Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Billig vidvinkel ca 10-20 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Halloj!

Jag undrar vad det finns för alternativ när det gäller vidvinkeloptik? Som rubriken säger så skall de gärna börja på runt 10 mm och gärna sluta runt 20 mm. 10-20, 12-24 osv. Jag har inga problem med att vända mig till begagnatmarknaden om det skulle behövas.

Bländaren är egentligen inte så viktig utan det är väl främst egentligen priset som spelar roll. Jag undrar då jag för närvarande inte lever på fotograferingen men planerar att söka ett antal jobb hos mäklare med mera.

Tack på förhand!

Hade underlättat om du skrev vilken kamera den ska sitta på, men ett tips är prisjakt.se där du kan fylla i parametrarna och sortera efter pris.

Denna fråga har varit uppe många gånger och svaret tycks vara givet. Sigma 10 - 20 4,5-5,6 är ett gediget bygge som ger rejäl vidvinkel med hanterbar distorsion och bra skärpa till och med i kanterna om man bländar ner till 8 eller 11. Jag har haft det och jämfört med Canon 10 22 och det är ingen stor skillnad. Priset på ett begagnat ligger tokbilligt omkring 3500:-

Denna fråga har varit uppe många gånger och svaret tycks vara givet. Sigma 10 - 20 4,5-5,6 är ett gediget bygge som ger rejäl vidvinkel med hanterbar distorsion och bra skärpa till och med i kanterna om man bländar ner till 8 eller 11. Jag har haft det och jämfört med Canon 10 22 och det är ingen stor skillnad. Priset på ett begagnat ligger tokbilligt omkring 3500:-

Tack. Det svaret är jag väldigt nöjd med. Jag antar att vi kan stänga denna diskussion nästan nu då. Eller är det någon annan som är av en annan uppfattning?

3500:- skulle vara "tokbilligt" begagnat för ett Sigma 10-20/4,5-5,6? De kostar ju 4000:- nya. För en tusenlapp mer får man ett Sigma 10-20/3,5.

3500:- skulle vara "tokbilligt" begagnat för ett Sigma 10-20/4,5-5,6? De kostar ju 4000:- nya. För en tusenlapp mer får man ett Sigma 10-20/3,5.

Låter ännu bättre ju. Får kolla upp det lite och kolla vad man kan hitta för nåt nytt/begagnat då.

Någon annan som vill flika in med något?

Låter ännu bättre ju. Får kolla upp det lite och kolla vad man kan hitta för nåt nytt/begagnat då.

Någon annan som vill flika in med något?

Tokina 12-24 är absolut ett alternativ att kolla upp. Även det välbyggt och har fått mycket fina omdömen. Köpte mitt begagnat men i nära nyskick för 2800 kr. Jag har bara använt mitt i en dryg vecka men är så nöjd man kan bli - bra skärpa även ut i kanterna.

Nja, stämmer inte riktigt. En ny 10-20/4-5,6 kostar ca 4 600:-, en 10-20/3,5 kostar ca 6 000:- på Scandivaian Photo. Begagnat 10-20/4-5,6 varierar mellan 2300 och 4000 på fotosidan och blocket, visade en snabb sökning.

F ö kan jag rekommendera det.

Jag köpte mitt på Cyber för 4400:- för tre år sen och sen dess har det gått upp i pris.
Det kostar nu 4595:- på Scandinavian. Cyberphoto har ej med det i sitt sortiment.
Inget resultat på prisjakt heller.
Tokbilligt = extremt mycket för pengarna.
Man kan nog få det för drygt 3000:- på tradera eller e-bay.

Om du behöver mycket vidvinkel är du inne på rätt tanke när du vill ha ett på 10mm. 11 eller 12 mm ger synbart sämre vidvinkel.

Tack återigen för alla svar.

Ska kolla upp samtliga som nämnts. Dock så passar ju 10-20 bättre som komp till mitt tamron 17-50 2,8, sen har jag även 70-300 is usm vilket jag tycker känns enough även om jag självklart hellre skulle sitta på l-optik.

Objektivet som jag kommer använda kommer ju även vara till en del landskap så 10 är inte dumt att ha, men pris o kantskärpa osv är självklart avgörande faktorer. Kommer man jobba med det så är ju iofs 3000 eller 5000 en piss i havet till slut, men på en stram budget som jag har just nu så är det ju ganska mycket pengar...

Det gick ett på tradera häromdagen för strax över 2000.
3,5`an rekommenderas väl inte då den inte är lika bra optiskt som sin ljussvagare syster.

Jag har aldrig provat 3,5-varianten men enligt tester är den lite sämre. Men jag har 4-5,6, och den är riktigt skarp ut till kanten på 10 mm om man bländar ner ett eller två steg, och fullt användbar också på full öppning.

Sigma 10-20 4-5.6 är perfekt för mäklarfoto, har använt det i 3år dagligen för den sortens uppdrag. Har inte testat 3.5-varianten. Har även ett nikkor 16-35 som ger liknande utsnitt på fullformatssensor men det ger, trots sitt mycket högre pris, betydligt mer distortion.

Sigma 10-20 4-5.6 är perfekt för mäklarfoto, har använt det i 3år dagligen för den sortens uppdrag. Har inte testat 3.5-varianten. Har även ett nikkor 16-35 som ger liknande utsnitt på fullformatssensor men det ger, trots sitt mycket högre pris, betydligt mer distortion.

Ser man på, de är ju vad man kallar ett värdefullt tips.:) Tackar så mycket.

En vän till mig har en sigma 10-20 3,5 i nyskick om du är intresserad, 4000:- begär han för det, jag har testad det på hans 550 och den funkar helt kalas, pm:a om du är sugen.

ANNONS
Götaplatsens Foto