Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Biuldskärm för fotoredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

BigHair

Aktiv medlem
Jag undrar vad det finns för krav på att en datorskärm ska vara "duglig" att redigera foton (att sälja) på? Antar attLCD-skärmar inte kommer i fråga om de inte är svindyra... Har någon ett tips på en skärm de själv använder eller så vore det kanon!

I övrigt tycker jag det är jättesvårt att sätta momssatten på ett reportage som innehåller både bild (moms 25%) och text (moms 6%) då man säljer allt för en klumpsumma (om tidningen t.ex. får välja antal bilder själva men att man har kommit överens om ett fast pris).
Är det någon som har haft samma problem men lyckats lösa det?

EIZO ColorEdge CE210W

hej jag använder en Eizo ColorEdge CE210W
den är bra ock kalibreringsbar
man får nästa ingen TFT som är duglig för under 13,000kr tyvärr.så får folk säga vad dem vill
jag har även en hedrlig CRT skärm från lacieBlue som är i toppklass som man kan köpa för ca 4000 vilket är ett billigare alternativ för tunn plånbok,, sen hjälper det inte bara med en bra skräm .sen måste du ha en kalibartor jag rekomenderar en Gretag Macbeth Eye-One Display.går lös på ca 3200,kr

mvh
f

Re: EIZO ColorEdge CE210W

tack för svaret!
men... vad är en kalibartor? är som sagt helt novis...

f.billqvist skrev:
jag har även en hedrlig CRT skärm från lacieBlue som är i toppklass som man kan köpa för ca 4000 vilket är ett billigare alternativ för tunn plånbok.

Men den går väl inte att köpa ny idag?

Stefan

Men kom igen nu. Inte behöver man lägga 13000 på en skärm för att kalla den duglig, om man inte är yrkesfotograf med höga krav på exakt färgmatchning.

Re: Re: EIZO ColorEdge CE210W

BigHair skrev:
tack för svaret!
men... vad är en kalibartor? är som sagt helt novis...

En kalibrator är en färgmätare som du använder för att mäta och korrigera färgerna på din skärm. Vill du vara säker på att de färger du ser på skärmen verkligen är rätt behöver du en kalibrator.

Stefan

stefohl skrev:
Men den går väl inte att köpa ny idag?

Stefan

OK, är det lämpligt att köpa en begagnad i så fall? Eller är det något som bör vara nytt?
Det är ingen som råkar ha en till försäljning?...

Man får nästa ingen TFT som är duglig för under 13,000kr tyvärr.så får folk säga vad dem vill [/B][/QUOTE]

Mm, hallå..

Alla är inte super mega fotoproffs, lr planerar att läsa sig till det via forum och div testsidor..

Jag vill hävda att du visst får en skärm under 13.000 som duger till fotoredigering..

Re: Re: Re: EIZO ColorEdge CE210W

BigHair skrev:
OK, är det lämpligt att köpa en begagnad i så fall? Eller är det något som bör vara nytt?
Det är ingen som råkar ha en till försäljning?...

Begagnade CRT-skärmar är oftast använda så länge att färgerna blir klart mycket sämre på den. Så CRT-skärmar bör du köpa nya.

Fick i en annan tråd tipset om VIEWSONIC P227FB, som fortfarande tillverkas. Jag har inte sett dessa skärmar på flera år, men då var de OK.

Stefan

tomasbz skrev:
Jag vill hävda att du visst får en skärm under 13.000 som duger till fotoredigering..
Vad behöver en plattskärm kosta då för att vara "duglig" & ha möjlighet till riktig kalibrering & är det svårt att få tag på CRT-skärmar av bra kvalitet idag?

//Larsa

Jag satt på en Lacie CRT innan och ska den visa rätt (om du nu får ett fungerande ex) så måste du kalibrera en gång i veckan.
Den tar mycket plats drar mer ström.
Kolla in Lacie 119 eller 120 helt ok skärmar för en mindra peng.
Nu sitter jag på en Apple 20" men beställde en Eizo Color Edge 24" igår.

ANNONS
Götaplatsens Foto