Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Billigare alternativ
- Trådstartare Tim_H
- Start datum
Jonsjoberg
Avslutat medlemskap
Tamron har en zoom i 28-75/2,8 området som fått mkt bra kritik, finns för runt 4 k
Sigma har ett 70-200/2,8 objektiv som också är bra kostar runt 8 k
Tror inte de är riktigt lika bra, men duger för det mesta...
Sigma har ett 70-200/2,8 objektiv som också är bra kostar runt 8 k
Tror inte de är riktigt lika bra, men duger för det mesta...
DaMoose
Aktiv medlem
Jag har ett Tamron 28-75/2.8 till min 300D och är mycket nöjd med det.
Men nu när objektivet var 2 år och 1 månad gammalt så havererade autofokusen och det var jag mindre nöjd med. Fick svar från Erikssons Kameraservice idag om att hela fokusmotorn måste bytas ut. Men det skulle ändå bara kosta mig 950:- inkl. returfrakt så det var ju helt OK.
Jag var först lite orolig över att det inte ens skulle vara lönt att laga det.
Jag är även lite sugen på ett Sigma 70-200/2.8 och enligt en engelsk test jag läst tidigare så är det likvärdigt med Canon, i något moment t.o.m bättre.
Så jag hade nog inte lagt ut de extra $$$ som krävs för att få ett Canon L-objektiv.
Men nu när objektivet var 2 år och 1 månad gammalt så havererade autofokusen och det var jag mindre nöjd med. Fick svar från Erikssons Kameraservice idag om att hela fokusmotorn måste bytas ut. Men det skulle ändå bara kosta mig 950:- inkl. returfrakt så det var ju helt OK.
Jag var först lite orolig över att det inte ens skulle vara lönt att laga det.
Jag är även lite sugen på ett Sigma 70-200/2.8 och enligt en engelsk test jag läst tidigare så är det likvärdigt med Canon, i något moment t.o.m bättre.
Så jag hade nog inte lagt ut de extra $$$ som krävs för att få ett Canon L-objektiv.
TheJaff
Aktiv medlem
Alltså att autofokusen kan vara lite "off", ligga lite framför eller bakom menad fokusplan. Kalibreras gratis under garanti (om felet är tillräckligt stort).Tim_H skrev:
Där kom den. Exakt brännvidd och bländare.
Vad innebär kalibrering av objektiv?
joppis
Aktiv medlem
mange78 skrev:
om det var utan avkall på prestanda kan väl knappast Tamrons zoom rekommenderas. Den har väl inte ens USM motor eller motsvarande?
De två modellerna trådskaparen angivit tillhörde denna kategori ja. Man kan tolka det som att Tim sökte efter billigare men ändå samma brännvidd/bländare. Vilken prestanda han söker är oklart.
Hur menade du Tim?
hailstorm
Aktiv medlem
Tim_H skrev:
Tack för alla svar.
Det är givetvis bästa prestanda för pengarna, jag menar de två originalgluggarna kostar tillsammans över 20000:- så om jag kan spara ett par kronor genom att köpa tredjepartsgluggar så är det alternativet helt klart övervägbart.
Saken är den att även utan USM så fokuserar Tamronen iaf grymt snabbt imo... inte lika snabbt som min 20-35USM förståss men ändå helt ok... byggkvaliten var också smått otroligt bra faktiskt... jag är imponerad... sigmorna har jag inte testat så jag vet inte.