Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt men ok telezoom max 300 mm ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Finns det bra zoom typ 70-300 som inte kostar massvis til Nikon d80?
Om man har en bra kamera vill man ju inte köpa skit, men vad skall man lägga för att det skall bli "ok" ?

Du säger "max 300mm", skulle det funka med 200mm?
Jag har ett Nikkor 55-200 VR och det fungerar faktiskt väldigt bra. Visst, plastbajonett och enligt vissa lite "kort" (200mm) men för det som jag använder det till så fungerar det utmärkt. Hyfsat skarp och framförallt prisvärt. ca 2500 kr på Expert antingen via butik eller internet.

Eftersom jag redan har ett 18-135 så känns det lite för litet steg att köpa ett 200mm. Jag vill ha lite skillnad mot det jag redan har, så jag spanar på ca 300 mm.

Hur upplever du VR? Är det nått att ha? Använder du stabiliseringen? Ser du någon skillnad när du har den på och av?

/Mvh Thomas

Nikons AF-S VR 70-300 har ju fått hyssad kritik, annars så är Sigmas EX 100-300/4,0 ett mycket bra val om du har råd.

/kent

Nikons 70-300 VR känns väl som ett rimligt alternativ?

Bra kompromiss mellan pris, prestanda och vikt. Jag är själv mycket nöjd med min, den överträffade klart vad jag förväntade mig efter att ha kört Sigmas 70-300 APO något år.

Jag kan också rekommendera 70-300 VR, stabiliseringen är verkligen värd pengarna. Man ser hur det skakar i sökaren och trycker ner till hälften - då slår VR på och allt stannar upp - en underbar känsla.

Jag är inte den som vill släpa runt ett stativ överallt, men med VR kan jag använda gluggen på 300 i många situationer med hyfsat ljus och en stadig hand. Rent optiskt också en bra glugg.

ANNONS
Götaplatsens Foto