Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

billigt? 4Gb Extreme III

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
när man väl kommit hem till datorn känns det lite som "faran över" och no panic. Ute i fält kör jag med en batteridriven PD70x o den e snabb att tömma korten, men tar god tid på sej över till datorn...

Min erfarenhet är att compact-flash kort är ganska pålitliga.

Har själv ett gammalt kort (Pilotech 64mb) som jag råkade köra i tvättmaskinen då jag hade glötm tömma mina Jeans-fickor för 3 år sen.
Jag gjorde så att jag sög ut fukten som fanns vid hålen där "kontakt-benen" från kortläsaren ska in, och lät det sen ligga och torka

Minneskortet fungerar än idag, och jag använder det till en kompakt-kamera.
Men visst, kvaliten på minneskort varierar givetvis.

Jag har ofta datorn med mig för att tanka över till. Men jag vågar inte tömma minneskorten innan jag tagit en backup på extern disk också.
Vill att bilderna ska finnas på två olika och oberoende apparater så snart som möjligt.

Jag har råkat ut för ett trasigt minneskort en gång. Det var ett 4 GB extreme III som sade upp sig utan yttre anledning mellan två exponeringar när det satt i kameran. Det gick inte att läsa i datorn, formattera eller något. Fick ett nytt på garantin men det hade varit en klen tröst om jag hade haft en hel porträttsession från ett bröllop eller så på det. Det hade jag nu inte utan bara några meningslösa testbilder, men ändå ska man inte vara för säker.

Jag köpte nyligen en Canon EOS 400D med ett CompactFlash Extreme III 4GB och det första som hände när jag satt i kortet och skulle provfota var "ErrCF". Shit tänkte jag, nu är det nåt fel på kortet så jag plockade ur det ur kameran och testade med mitt tidigare använde Ultra II 256MB, inga problem där.
Testade efter ett tag (och efter lite läsande i instruktionsboken att man kunde testa att formatera kortet om det krånglade trots att det var nytt) och då funkade det utan några som helst problem (utan att jag behövde formatera).

Någon som vet vad detta kan bero på? Borde jag vara orolig för att det kommer krångla igen?

BugEyes skrev:
Jag har ofta datorn med mig för att tanka över till. Men jag vågar inte tömma minneskorten innan jag tagit en backup på extern disk också.
Vill att bilderna ska finnas på två olika och oberoende apparater så snart som möjligt.

Jo, precis, men ibland när jag fotar i studio eller är ute o reser har jag inte kort så det räcker att spara bilderna på två ställen. Då är det spännande att se om PD70´n fungerat... Sen när jag tankat till datorn så tömmer jag inte PD70´n förrän jag har kopierat bilderna till skiva eller extra hårddisk. Ett 4GB kort skulle sitta fint, tror jag tar vägen förbi Scandinavian nästa gång jag besöker huvudstaden.

Sist jag kollade tog de 679:- för ett 2 GB ultra kort på stan... det känns plötsligt lite dyrt.

Lindersson skrev:
Testade efter ett tag (och efter lite läsande i instruktionsboken att man kunde testa att formatera kortet om det krånglade trots att det var nytt) och då funkade det utan några som helst problem (utan att jag behövde formatera).
Att alltid formattera kortet i enheten där det skall användas är en mycket god vana som skulle minska rapporterna om problem med minneskort.

ANNONS