riktigt gillat köpa elektronik begagnat. En massa tid på letande, vet inte riktigt vad man får, garantier m.m. Men det kanske kan vara värt att kolla på det iaf. Tips på ställen att hitta begagnad fotoutrustning på?

Inga tips på nya saker för den pengen?

Mimer skrev:
Vet inte vad jag tycker om begagnat, aldrig riktigt gillat köpa elektronik begagnat. En massa tid på letande, vet inte riktigt vad man får, garantier m.m. Men det kanske kan vara värt att kolla på det iaf. Tips på ställen att hitta begagnad fotoutrustning på?

Inga tips på nya saker för den pengen?
Ebay.de är utmärkt att leta på.
Förövrigt om jag ska krångla till det mer så lanseras första Sony Alpha på tisdag tror jag det var, kan vara värt att ta en titt på, borde vara ett bättre val än både 350D och D70 om "ryktesspecsen" är ens i närheten ;)

Anddje skrev:
Förövrigt om jag ska krångla till det mer så lanseras första Sony Alpha

Tycker att man bör utvärdera mer än en enstaka kameramodell om man ska köpa sin första DSLR. Ganska snabbt blir ju investeringarna i objektiv större än i kamerahus och då är det viktigt att man ser lite långsiktigare på vilket märke man väljer.

Med detta menar jag inte att man inte ska välja Sony, men jag kanske skulle dröja ett slag för att se hur deras satsning slår ut. Likaså skulle jag aldrig välja Nikon eller Canon bara utifrån de modeller som finns för tillfället. Inom ett par månader kommer det nya och då kanske hela spelfältet ändras.

Stefan

Fast det kommer ju alltid nya saker och ska man vänta så blir det aldrig en kamera. Hade behövt en kamera nu, till sommarn.
Jag tror på antingen Nikon eller Canon då dom är stora.

Om jag frågar såhär iställe. Ska köpa nytt och nu, vad ska jag välja?

En D70S, 350D, eller något annat med ett eller två bättre objektiv eller kanske en 30D med ett ganska bra objektiv? Eller kanske tom en D200, men då blir det inte mycket kvar till objektiv.

Vad hade du valt för kamerahus och objektiv för dom pengarna?

Något av de billigare husen då det är objektiven som till stor del bestämmer hur skarp bilden blir.

Hur mycket har man inte hört att det är objektiven man ska lägga ner pengarna på. De håller länge och vid husbyte så har du dem kvar. Du kan jämföra objektivköp med husköp. Husen utvecklas hela tiden för att matcha utvecklingen och marknaden medan det finns gamla objektiv som fortfarande är det skarpaste som finns. Visst har övergången från analogt till digitalt gjort att en del objektiv inte kommer att användas något men jag tror fortfarande på att du ska köpe något av de billigare husen. Men märkesvalet får du stå för. Själv kör jag med KM D7D och vågar nästan säga att jag aldrig skulle komma på tanken att gå över till canon eller nikon (i dagsläget iaf =).

/ Petri

Mimer skrev:

Jag tror på antingen Nikon eller Canon då dom är stora.

Det gör jag också, tror nämligen att vi kommer ha max tre-fyra märken kvar efter ett par år. Resten kommer att slås ut.

Canon och Nikon har idag upp emot 85% av hela DSLR-marknaden. Kodak, som var stora för ett par år sedan, har hoppat av. KonicaMinolta har sålt ut. Fuji, Pentax, Olympus? Några av dem kommer att falla från. Samsung och Panasonic? Har de inte kommit lite sent till festen?

Så mycket talar för Nikon/Canon. Jag valde Canon, för jag ville ha en så stor sensor som möjligt. Om du inte har behovet av stora sensorer framöver skulle jag antagligen välja en D70s och ett bra objektiv för de pengarna. Om du vill ha möjligheten att välja en fullformatssensor framöver, så skulle jag ta Canon EOS30D.

Stefan

stefohl skrev:
Det gör jag också, tror nämligen att vi kommer ha max tre-fyra märken kvar efter ett par år. Resten kommer att slås ut.

Canon och Nikon har idag upp emot 85% av hela DSLR-marknaden. Kodak, som var stora för ett par år sedan, har hoppat av. KonicaMinolta har sålt ut. Fuji, Pentax, Olympus? Några av dem kommer att falla från. Samsung och Panasonic? Har de inte kommit lite sent till festen?

Så mycket talar för Nikon/Canon. Jag valde Canon, för jag ville ha en så stor sensor som möjligt. Om du inte har behovet av stora sensorer framöver skulle jag antagligen välja en D70s och ett bra objektiv för de pengarna. Om du vill ha möjligheten att välja en fullformatssensor framöver, så skulle jag ta Canon EOS30D.

Stefan
Jag tror tvärt om att Canon och Nikon kommer få problem med konkurrensen, det som kostar mest i en digitalkamera är just elektroniken, det är därför KM jobbar med Sony, Pentax jobbar med Samsung och så vidare, Med KM's och Pentax' erfarenheter av kameratillverkning och Sony och Samsungs elektronik kommer dom ta mer och mer av marknaden från Nikon och Canon, som mest lever på att proffs och tidningar och sådant redan har en stor uppsättning objektiv och helst inte vill byta.

Vi såg ju på KM's 2 kameror dom släppte innan dom gick ihop med sony att dom kan göra hus som är (iaf i mitt tycke) överlägsna allt vad C&N har presterat, och med Sony går det förhoppningsvis ännu längre.

Anddje skrev:
Jag tror tvärt om att Canon och Nikon kommer få problem med konkurrensen, det som kostar mest i en digitalkamera är just elektroniken, det är därför KM jobbar med Sony, Pentax jobbar med Samsung och så vidare,

Canon utvecklar sin egen elektronik och sin egen sensor. Canon är också ett företag som är tillräckligt stort för att orka med en sådan utveckling själva.

Nikon däremot köper sina sensorer från Sony (med ett enda undantag, D2Hs har en sensor som Nikon själv utvecklat). Vad det innebär för Nikon nu när Sony stiger in i detta marknadssegment ska bli intressant att se.

Och det är ju inte direkt tidningarna och proffsen som köpte Canon 350D och Nikon D50/D70. I detta segment har dessa två företag dominerat helt.
Stefan

stefohl skrev:
Och det är ju inte direkt tidningarna och proffsen som köpte Canon 350D och Nikon D50/D70. I detta segment har dessa två företag dominerat helt.
Stefan
Nej där har dom knappast dominerat, just i nybörjarsegmentet tar KM, Pentax och Olympus mer och mer av marknaden och haft kameror som sålt bättre än canons eller nikons motsvarade.

Anddje skrev:
Nej där har dom knappast dominerat, just i nybörjarsegmentet tar KM, Pentax och Olympus mer och mer av marknaden och haft kameror som sålt bättre än canons eller nikons motsvarade.

Inte enligt den statistik som finns över försäljningen av digitala spegelreflexkameror i Sverige under 2005.

Stefan

Anddje skrev:
Jag har tyvärr ingen källa att ge dig, men har läst några gånger lite här och var på detta forum om att t.ex. 5D har varit det mest sålda DSLR-kameran under någon månad.

Så ryckig som marknaden är så kan det hända att en kamera säljer väldigt bra under en månad. Men på årsbasis har Nikon och Canon dominerat detta segment helt och hållet. Även på en världsbasis är de totalt dominerande.

Stefan

stefohl skrev:
Inte enligt den statistik som finns över försäljningen av digitala spegelreflexkameror i Sverige under 2005.

Stefan
KM lyckades jättebra med Dynax 5D & sålde som sagt mycket bra av den under den tid från att den kom fram till KM:s kungörelse av försäljningen, som sagt så sålde den under några månader mest av alla i instegsklassen. OBS att detta gäller lilla Sverige & att jag inte har någon koll på den globala marknaden. Ang. källa så har jag ingen just nu men jag vet att jag bl.a. läst det på KM:s hemsida.

Nu räcker det väl kanske inte med att under en kort tid sälja mycket av en modell men det ser onekligen spännande ut vad Sony kommer att hitta på, den kommande instegsmodellen som förmodligen presenteras på riktigt i veckan blir, om priset hålls nere, något i särklass i instegsklassen om allt fungerar som det ska. Sedan så gäller det bara att presentera en mellanklassmodell också, alltså ersättaren till D7D & se till att optik finns.

Data på nya instegsmodellen från Sony, inte bekräftat från Sony men verkar trovärdigt.

Vilka som lever kvar & vilka som expanderar mest tror jag är svårt att sia om, C & N lever nog säkrast, åtminstone C, men jag tycker inte att man ska "varna" för de andra märkena då vi vet oerhört lite om hur det kan svänga på kameramarknaden & även ska inse att världsmarknaden kan te sig oerhört annorlunda gentemot marknaden i lilla sverige...

//Larsa

stefohl skrev:
Så ryckig som marknaden är så kan det hända att en kamera säljer väldigt bra under en månad.
Stefan
Japp. Nya modeller har en tendens att rycka ifrån under en tid men ingen annan än Nikon & Canon har haft en bestseller, också KM då...

Anddje skrev:
Du kanske kan dela med dig av din statistik?

Jag har inte tillgång till svenska siffror just nu, men fick dem presenterade vid en presskonferens. Dessa var också nedbrutna på tre segment, proffs, avancerade amatörer/semiproffs och amatörer.

Enligt Canon har de 53% av världsmarknaden för DSLR, Nikon hävdar ca 35%. Det innebär att alla de andra ska dela på drygt 10% av kakan. Det såldes i storleksordningen 6 milj spegelreflexkameror i världen förra året.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto