Annons

Billiga småblixtar med manuella inställningsmöjligheter

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Jag undrar vilka blixtar som skulle vara aktuella om man vill ha tag på några små blixtenheter med hyffsat ledtal (25+) och med helmanuell effektinställning. De ska fungera som en lättportabel ljussättningsutrustning och kommer slås i tak, paraply och direkt på.

KRAV:
Litenhet
Vrid- och vinklingsbart huvud
Ledtal 25+
Effektreglering 1/1 - 1/64 (gärna 1/128)
Hållbar
Snabbladdande
Prisvärd
Kort brinntid

ÖNSKEMÅL:
Inbyggd PC-synkkontakt
Inbyggd slavtändare
Billig

Jag undrar vilka blixtar som skulle vara aktuella om man vill ha tag på några små blixtenheter med hyffsat ledtal (25+) och med helmanuell effektinställning. De ska fungera som en lättportabel ljussättningsutrustning och kommer slås i tak, paraply och direkt på.

KRAV:
Litenhet
Vrid- och vinklingsbart huvud
Ledtal 25+
Effektreglering 1/1 - 1/64 (gärna 1/128)
Hållbar
Snabbladdande
Prisvärd
Kort brinntid

ÖNSKEMÅL:
Inbyggd PC-synkkontakt
Inbyggd slavtändare
Billig

Vad är litet och vad är billigt?

Ja typ..

200 gram är ju helt okej. Däremot känns 1/16 som en möjlig begränsning om blixtarna skall kunna användas även för närbildsfotografering.

Tänk också på att man bara kan ställa den i hela steg, jämfört med 580EX, som ställs i 1/3 steg.

430EX har väl inte heller PC-kontakt va?

Jag gissar att du skall göra ... off-shoe eller vad heter, och då behöver du ju inte köra orginal. Kolla på http://strobist.blogspot.com/2006/03/lighting-101-start-here.html
Där rekommenderar de ex. Vivitar 285HV som skall vara rätt billig. Har dock inte sett den i Sverige.

Återkom till en oavslutad tråd och hittade en bra länk med spännande info - tack Per!

Vivitar hade jag inte en susning om att de gjorde så manuella blixtar. Bara 1/16 men men, annars synk och allt sånt som behövs. Och om prisuppgiftern på 100$US stämmer så är det ju spännande.

Någonstans där eller på någon undersida läste jag om Sunpak Auto 444D. Men det kanske egentligen är smma blixt som Soligoren som tipsades om tidigare i tråden?

Återkom till en oavslutad tråd och hittade en bra länk med spännande info - tack Per!

Vivitar hade jag inte en susning om att de gjorde så manuella blixtar. Bara 1/16 men men, annars synk och allt sånt som behövs. Och om prisuppgiftern på 100$US stämmer så är det ju spännande.

Någonstans där eller på någon undersida läste jag om Sunpak Auto 444D. Men det kanske egentligen är smma blixt som Soligoren som tipsades om tidigare i tråden?

Ingen aning. $100 låter ju mer intressant än 1500 kronor. Om jag skall köpa en helt manuell blixt skall den vara riktigt billig.

Ingen aning. $100 låter ju mer intressant än 1500 kronor. Om jag skall köpa en helt manuell blixt skall den vara riktigt billig.

Jag och framförallt eftersom jag till mera än 99% inte använder fancy-schmancy-TTL-tjafs utan mäter manuellt. Då blir det liksom onödigt att köpa blixtar av senaste snitt.

Men 100$ är ju idag över 800 spänn + frakt och moms så det blir ju över tusenlappen per blixt.

ANNONS
Götaplatsens Foto