Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt allroundobjektiv till 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Jag tänkte lätta mitt hjärta!

Det är så att jag tänkte åka omkring på lite festivaler och fota band i sommar. Jag funderar på att köpa en 10D, ny eller begagnad (om Canon nu slutar tillverka den)

Min huvudsakliga fråga är vad jag skall ha för objektiv. Jag har knappt någon budget, så jag har nog bara råd att köpa ett bra "allroundobjektiv"

Finns det något objektiv i 4000 kronors klassen som gör rättvisa åt en 10D?

Tacksam för svar!

/Henning

Tamron AF 28-75/2,8 XR Di till Canon AF

ca 4100 på cyberphoto.

Är ett bra objektiv till rätt pris, bra omfång.
Kanonfin ljusstyrka.

Superobjektiv om man ser till kostnaden.

45-120mm/f2,8 på din 10D låter prefekt för festivaler etc..

//Urban

Två själar, samma tanke :)

Snart kommer nog ett mycket bra svar från Kim, men tills dess...

Ett Tamron 28-75/2,8 XR Di är inte helt fel, runt 4000, ljusstarkt och mycket bra objektiv.

Inget att tillägga.

Finns ingen bättre objektiv i den prisklassen helt enkelt (knappt i någon annan prisklass heller).

hur är den med största bländaren?

Undrar en som funderar på Canon Ef 24-70/2,8L Usm.

Man vill inte slänga pengar i sjön, men samtidigt är det ganska viktigt att en normalzoom är så bra som möjligt eftersom det troligen blir den glugg som kommer sitta på mesta delen av tiden.

Canon objektivet är skitdyrt ;)

Självklart är skärpan inte 100% vid 2,8

Men det har andra fördelar som att sökaren blir ljusare, AF funkar bättre med teleconverter.

Och 2,8 finns och kan användas vid behov såsom kort skärpedjup, actionbilder i dåligt ljus etc,etc.

Finns ingen direkt nackdel med ett ljusstarkt objektiv, däremot massa fördelar.

Nu vet jag inte hur bra canonobj. du vill ha är på 2,8 men troligen riktigt bra med tanke på att det är en L optik.
Men enl. vad jag har sett så är tamrons sjukt bra redan vid 2,8.

Ok,

tack för tipset på Tamron objektivet! ;)

Ett annat objektiv jag har tittat på, som visserligen är dyrare är Canons Ef 28-135/3,5-5,6 Is Usm. Men det kanske är lite väl klent omfång på det? Det liknar ju mer en standardzoom.

Någon som har erfarenhet av bildstabilisering? Är det överreklamerat?

MVH

/Henning

Jag hade det objektivet innan jag byte till Tamronobjektivet.

IS är canonbra! men objektivet är ljussvagt och inte lika skarp.

Ström skrev:
Canons Ef 28-135/3,5-5,6 Is Usm. Men det kanske är lite väl klent omfång på det?

Klent omfång? det är ju 5x zoom! 60mm mer tele än på tamronobjektivet.

Är det inte tvärtom du menar nu, 28-135 är ju inte klent i sammanhanget. Dock är det ljussvagt, speciellt när man jämför med tamrons 28-75, etc.
Samt att på en 10D så blir ju omfånget 45-216
vilket är rätt bra.

IS är fint, det finns många bilder som jag trodde skulle bli krux med som IS räddade nu när jag var på resa. Jag köpte ett sånt objektiv enbart för att ha som allt-i-ett-rese-zoom. Funkar skitbra till det.

Skärpan är inte riktigt lika slående som ett 70-200/2.8, men jag har inte hunnit slänga upp bilderna på duk så jag vet inte om det är det att F2.8 helt enkelt isolerar bakgrunderna bättre så det får motivet att "poppa" mer, eller om det är objektivet som är aningen softare. Mest troligt är faktumet att jag kört handhållet kontra enbensstativ skulle jag tro.

Varför inte Tokinas 24-200/3.5-5.6 objektiv? Kanske inte lika ljusstarkt som de dyrare objektiven, men jag tror att man blir glad för den extra zoomen när man vill nå ända fram till scenen. Dessutom är ju objektivet riktigt billigt..

http://www.cyberphoto.se/

Har för mig att folk säger att det klarar sig bra jämfört med Canons Ef 28-135/3.5-5.6 Is Usm..

Låter tveksamt..men i vilket fall som helst är den flera klasser sämre än tamrons 28-75/2.8.

Skulle välja Canonobjektivet före oxå p.g.a IS.

Är man priskänslig kanske Tokinas 28-70/2.8 zoom för ca 2500:- på technikdirekt.de skulle vara något..?

ANNONS
Götaplatsens Foto