Annons

Bingo rimer använder leif gw utan tillåtelse

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
GW:s advokat skriver till AB att
Varumärkesinnehavaren har en lagstadgad ensamrätt till sitt varumärke vilket innebär att ingen annan än innehavaren, utan dennes tillstånd, i näringsverksamhet får använda sig av varukännetecknet” (från länken i inlägget ovan).

Att GW är sitt eget varumärke är väl ganska sant. Och situationen skulle kunna uppstå med vilken kändis som helst och med vilken kommersiell produkt som helst.

Ett schampo med Zlatans ansikte på etiketten. En vinflaska med GW:s nuna. En poster att hänga på väggen med Arianna Grande. De två första fallen hamnar under ”namn och bild i reklam”, medan det i tredje fallet är Arianna som är produkten. Precis som tavlan med GW.

Varumärken, alltså symboler och logotyper, för produkter registreras hos PRV. Undrar ifall man kan registrera ett porträtt som varumärke där. Eller hur ser egentligen regelverket ut.

Väldigt många fotografier på kändisar är ju i någon mån ”kommersiella produkter”. Faller alla dessa under varumärkesintrång?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Alltså det lär ju knappast vara ok vem den en handlar om utan tillåtelse. Alltså antar att du har tagit en bild på kungen under en presskonferens då kan du knappast göra mjölkförpackningar av den.

Det är frågan säg att du har ett porträtt på Leif gw och säljer det som tavla utan hans tillåtelse. Är det ok är osäker vad reglementet säger?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Väldigt många fotografier på kändisar är ju i någon mån ”kommersiella produkter”. Faller alla dessa under varumärkesintrång?
Det finns en lagstiftning som har med marknadsföring/reklam och kända människor att göra. Mer specifikt "lagen om namn och bild i reklam. https://lagen.nu/1978:800
Med det sagt så kan den lagen knappast användas när det gäller ett "konstverk".
Vilket troligen är orsaken till att stämningen är "rubricerad" som"intrång i varumärket".

Här har jag inte riktigt koll på vad lagstiftningen faktiskt säger. Mer än att att varumärke rent generellt behöver registreras. I övrigt osäker på om det finns något prejudikat ifrån ett liknande fall?

Ska bli intressant att följa det här!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur gick det med ”en svensk tiger”?

Någon gjorde ju konst av den. Visst var det konstnären som vann, och ägaren till varumärket fick backa.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Hur gick det med ”en svensk tiger”?

Någon gjorde ju konst av den. Visst var det konstnären som vann, och ägaren till varumärket fick backa.
Just det ärendet handlade ju om upphovsrätt och inte varumärkesintrång i egentlig mening. Dessutom så avgjordes det pga undantaget för "parodi".
Så det är inte riktigt relevant för just den här tråden.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tvisten här måste bli om verket kan ses som ett fristående konstnärligt verk med verkningshöjd, Vilket vore bingo för Rimér.

Gör man collage med en random bild på kungen, sätter samman delarna och kallar verket för "Kungen ur tiden". Ingen skulle säga något, förutom gilla verket eller inte. Vill man däremot man producera eget vin med kungen på etiketten, och kalla dunkvinet för Royal Sverige. Så blir det ett himla liv.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Gör man collage med en random bild på kungen, sätter samman delarna och kallar verket för "Kungen ur tiden". Ingen skulle säga något, förutom gilla verket eller inte. Vill man däremot man producera eget vin med kungen på etiketten, och kalla dunkvinet för Royal Sverige. Så blir det ett himla liv.
Det blir nog ett himla liv, ja, men vilken lag stöder sig i så fall det himla livet på?

Är en bild på en förpackning att betrakta som reklam?
 

PMD

Aktiv medlem
Persson är nära gränsen för att vad som utgör förtal, men jag tror att han har lyckats hålla sig på rätt sida med mycket liten marginal.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det blir nog ett himla liv, ja, men vilken lag stöder sig i så fall det himla livet på?
[...]
Det verkar handla om varumärkesintrång, eftersom det inte rör rör dig om ett (1) konstverk utan om massproducerad upplaga i kommersiell verksamhet. Om jag fattat rätt av det jag läst i tidningarna,
Alltså att Rimér utan tillåtelse skor sig på Perssons varumärke.
 

PMD

Aktiv medlem
Det verkar handla om varumärkesintrång, eftersom det inte rör rör dig om ett (1) konstverk utan om massproducerad upplaga i kommersiell verksamhet. Om jag fattat rätt av det jag läst i tidningarna,
Alltså att Rimér utan tillåtelse skor sig på Perssons varumärke.
Vad är det som avgör om ett ansikte är ett varumärke? Har Persson registrerat sitt ansikte som varumärke?
 
ANNONS