Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare/slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

Snusbrun

Medlem
Hej, jag är en sann amatör inom fotografi men är hemskt sugen på att lära mig! Har ärvt min farsas gamla Topcon Unirex och undrar helt enkelt hur fasen jag kan få en uppfattning om vilket bländartal jag skall använda mig av. Gissar att man på något vis kan få lite ledtrådar m.h.a. ljusmätaren men är lite osäker (samma gäller för slutartiden). Så om någon har nåt ganska enkelt tips eller så så är jag hemskt tacksam, undviker helst svar som "testa och se", då det känns lite osäkert i längden. Tack ändå!

Om du vill ha kort skärpedjup så använder du stor bländare (exempelvis f/2.8), vill du ha långt skärpedjup så använder du liten bländare (exempelvis f/22).

Vill du ha snabb slutartid för att kunna frysa rörelser eller undvika skakningsoskärpa, så använder du stor bländare (exempelvis f/2.8) och/eller högt ISO-tal för att uppnå en snabb slutartid (exempelvis 1/800)

Förslagsvis så köper eller lånar du en grundbok i fototeknik..

Senast ändrad:
Tackar för svaret, sådär mycket är jag dock medveten om. Vad som kan nämnas är kanske att reglagen för bländare och slutartid på en unirex inte är länkade på något vis, jag kan tex ha bländare 2 och slutartiden på 1/1 sekund. Det jag vill veta främst är hur jag skall välja bländare m.h.a. ljusmätaren (gissar jag) för att få en lagom ljus exponering!

Hoppas det blev en tydligare fråga nu :)

reagerar din ljusmätare när du ändrar bländare o slutartid.
Om inte bör nog batteriet vara slut..

Annars, keep it in the middle...

Vet inte hur en Topcon Unirex ser ut eller funkar, men varför inte bara gå efter det som rekommenderas för den film du laddar i den?
Råkade ha en Sensia-förpackning i papperskorgen här och ser att för den (400 ISO) har dom rekommenderat:
Inomhus, vid lampljus: f.2-2.8 = 1/30 sek
Utomhus, på natten, stadsbelysning: f.2-2.8 = 1/30 sek
Utomhus, stadsblandljus vid sol-upp och nedgång, f.2.8-4 = 1/60 sek.
Utomhus, skugga, molnigt f.8 = 1/250 sek.
Utomhus, full sol, f.16 = 1/500 sek.
Sol över hav och snö: f.22 = 1/500 sek.

Om du använder negativ färgfilm och går efter förpackningens rekommendationer kan du nästan inte gå fel - det är så stor tolerans på neg. film...

(Jaha, och så var förstås nå't helt annat du frågade, och jag missförstod, eller...?)

Mvh
/Gitte

Snusbrun skrev:
Tackar för svaret, sådär mycket är jag dock medveten om. Vad som kan nämnas är kanske att reglagen för bländare och slutartid på en unirex inte är länkade på något vis, jag kan tex ha bländare 2 och slutartiden på 1/1 sekund. Det jag vill veta främst är hur jag skall välja bländare m.h.a. ljusmätaren (gissar jag) för att få en lagom ljus exponering!

Hoppas det blev en tydligare fråga nu :)

Nu vet jag inte hur ljusmätaren ser ut på den kameran men det är kanske en visare som kan röra sig upp och ner!?

När visaren är i mitten blir bilden rätt exponerad. Är den uppe blir bilden för ljus och är den nere så blir den för mörk (över- resp- underexponering).

Du kan få pilen (ljusmätaren) att röra sig antingen genom att ändra tiden eller ändra bländaren (eller båda) och du ska sträva efter att den ska vara mitt emellan.

Pekar pilen uppåt blir bilden för ljus. Står bländaren då på tex 4 så får man visaren att sjunka genom att vrida bländaren till ett högre värde tills ljusmätarvisaren ligger mitt emellan + och -, tex 11 varvid bländaröppningen blir mindre så att mindre ljus kommer in.

Alternativt så kan du ändra tiden till en snabbare tid. Om kameran är inställd på 1/30s så ställ in en snabbare tid tex 1/125s

Om ljusmätaren pekar nedåt så blir bilden för mörk. Då måste man antingen ändra bländaren till ett lägre värde (större öppning) eller tiden till en längre tid.

Snusbrun skrev:
Hej, jag är en sann amatör inom fotografi men är hemskt sugen på att lära mig! Har ärvt min farsas gamla Topcon Unirex och undrar helt enkelt hur fasen jag kan få en uppfattning om vilket bländartal jag skall använda mig av. Gissar att man på något vis kan få lite ledtrådar m.h.a. ljusmätaren men är lite osäker (samma gäller för slutartiden). Så om någon har nåt ganska enkelt tips eller så så är jag hemskt tacksam, undviker helst svar som "testa och se", då det känns lite osäkert i längden. Tack ändå!

Nu har du nog ställt en av de mest svårbesvarade och komplexa frågor som finns inom fotografin. Fotografi är i princip detsamma som ljus och kan uppfattas på många olika sätt.

För att få en uppfattning om vad bländare, slutartid och ASA-tal har för samband kan få man många tips genom att läsa denna artikel:

http://www2.skolor.pedc.se/franssuell/FOTO/isotid.html

Senast ändrad:
Tack för hjälpen, vet dock inte om den här kameran e något att satsa på. Nu verkar batteriet vara slutkört trots att jag satte in ett nytt förra veckan, bländarreglaget verkar ha flippat ur och jag förstår ingenting.

Samtidigt uppmärksammade jag att expert säljer Canon EOS 3000V med Sigma 28-80 och 100-300 mm för 2995 och funderar på att ge upp pappas gamla gobit till fördel för canonen.

Är 2995 ett vettigt pris för paketet, eller borde jag satsa på något annat?

ANNONS
Götaplatsens Foto