Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bländare 72mm frontlins vs. 58

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett EF 20-35mm f/3.5-4.5 USM med 72mm frontlins. Jag har även ett annat objektiv med 58mm frontlins och även det f/3.5-4.5.
Anger bländartalet förhållandet mellan frontlinsen och öppning och släpper därmed objektivet med större frontlins in mer ljus än det andra trots att båda har f/3.5?

tacktack

Bländarvärdet är kvoten mellan brännvidden och den upplevda bländaröppningen när objektivet betraktas framifrån. Om man skall vara riktigt formell anges maxbländaren inte som f2,8 utan f/2,8 precis som du skriver, dvs brännvidd (f) dividerad med kvoten. På en 20-35mm upplevs bländaren således variera mellan 5,7-7,8mm på full öppning (hur stor den är om du skruvar upp gluggen går dock inte att säga).

Det enda man kan säga om frontlinsen är att ju större diameter desto troligare är det att det är ett ljusstarkt objektiv men det omvända gäller inte. Nikons 50mm-objektiv har filtergänga 52mm och ljusstyrka 1,4/1,8. 70-200 har 77mm gänga men "bara" f/2,8. En 300/2,8 bör således ha en frontlins på minst 110mm (107) för att f/2,8 skall kunna gälla (i verkligheten: Nikon 124mm, Canon 127mm minus höljets tjocklek).

Tack för förklaringarna.

En ny fråga kom upp, vad är då anledningen till att t.ex. mitt objektiv har 72mm filtergänga istället för 58mm? T.ex. 17-55 f/3.5-4.5 har bara 58mm gänga så den stora frontlinsen krävs ju inte för att bländartalet ska kunna vara 3.5 vid 17mm.

Antagligen för att ditt 20-35 är anpassat för kameror med fullstor sensor/35mm film, medans det andra är anpassat till kameror med en mindre sensor.

/P

ANNONS
Götaplatsens Foto