Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigaste, mest prisvärda radiotriggern

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmel

Aktiv medlem
Hej!
Eftersom det finns så många olika radiotriggers till blixtar undrar jag vilken som kan klassas som den bästa och mest prisvärda.

Har en 430EX II och en 580EX II i nuläget och känner att IR-triggningen inte kommer räcka till utomhus i vinter, så jag funderar på att skaffa radiotriggers till båda blixtarna.


TTL-överföring är inget måste, men ett stort plus.

Ju billigare, desto bättre. Behöver alltså en sändare från kameran till 2 olika slavenheter (se ovan).
Har spanat in Cactus v4 och v5 på kaffebrus bland annat...
Pocket Wizard är på tok för dyr för ändamålet.


Sen när jag ändå gör en tråd... har ni tips om något billigt stativ att ställa en av blixtarna på? Har i nuläget stativ till den ena blixten men kommer behöva 2. Enda kraven är att det är billigt och går att ställa i höjd runt 150-180. Gärna Velbon eftersom mitt andra stativ är av samma märke...
 
Min högst personliga åsikt...

Bästa: PW.
Mest prisvärda. YN RF-602 eller RF-603 (med + för 603 som är både sändare/mottagare i samma enhet)

Jag gillade också tanken på RF-603 att bara ha en sorts enheter.

MEN, visade sig ha ett problem, jag trodde min var trasig först...

Mottagaren fungerar bara när den sitter i en blixtsko=på kameran... dvs som i mitt fall vill jag ha en separat mottagare för att styra kameran, och annat sändar/mottagarpar för blixten, men detta funkar inte med RF-603 som jag sett det. Kanske med en lös blixtfot, har ej testat, för att lura igång den.

I deras egen beskrivning visar de att du kan ha en sändare samt mottagare på kamera OCH blixt samtidigt, men det är ju inte samma sak, då triggas ju kamera o blixt av samma signal.

Jag skall ju trigga kameran, som sedan skall ska trigga blixten separat.

Hm, finns ett kit med 2 st RF-603 plus Canon kabel, samma som ovan, liggande här för hugad spekulant... dvs de funkar perfekt till fjärrblixt.
Blev tvungen o skissa lite, men detta är som jag lyckats få till det.

/Leif
 

Bilagor

  • RF602.jpg
    RF602.jpg
    9.5 KB · Visningar: 775
  • RF603.jpg
    RF603.jpg
    18.1 KB · Visningar: 782
Har haft Cactus V4 och vatt supernöjd. Önskar jag inte sålt dom. Ska snart köpa mig 4 st Cactus V5 från hong kong där jag en gång köpte V4:eek:rna. Blir mkt billigare så.
Fördelen med V5 är att jag antingen kan sätta en blixt ovanpå V5:an eller en annan sändare. I detta fall min Elinchrom skyport och trigga dessa samtidigt så de slipper triggas av blixtljus.

/Stefan
 
Lägger också en röst på Atlas grym sändare. Lika bra som pocket wizard.
Men kostar hälften. 3 st för 3300 är det som gäller.

Gillar mina mkt.

www.allemyr.com

Nackdelen är att dessa är manuella. PW FlexTT5 och den mindre sändaren (vad den nu heter) stödjer ju full TTL.

Ska det vara manuellt kan det lika gärna vara något halvbra till ett betydligt mindre pris. Kommer antagligen uppgradera i framtiden om jag känner mig själv rätt.

Hur är det med Cactus v5? Hur är batteritiden på en sådan? Är den någorlunda stabil?
 
Jag lånar tråden lite... Ni som kör med Phottix Atlas, har ni provat att kombinera dem med Pocket Wizards? Ryktet säger att man kan köra både Pocket Wizards och Atlas tillsammans, och jag undrar om det verkligen stämmer?
...i så fall skulle jag kunna tänka mig komplettera med ett par Atlas i de fall jag behöver fler triggers utan TTL.
 
Om man säger att jag skulle prova på cactus... Hur mycket bättre än v4 är v5? Är det värt det priset?
Jag fotar mycket i skidbacken men vill gärna ha möjlighet att gömma mig bakom objekt.
 
Har för några dagar sedan fått hem ett kitt som heter Pixel King för Canon: http://www.pixelhk.com/Proshow.aspx?id=101
Dessa går att finna för ca 1500kr (utan tull & moms) på eBay för 1st sändare och 2st mottagare.
Byggkvalitén känns bra och allt fungerade som det var specificerat.
Man får med välsydd väska för triggerna och även PC-synk kablar med både 3.5mm och 1/4" variant för studioblixt.

E-TTL fungerar i den mån att samtliga blixtar styrs ljusmässigt för att få bra exponering, men däremot går det inte att ställa in Ratio. Dvs vill man ändra ljusstyrkan sinsemellan blixtarna vid E-TTL får man antingen flytta en blixt lite längre ifrån eller på annat sätt justera dem med t.ex. filter. Inget problem för mig då jag ändå alltid kör manuellt.

För manuella inställningar fungerar det riktigt bra via kamerans menysystem att justera ljusstyrkan på de olika mottagarna så att man slipper ta sig fram till de olika blixtarna varje gång man ska justera något. Dem fungerar även i High speed läget (dvs ner till 1/8000).

Enligt produktens specifikation står det att det krävs att du har en EX II blixt (som 430EX II eller 580EX II).
Vad jag däremot blev förvånad över var när jag provade dem på min YongNuo YN465 blixt var att även denna fungerade att justera ljusstyrkan från kameran när den var ställd på E-TTL mode.

Kollar man till räckvidden så finns det filmer på Youtube som visar att de fungerar upp till över 200 meter utomhus utan hinder. Inomhus har jag provat dem genom flera rum och de har fungerat bra där med.
 
Pixel king verkar vara intressanta. Hur är det att handla från ebay? Aldrig gjort det förut. Tull? Frakt? Betalning?
 
Har för några dagar sedan fått hem ett kitt som heter Pixel King för Canon:
http://www.pixelhk.com/Proshow.aspx?id=101
Dessa går att finna för ca 1500kr (utan tull & moms) på eBay för 1st sändare och 2st mottagare.
Byggkvalitén känns bra och allt fungerade som det var specificerat.
Man får med välsydd väska för triggerna och även PC-synk kablar med både 3.5mm och 1/4" variant för studioblixt.

E-TTL fungerar i den mån att samtliga blixtar styrs ljusmässigt för att få bra exponering, men däremot går det inte att ställa in Ratio. Dvs vill man ändra ljusstyrkan sinsemellan blixtarna vid E-TTL får man antingen flytta en blixt lite längre ifrån eller på annat sätt justera dem med t.ex. filter. Inget problem för mig då jag ändå alltid kör manuellt.

För manuella inställningar fungerar det riktigt bra via kamerans menysystem att justera ljusstyrkan på de olika mottagarna så att man slipper ta sig fram till de olika blixtarna varje gång man ska justera något. Dem fungerar även i High speed läget (dvs ner till 1/8000).

Enligt produktens specifikation står det att det krävs att du har en EX II blixt (som 430EX II eller 580EX II).
Vad jag däremot blev förvånad över var när jag provade dem på min YongNuo YN465 blixt var att även denna fungerade att justera ljusstyrkan från kameran när den var ställd på E-TTL mode.

Kollar man till räckvidden så finns det filmer på Youtube som visar att de fungerar upp till över 200 meter utomhus utan hinder. Inomhus har jag provat dem genom flera rum och de har fungerat bra där med.

Oj, den verkar otroligt prisvärd. Hur styr man blixtstyrkan från kameran? Jag ser inga knappar för det på bilderna.
 
Oj, den verkar otroligt prisvärd. Hur styr man blixtstyrkan från kameran? Jag ser inga knappar för det på bilderna.

Tittade på denna recensionen på youtube.

Verkar som att man styr det mesta från kamerans menysystem.

Denna verkar ju klart vara ett alternativ till Cactus om man vill kunna köra high speed sync, vilket är det jag är mest intresserad av. Styrkan får man ändå hålla på att ändra genom ratio så kan nog lika gärna köra manuellt.
 
Jag lånar tråden lite... Ni som kör med Phottix Atlas, har ni provat att kombinera dem med Pocket Wizards? Ryktet säger att man kan köra både Pocket Wizards och Atlas tillsammans, och jag undrar om det verkligen stämmer?
...i så fall skulle jag kunna tänka mig komplettera med ett par Atlas i de fall jag behöver fler triggers utan TTL.

Tyvärr har jag Ej haft båda två till hands vis samma tillfälle... men det borde nog finnas info om det på google o youtube. ska kolla, blev nyfiken.


Hittade lite info:

The Phottix Atlas Wireless Flash Trigger

Phottix has made waves over the past few months by positioning the Atlas in direct competition with the ubiquitous PocketWizard Plus II flash trigger but for nearly $50 less per unit. Since it operates at the same frequency as the Plus II (433 Mhz in Europe/Australia/Asia and 344 Mhz in North and South America), the allure of the Phottix Atlas lies in it’s unstated ability to work seamlessly with existing PocketWizard units as well as studio equipment with built-in PocketWizard receivers like Profoto and Dynalite power packs and the popular the Sekonic L-358 light meter.

http://flashraw.com/review-phottix-atlas-vs-pocketwizard-plus-ii
 
Senast ändrad:
Med Pixel King styr man i princip allt från kamerans meny. Det enda som man behöver göra på mottagarna är att sätta dem i samma kanal och olika grupper och sedan kan man styra allt annat direkt från kameran.
Hur länge de håller vet jag inte då jag precis fått dem, men de verkar vara av hög kvalitet.
Även tillbehören och väskan man får dem i känns som hög kvalitet.
Jag tycker också det är är bra att det är vanliga AA batterier som man driver dem med och inga konstiga batterier som nästan alla andra billiga triggers använder. Så länge man har med sig extrabatterier till blixtarna så går det även att använda dessa om batterierna i sändaren/mottagarna tar slut.

Att de klara high speed sync var en av anledningarna till att jag skaffade dessa då jag sen tidigare har billiga trådlösa triggers, men de fungerade bara över 1/200s och var svårt att frysa rörelser med.

På eBay är det Paypal som gäller för betalning via kreditkort.
Angående moms och tull så kan du räkna +30% på priset, även om man ibland kan ha tur att de inte fastnar i tullen. Tänk också på att köpa från säljare med bra betyg.

Om man kollar till de affärer i Sverige som importera Pixels saker så brukar de oftast kostar ca +100% mer än eBay priserna (typ Kaffebrus, dock har dem inte denna nya variant utan bara föregångaren). Så även om man åker på tull och moms så sparar men ändå en rejäl slant. Om det blir ett garantiärende så är det dock inte alls roligt att ha med säljare från Kina att göra.
 
Jag har inga studioblixtar. Fotar actionsport så high speed sync är intressant.

Ahaa då är jag med. Highspeed sync med manuellt läge inställt verkar hög intressant.
Tycker ratio historian funkar rätt dåligt, tröttnade på min st-e2 rätt snabbt.
Själv får jag nöja mig med sync på 1/250 del men det räcker för mig eftersom själva blixt ljuset endast varar i 1/1000 så man fryser ögonblicket iallafall.

Lycka till med sändarna. Posta gärna med bild när du är klar.
 
ANNONS