Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bläddra och välja i linux, vilket program?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag gör tämligen enkla saker med mina bilder och skulle behöva hjälpa med programtips.

När jag kommer in ifrån en session, laddar jag in bilderna i en katalog. Sedan skulle jag vilja ha ett program som helt enkelt visar mig bilderna, en och en, och låter mig trycka på knappar som säger "kasta - nästa!" eller "nästa!" och kanske "redigera i Gimp, tack!". Det får gärna vara kvickt i bildväxlingen, jag har en långsam dator.

Jag provkörde ett sådant program för ett par år sedan, men blev inte helt nöjd. (Det hade ett dåligt icke-intuitivt GUI)

Kan du rekommendera något?

Per.

PS. Ubuntu 9.04 är aktuell plattform. DS

Jag gör tämligen enkla saker med mina bilder och skulle behöva hjälpa med programtips.

När jag kommer in ifrån en session, laddar jag in bilderna i en katalog. Sedan skulle jag vilja ha ett program som helt enkelt visar mig bilderna, en och en, och låter mig trycka på knappar som säger "kasta - nästa!" eller "nästa!" och kanske "redigera i Gimp, tack!". Det får gärna vara kvickt i bildväxlingen, jag har en långsam dator.

Jag provkörde ett sådant program för ett par år sedan, men blev inte helt nöjd. (Det hade ett dåligt icke-intuitivt GUI)

Kan du rekommendera något?

Per.

PS. Ubuntu 9.04 är aktuell plattform. DS

Jag använder själv f-spot och tycker väl att det fyller sin funktion.
Finns möjlighet att höger klicka på bilden och öppna i gimp osv, fast det kanske var f-spot du hade prövat tidigare?
Om man installerar ufraw så kan du även jobba med RAW filer ifrån f-spot. (Finns även ett gimp plugin för att jobba med RAW)

Jag använder själv f-spot och tycker väl att det fyller sin funktion.
Finns möjlighet att höger klicka på bilden och öppna i gimp osv, fast det kanske var f-spot du hade prövat tidigare?
Om man installerar ufraw så kan du även jobba med RAW filer ifrån f-spot. (Finns även ett gimp plugin för att jobba med RAW)

Nej, det var inte F-spot.

Hur ska man göra med F-spots önskan att kopiera allt, då? Ska jag kanske låta den ta in allt direkt från minneskortet, i stället för att först kopiera, sedan öppna med F-spot?

Kan den bläddra sådär som jag beskrev och kasta bort bilder på ett praktiskt sätt, då? Jag tittade lite snabbt i dokumentationen, men hittade inget sådant förfarande. Men jag kanske bara inte ser möjligheterna.

Per.

Jag själv väljer att kopiera allt från minneskortet, så blir det snyggt och prydligt strukturerat även på hårddisken, [år] \ [månad] \ [dag].

Att ta bort filer är bara att trycka ctrl+del när den bild du vill ta bort visas så får du en dialog ruta om du vill ta bort bilden, om du väljer att ta bort bilden så visas nästa bild i ordningen, osv.

/Tomas

digikam

Digikam är enligt mej det bästa "bildprogrammet" som finns till linux.
Laddar in från kameran de bilder du vill spara och lägger dem i datummärkta mappar.
Du väljer vilka från tumnaglar. Med bilderna på hårddisken kan du sedan "tagga" dom så att de blir lätta att hålla reda på. Redigeringen, dvs kontrast,vitbalans etc görs i programmet. Alla RAW format som hanteras av dcraw(=nästan alla) klaras av med 16 bitars färgdjup.Retuchering dvs "klippa och klistra" med olika lager mm får man göra i GIMP eller andra liknande program.
Programmet finns på http://www.digikam.org/ eller i Ubuntus förråd.

Thomas N

...Sedan skulle jag vilja ha ett program som helt enkelt visar mig bilderna, en och en, och låter mig trycka på knappar som säger "kasta - nästa!" eller "nästa!" och kanske "redigera i Gimp, tack!". Det får gärna vara kvickt i bildväxlingen, jag har en långsam dator....

...Kan du rekommendera något?...

Jag använder, som andra föreslagit, f-spot men innan jag importerar bilderna i f-spot så grovsorterar jag med ett program som heter GQView.
GQView gör precis som du önskar. Du bläddrar enkelt mellan alla bilder i en katalog och trycker Del för att radera. Med högerknappen kan du redigera bilden i Gimp (eller andra redigeringsprogram om du har det installerat). Klarar raw-format, exif och färgprofiler (lcms).
http://gqview.sourceforge.net/

MVH,
Tobbe

ANNONS
Götaplatsens Foto