Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt vidvinkelbjektiv sökes

Produkter
(logga in för att koppla)
Cosina

Titta på Cosinas 19-35 objekiv.. Det får du för runt 2000 kr.
Objektivet är faktiskt inte alls så dumt, framför allt om man jämför med priset, oerhört prisvärt skulle jag vilja säga!

MVH.
// Stefan

aha, lessen. Visste inte det, använder inte Canon själv så jag är inte så hemma på dess prylar (EF/FD som du nämde har jag ingen aning om..). Vet att objektivet finns till Canon, men trodde det fungerade med alla Canon då.

MVH
// Stefan

Alla EOS kameror fungerar med alla EF kompatibla objektiv. Dom äldre kamerorna (hel manuella och halvautomatiska) använder sig av ett system som heter FD.

Nikon har gjort på ett annorlunda sätt, där alla objektiv passar och fungera med alla husen men beroende på hus och objektiv serie så fungerar inte alla funktioner.

Fördelen med canon är att alla funktioner fungerar på alla kameror och objektiv och det blir då ingen djungel av vilka objektiv som fungerar till vilka kameror. Men om du vill så kan du köpa en konverter så att du kan använda dom manuella FD objektiven med EOS kamerorna.

En av anledningarna är nog också att det blir billigare att utveckla objektiven till en Canon än Nikon eftersom du har bara en standard. Sen om det är bättre eller sämre det är väl upp till var och en att fundera på :)

I Nikons fall så innebär detta att de måste alltid ha med en bländarring på sina nya objektiv. eftersom den på nyare kameror ställs elektriskt och på äldre mekaniskt.

I Canons fall så är storleken på öppningshålet större på Eos/EF kamerorna jämfört med de äldre A, E, och T kamerorna som tar FD objektiv.

EF objektiven har enbart elektrisk kontakt med kameran och FD objektiven har mekanisk.

Det finns två stycken FD/EOS konvertrar den ena är bara till Macroobjektiven och den andra passar till en del av de gamla FD objektiven.

ANNONS
Götaplatsens Foto