Annons

Bingo rimer använder leif gw utan tillåtelse

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Varumärkeslagen
...
Ensamrättens innebörd
10 §
Ensamrätten till ett varukännetecken enligt 6-8 §§ innebär att ingen annan än innehavaren, utan dennes tillstånd, i näringsverksamhet får använda ett tecken för varor eller tjänster, [...]
3. [...] om användningen utan skälig anledning drar otillbörlig fördel av eller är till skada för varukännetecknets särskiljningsförmåga eller anseende, oavsett om användningen avser varor eller tjänster av samma, liknande eller annat slag.


Den springande punkten är om Perssons ansikte kan betraktas som ett varumärke. Jag tycker att det vore bra om det här fallet avgjordes i domstol så att det står klart huruvida det är ett varumärke eller inte.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Den springande punkten är om Perssons ansikte kan betraktas som ett varumärke. Jag tycker att det vore bra om det här fallet avgjordes i domstol så att det står klart huruvida det är ett varumärke eller inte.
Helt klart är det den springande punkten. Nu är det visserligen inte bara bilden som pryder kollaget. Även namnet står där. Och det kan nog ingen här förneka att GW har ett namn som är starkt inarbetat för det företag han driver.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Notera även etiketten på t ex det här vinet:
eller boxen:

(Sedan finns det mer än ett bolag som är kopplat till "GW", med lite olika ändamål.)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, se inlägg #23 (och inlägg #22 för kontext).
Men nog sjutton är Leif GW:s utseende också starkt förknippat med hans företag. Att använda den bilden av ett inarbetat varumärke till något annat, och utan tillåtelse, kan nog få en domstol att fundera både en och två gånger.
Namnet i text gör att det blir utan tvivel vem som avses.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Notera även etiketten på t ex det här vinet:
eller boxen:

(Sedan finns det mer än ett bolag som är kopplat till "GW", med lite olika ändamål.)
Men inget som har med flickfotografering att göra - kan jag tänka?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Är det någon som vet att Bingo inte köpt bilden för den användning han tänkt sig?
Tvivlar på att GW hade accepterat det. Getty hänvisar till att tillstånd från ”tredje part” kan behövas för viss användning. Exempel på sådan användning tryck på kreditkort, checker, mm.

Om Bingo hade köpt sådana rättigheter hade det ju inte varit en fråga att diskutera för de två herrarnas advokater.

Utfallet av ärendet ska bli intressant. Vad får man, och vadfår man inte, och i vilka sammanhang då, använda bilder till utan tillstånd från personen på bilden.
 

PMD

Aktiv medlem
Det vore ju oerhört klantigt av Rimér att använda en upphovsrättsskyddad bild utan tillstånd, men det skulle knappast förvåna mig om så vore.

Har någon av trådens bildstöldsdetektiver lust att undersöka de övriga porträttbilderna i Rimérs serie av sedelbilder?
 

larsborg

Aktiv medlem
Men nog sjutton är Leif GW:s utseende också starkt förknippat med hans företag. Att använda den bilden av ett inarbetat varumärke till något annat, och utan tillåtelse, kan nog få en domstol att fundera både en och två gånger.
Namnet i text gör att det blir utan tvivel vem som avses.
Där har vi det!
Leif GW utseende/namn är starkt kopplat till allt han säljer, viner, böcker, m.m. .... även när han ger sin syn på olika rättsfall, han behöver bara visa sig i TV:n,
så förstår tittaren, att här blir det en seriös förklaring till ett rättsfall.
Leif GW är ett välkänt varumärke, skall absolut inte förknippas med Bingos verksamhet!
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
Notera även etiketten på t ex det här vinet:
eller boxen:

(Sedan finns det mer än ett bolag som är kopplat till "GW", med lite olika ändamål.)
GW har även gett ut ett bubbel. Finns på beställnings sortimentet. Beställde o gav till mina kunder i Julklapp. Helt ok, snygg flaska. Alla kände igen GW på flaskan så nog fan är han ett välkänt varumärke.
 

Bilagor

ANNONS